לחץ נפשי | מתח | סטרס | התמודדות והפחתה

לחץ, תנו לו לצאת!

מאת: שרון קוצר, הרבליסט קליני, מנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

 

רבות כבר דובר על אופי החיים האולטרה מודרני וההישגי שלא מאפשר לנו זמן למנוחה ולרוגע. סגנון חיים זה מאופיין בלחצים מאסיביים (סטרס) של הישגיות והספק, כאשר אנו חייבים להוכיח את עצמנו ואת הצלחתנו בכל רגע נתון בכדי להתקדם ולהצליח.

במשך שנים רבות, מחקרים הראו כי לסטרס ישנה השפעה ישירה על בריאותנו ומצבנו הנפשי, משפטים כמו: "תירגע, שלא תחטוף התקף לב" או "למה אתה צריך את כל הלחץ הזה?" טבועים בלשוננו. עם זאת מחקרים חדשים גילו כי הסטרס עשוי לסכן את בריאותנו רק כיוון שאנו מאמינים שהוא גורם לנזק בריאותי. למעשה, הסטרס יכול לגרום לתחושת חיוניות, עשייה והתקדמות.

למרות זאת, חלקנו נמצאים במתח נפשי, גם במצבים בהם היינו רוצים להירגע ולהוציא את המחשבות הטורדניות מהראש. ישנן מגוון דרכים לאמן את המערכת המיוחדת שנקראת גוף האדם, להוריד את רמת המתח ולהצליח להירגע מהלחץ היום יומי.

 

תזונה נכונה ומאוזנת:

הקפדה על תזונה מאוזנת ובריאה, המכילה את כל אבות המזון: דגנים מלאים, קטניות, הרבה ירקות טריים ומאודים, מעט פירות, ביצים, דגים, אגוזים וזרעים (לא קלויים). אכילת ארוחה קטנה כל 3 שעות בכדי לא להגיע למצבי סטרס ורעב של הגוף. צריכת תזונה עשירה בסיבים תזונתיים הנמצאים בפחמימות מורכבות (דגנים מלאים), ירקות ופירות עם קליפתם, בעיקר ירקות עליים וירקות ממשפחת המצליבים כגון: כרוב, כרובית, קולרבי, לפת, צנון, ברוקולי. להוסיף לתזונה זרעים אשר עשירים במינרלים ועשויים לסייע במצבי מתח וחרדה.  רצוי להמעיט בשתיה ומזון המכילים קפאין אשר מעודדים הפרשת הורמונים אשר מופרשים בעיתות לחץ ועקה ומגבירים את חוסר השקט, העצבנות ונדודי השינה, כמו קקאו, קפה וקולה.

 

פעילות גופנית

ישנה חשיבות גדולה לפעילות גופנית, היא מעלה את מצב הרוח ומונעת דיכדוך זאת היות ובעת פעילות הגופנית מופרש הורמון הסרטונין אשר בין השאר אחראי על מצב הרוח שלנו ועל החוסן הנפשי. בנוסף מופרשים אנדורפינים אשר מסייעים לתחושת רוגע ושלווה. גם הפעילות עצמה מסייעת לפרוק מתחים.

 

צמחי מרפא

צמחי המרפא תומכים במערכת העצבים במצבי מתח נפשי ובמקביל פועלים להרפיית שרירי השלד, אלו משרים תחושת רוגע כללית, פיזית ונפשית. הצמחים תורמים לשיפור זרימת הדם בכלי הדם ההיקפיים ובעורקים הכליליים שבלב ולהזנה טובה של הרקמות ברכיבים חיוניים. בנוסף, להורדת הסטרס, משמשים צמחי המרפא להסדרת דופק מהיר, לטיפול בחרדות ובאי-שקט נפשי ומסייעים לטיפול בקשיי שינה.

 

צמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה היכולים לסייע לנו להירגע:

קמומיל (Matricaria recutita)

הקמומיל הוא צמח מריר-ארומטי בעל מסורת ארוכת שנים כצמח מרפא בעל פעילות רפואית מגוונת, לרבות מרגיעה ומפחיתת חרדות, נוגדת עווית, משככת כאב ונוגדת דלקת. לקמומיל השפעה ניכרת בהפרעות שינה, חוסר שקט כללי, חרדות ומתח. יש לצמח השפעה משרת שינה במצבי אינסומניה, נוגדת חרדה ואף דיכאון. ישנם מחקרים התומכים בפעילות משרת השינה של הצמח. בנוסף, טעמו של הצמח מריר והוא ארומטי ולכן, לקמומיל ערך מוסף בטיפול בהפרעות שינה על רקע עוויתות וכאבים במערכת העיכול. 

 

זנב הארי (Leonurus heterophyllus)

ברפואת הצמחים המודרנית מהווה הלאונורוס צמח המווסת תהליכים עצביים והורמונליים בגוף, בעל השפעה מרפה ומרגיעה אשר ממתנת את מערכת העצבים המרכזית, מסדירה דופק ובאופן כללי – מחזירה לפעילות פיזיולוגית תקינה. הלאונורוס מרגיע ונוגד חרדה הוא מאזן שינויים רגשיים ותנודות במצב הרוח, ומטפל באספקטים הרגשיים של מתח נפשי כגון חוסר שקט ועצבנות, חרדות, פלפיטציות, הפרעות שינה ומצב רוח ירוד. הוא אף מותווה לטיפול בסימפטומים רגשיים של התסמונת הקדם-ווסתית ושל גיל המעבר.

 

מליסה (Melissa offinalis)

פעילותה הפרמקולוגית של המליסה מיוחסת בעיקר לשמנים הנדיפים שבה. היא משמשת כמרגיעה את מערכת העצבים בכלל, ומרגיעה במצבים המאופיינים בלחץ מתמשך וחוסר שקט כללי בפרט. ישנם מחקרים קליניים אשר הדגימו שיפור משמעותי בסימפטומים כגון: חוסר מנוחה, כאבי ראש, פלפיטציות, עצבנות ונטייה להתרגשות יתר, בשימוש בתמצית מליסה.

 

קערורית (Scutellaria laterifolia)

הקערורית מהווה צמח מפתח לחיזוק מערכת העצבים ברפואת הצמחים המסורתית. הצמח מרגיע אך גם בונה ומשקם את מערכת העצבים. ניתן להשתמש בקערורית, בין היתר, בחרדות, אי-שקט, הפרעות שינה, מתח נפשי והיפראקטיביות.  כבר במאה ה-19 המרפאים האקלקטיים השתמשו בצמח כמרגיע ואנטי-עוויתי לטיפול בחרדות, חוסר שקט ועצבנות, שינה לא רגועה ואינסומניה וכן כחלק מהטיפול ביתר לחץ דם – שימושים המקובלים גם ברפואת הצמחים המודרנית.

 

הרגלים בריאותיים:

פעילות גופנית כגון הליכה נמרצת בשעות הבוקר המוקדמות ממריצה את תפקוד הגוף. הקפדה על 7-8 שעות שינה איכותיות בלילה. זכרו ששינה היא חיונית ביותר להרגעות ולאיזון הגוף. ניתן להיעזר בטכניקות להפגת מתחים כגון: פעילות גופנית, דמיון מודרך, טיפולי מגע, מדיטציה ונשימות. מומלץ לא לעשן ולהשתדל לא להיחשף לסביבה מעשנת, מאחר ועשן הסיגריות אינו מיטיב עם הבריאות בכלל ועם רמות הלחץ  בפרט.

הדפס   |  
  |  
מאמרים נוספים: