קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

נעים להכיר, בקופה מוניירי – “צמח הזיכרון”

מה אם היו אומרים לכם שיש צמח אחד שמשמש לריכוז, למיקוד ולשיפור הזיכרון, שנמצא בשימוש כבר אלפי שנים, ושהמחקר המדעי מאשש את יעילותו בשיפור יכולות הלמידה? החדשות הנפלאות הן שיש אחד כזה! קוראים לו בקופה מוניירי, והוא יכול לסייע לכם בלימודים וגם בעבודה.

 

מאת: אורי גידור, הרבליסטית קלינית (B.Sc Cl.H)

 

Flowers

 

כשמחפשים תוסף טבעי, יעיל ונחקר עבור כל מה שקשור לבריאות המוח, לרבות שיפור יכולות הזיכרון והלמידה וכן חידוד המיקוד והקשב, כדאי להתחיל מהצמח בקופה מוניירי (Bacopa monnieri) שידוע גם בשמו העברי: פשתה שרועה. זהו צמח שצומח באגמים ובמקורות מים, ומוצאו בהודו אך הוא התפשט לאזורי מחייה נוספים, וכיום הוא גדל גם בישראל. הבקופה מאוזכר בכתבים הודיים עתיקים עוד מהמאה השישית לפי הספירה, וברפואה ההודית הוא נחשב לצמח אשר משמש כמזון למוח ולתאי העצב. מסיבה זו מיוחסת לו תרומה לחשיבה בהירה, למיקוד וריכוז, ל”קרקוע מנטאלי” ולתחושת “איסוף ומרכוז” במצבים של פיזור וערפול מחשבתי, חולמנות ומוסחות הדעת.

בעשורים האחרונים, המחקרים הקליניים הרבים שנעשו על הצמח מצביעים על כך שהבקופה אכן ממקד את החשיבה ומשפר תהליכי למידה וזיכרון בקרב בני אדם בקבוצות גיל מגוונות – וזאת בנוסף להשפעה משנית שיש לו כנוגד חרדה ודיכאון.

 

בוסט טבעי לריכוז ולזיכרון – איך ולמה?

 

בשלבי המחקר הראשונים על הבקופה, גילו החוקרים כי הרכיבים הפעילים שבצמח (bacosides) תורמים להגברת זרימת דם עשיר בחמצן וברכיבי תזונה אל המוח. רכיבים אלו גם מעניקים הגנה עוצמתית למבנים במוח המשמשים כמרכזי זיכרון כמו ההיפוקמפוס והקורטקס הפרונטלי. בנוסף, יש לרכיבים של הבקופה פעילות נוגדת חמצון משמעותית מאוד, ועל ידי כך הם מפחיתים מדדי סטרס ברקמות המוח.

מחקרים נוספים גילו שהבקופה תורם לעלייה ברמתם של מתווכים עצביים שונים, כגון דופמין (שעליו משפיעה התרופה ריטלין), סרוטונין (עליו משפיעות תרופות נוגדות דיכאון) וגם אצטיל-כולין – המתווך העצבי בעל ההשפעה הישירה על תפקודים קוגניטיביים (ידוע כי מחלת האלצהיימר מאופיינת בירידה ברמות מתווך עצבי זה).

 

יעילות הצמח בקשב וריכוז – האם יש לכך סימוכין מדעי?

 

בהחלט. מחקרים קליניים מבוקרים שנערכו על משתתפים בריאים משני המינים, הדגימו את יכולותיו של הצמח להגביר את מהירות עיבוד המידע במוח, לשפר את זיכרון העבודה ואף להעלות בצורה משמעותית את רמת הקשב. כל זאת, תוך הפחתה ברמת מוסחות הדעת מפרטים לא רלוונטיים ותוך שימוש בתמצית הצמח למשך 12 שבועות.

 

ואיך כל זה מתקשר לשיפור הזיכרון ויכולות הלמידה?

 

כפי שציינו החוקרים באחד מהמחקרים המפורסמים שנערכו על הצמח: “התוצאות מראות כי הבקופה עשוי לשפר תהליכים קוגניטיביים גבוהים שתלויים באופן קריטי בקליטת מידע מהסביבה, כגון למידה וזיכרון”. כך הראו גם תוצאותיו של מחקר קליני מבוקר שפורסמו בכתב העת המדעי Neurophychopharmacology, לפיהן הבקופה תרם לעלייה משמעותית ברמת הזכירה של מידע חדש שנלמד בקרב משתתפי המחקר, וזאת בניגוד לקבוצת הפלסבו. מתוצאות מחקרי ההמשך שנעשו עם משתתפי המחקר, עלה כי הבקופה הפחית את הקצב שבו מידע חדש שנלמד נשכח.

בעקבות המחקרים הקליניים שנעשו על הבקופה, שהראו כי הוא תורם לשיפור יכולות הזיכרון באנשים בריאים בקבוצות גיל שונות – הצמח מסתמן בשנים האחרונות כתוסף יעיל עבור צעירים ומבוגרים כאחד. ניתן לקחתו על בסיס יומיומי, או למשך תקופות לחוצות בעבודה ובלימודים. למשל, כשיש ריבוי מבחנים – כדי להישאר בפוקוס, להתמקד במשימה בלי הסחות, לשנן ביתר קלות ויעילות את החומר הנלמד וגם להמשיך ולזכור אותו לאחר מכן.

חשוב לציין כי הבקופה בהחלט מהווה אופציה יעילה גם עבור אנשים בריאים, שעם העלייה בגיל חווים ירידה טבעית בחדות הזיכרון ונטייה לשיכחה. על כך מעידים המחקרים הקליניים שנעשו גם בתחום זה. 

 

תוך כמה זמן מרגישים בשיפור?

 

רוב המחקרים הקליניים שנעשו על הבקופה בדקו את השפעתו ארוכת הטווח של הצמח, לאחר 3 חודשי נטילה בממוצע. אולם, מחקר קליני מבוקר חדש (משנת 2013) אשר פורסם בכתב העת המדעי Phytotherapy Research, מצא כי הבקופה תרם לשינויים קוגניטיביים חיוביים בתחומי הקשב והמיקוד והפחתת רמת מוסחות הדעת, בנקודות זמן קצרות – שעה ושעתיים מרגע הנטילה. בנוסף ציינו החוקרים את השפעתו החיובית של הבקופה על מצב הרוח, ואת תרומתו לאיזון בערכי ההורמון קורטיזול שמופרש בגוף במצבי מתח.

 

 למי התוסף מתאים?

 

הבקופה אידיאלי עבור צעירים ומבוגרים כאחד שחווים קושי להתרכז ולהתמקד בלמידה של תכנים חדשים, בין אם במסגרת לימודית ובין אם במסגרת של עבודה. יש לו איכות מעוררת שמקדמת חדות ובהירות מחשבה אשר אף מעצימה את יכולות הזכירה של מידע חדש, ובכך הוא מוריד את רף התסכול שרבים מאיתנו חווים במסגרות התובעניות שונות.

 

איך מומלץ לצרוך את התוסף?

 

ניתן לצרוך את הבקופה כצמח בודד בתמצית נוזלית (טינקטורה) או בכמוסות, אך מקובל ומומלץ ביותר לצרוך אותו בפורמולה צמחית עם צמחי מרפא שפועלים בסינרגיה איתו ובכך מעצימים את השפעותיו המיטיבות, כגון: ויתניה משכרת, גינקו בילובה, רוזמרין רפואי, מרווה רפואית, לוונדר – צמחים שנחקרו מדעית גם הם בהקשר של בריאות המוח.