מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

על יחסי מין, חיידקים וחמוציות

חיי היומיום שלך מלווים בהרבה ריצות: מהבית לעבודה ולהיפך, ריצות לפגישות עסקים או מפגשים חברתיים, ריצות לחוג יוגה או פילאטיס לאחר סיום העבודה, או סתם ריצות של שעת ערב בשביל לשמור על הכושר. אבל מה קורה כשאת מוצאת שחלק נכבד מהיום מוקדש בכלל לריצות תכופות לשירותים? לא רק שריצות אלה גורמות לך לתחושת חוסר נעימות כללית, אלא גם לחוסר נוחות פיזית. לצד כאבים בבטן התחתונה ותחושת צריבה, זהו חלק קטן מהסיוט שתוקף כמעט כל אישה, הקרוי דלקת בדרכי השתן. הנה כמה דברים שכדאי לדעת על הדלקת בדרכי השתן ועל דרכי הטיפול בה.

 

מאת: אורי גידור – הרבליסטית קלינית (B.Sc Cl.H)

 

  1. מהי בכלל דלקת בדרכי השתן?

דלקת בדרכי השתן (Urinary Tract Infection, או בקיצור – UTI) נגרמת לרוב מזיהום של חיידקים, לרוב בשלפוחית השתן עצמה. כ-80%-90% מהדלקות נגרמות ע”י החיידק הנפוץ אי קולי, שלרוב נמצא במעיים, אבל לעתים קרובות מסוגל לעבור לדרכי השתן, שם הוא יוצר את הדלקת. אם הדלקת אינה מטופלת כראוי, היא יכולה לגרום אף לנזקים בריאותיים של ממש, מעבר לחוסר הנוחות שבריצות גוברות לשירותים.

 

  1. את רחוקה מלהיות לבד!

אצל נשים הסיכון ללקות בדלקת בדרכי השתן גבוה פי 10 מהגברים, כשלפחות אחת מתוך חמש נשים תתמודד עם דלקת בדרכי השתן בשלב מסוים בחייה. כמעט 20% מהנשים שסובלות מהדלקת צפויות ללקות בה שוב, כשהצפי לזיהום חוזר אצל 80% מהנשים שכבר לקו בזיהום הוא תוך 18 חודשים בלבד. בהחלט לא תענוג גדול, אבל אם מחפשים נחמה כלשהי, היא בידיעה שלא, את ממש לא לבד!

 

דלקות בדרכי השתן

 

  1. לא רק ריצות לשירותים

כולם יכולים לסבול מדלקת בדרכי השתן – אפילו תינוקות. עם זאת, החל משלב הבגרות נשים נוטות לסבול מהדלקת ומשלל הסימפטומים הנלווים לה. בין הסימפטומים המדוברים: ריצות לשירותים, שתן בטפטוף, צריבה עם כל טיפה שיוצאת, או לחילופין כאב עמום בבטן התחתונה ובגב התחתון.

 

  1. בגוף אני מבינה

מדוע נשים נוטות יותר לסבול מדלקת בדרכי השתן? התשובה לרוב מסתכמת באנטומיה פשוטה. המומחים בתחום יודעים להגיד שהמבנה האנטומי הנשי הוא כזה שמאפשר הזדמנות מושלמת לחיידקים מזהמים להיכנס אליו, להתיישב בדרכי השתן ועל הדרך ליצור דלקת. צינור השופכה של הנשים (דרכו יוצא השתן החוצה) קצר הרבה יותר מזה של הגברים, דבר שמקל על עבודת ההסתננות של החיידקים המזהמים לשלפוחית השתן ומזרז את הפצת הדלקת. בנוסף, השופכה אצל נשים קרובה לפי הטבעת וחיידקים מאזור זה נוטים לעבור בקלות לאזור הנרתיק. ומה הגורם הנוסף שאף מגביר את הסיכון של כל אישה ללקות בדלקת בדרכי השתן? אתן מנחשות נכון – למרבה הצער, התשובה היא מגע מיני.

 

  1. הרומן שלי עם הדלקת

80% מהנשים טרום גיל המעבר שלקו בדלקת בדרכי השתן, דיווחו על פעילות מינית ב – 24 השעות שקדמו לכך. זהו אחוז מדהים למדי, אבל ההסבר לכך די פשוט: מגע מיני הוא גורם נפוץ לדלקות בדרכי השתן בקרב נשים, כיוון שבמהלכו צינור השופכה חשוף עוד יותר לחדירת חיידקים מאזור הנרתיק ופי הטבעת. החיידקים בעצם עוברים בקלות יתרה אל השופכה. משם הדרך לשלפוחית השתן, לזיהום ולדלקת ולשלל הסימפטומים שתוארו למעלה, קצרה מאוד.

 

  1. יותר מדי סקס מזיק לגוף?

אם את מקיימת יחסי מין בתדירות גבוהה, את עלולה לסבול ממה שהרופאים מכנים “דלקת של ירח הדבש”. כלומר, הרבה סקס בתקופת זמן קצרה עשוי לגרום לפציעה של הרקמות העדינות ובכך להעלות את הסיכון לדלקת בדרכי השתן. התופעה מוכרת במיוחד אצל נשים צעירות בשלב שבו הן מתחילות לקיים יחסי מין, אך נפוץ גם במצבים של החלפת בני זוג ביחסי המין.

 

  1. התנזרות ממין? ממש לא!

אין צורך להימנע לחלוטין ממגע מיני כדי למנוע הישנות של דלקות בדרכי השתן. עם זאת, בזמן דלקת פעילה בדרכי השתן, מומלץ להימנע מקיום יחסי מין על מנת לאפשר לרקמה באזור להחלים בצורה טובה. כמו כן, מומלץ שלא להשתמש בקוטלי זרע או בדיאפרגמה כאמצעי מניעה. למה, את שואלת? זאת משום שקוטלי זרע פוגעים באוכלוסיית החיידקים הידידותיים שבאזור הנרתיק ובעקבות כך מופר האיזון הטבעי בינם לבין חיידקים מזהמים.

 

  1. איך מונעים את ביקור החיידקים?

על אף הידיעה המרגיעה שאפשר להמשיך לקיים יחסי מין, מה עושים לגבי ההצטברות של חיידקים מזהמים שנמצאים באזור האינטימי לאחר קיום יחסי מין? את בהחלט יכולה לנקוט במספר צעדים פשוטים על מנת להקטין את הסיכון ללקות בזיהום. למשל, נתינת שתן מיד לפני ומיד אחרי מגע מיני – נוזל השתן עצמו מחטא את דרכי השתן. כמו כן, כדאי לנקות את האזורים האינטימיים לפני ואחרי קיום מגע מיני.

 

  1. שתי מים!

חשוב לשתות הרבה מים בכדי לשטוף החוצה את החיידקים המזהמים שבדרכי השתן. שתייה מרובה חשובה לאלו הסובלות מהדלקת בפועל, אך גם עוזרת במניעה מוקדמת אצל אלו שלקו בה בעבר.

 

  1. חמוציות או לא להיות

צחוק צחוק, אבל אם את מגיעה למצב של ‘חמוציות או להיות’, אל תהססי פעמיים. נטילת תוסף חמוציות מרוכז באופן קבוע תורמת לעלייה בחומציות השתן לרמה שמקשה על החיידקים לשרוד בו. החמוציות גם מכילות רכיב שתורם למניעת ההצמדות של חיידקים אל רקמת דרכי השתן וחדירתם אל התאים, מה שגורם להם להישטף החוצה בזרם השתן. קיים מחקר קליני שהראה שאפילו נטילת מינון בודד של תוסף חמוציות מרוכז, מיד לאחר קיום יחסי מין, מסייעת בהקשר של זיהומים לאחר מגע מיני.