מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

צמד-חמד – צמחי מרפא שהולכים ביחד

גם בעולם צמחי המרפא, ישנם צמדים בלתי נפרדים, כאשר כל אחד מהם פונה למגדר אחר, אבל ההשפעה שלהם מאוד דומה. חג האהבה הוא הזדמנות מצוינת להכיר את הצמחים שמנהלים רומן צמוד מזה מאות שנים ברפואות הצמחים השונות.

 

מאת: אורי גידור – הרבליסטית קלינית (B.Sc Cl.H)

 

צמחי מרפא שהולכים ביחד

 

הצמד ההודי: ויתניה משכרת ואספרגוס הודי

 

איורוודה היא שיטת טיפול מסורתית בת אלפי שנים, שמגיעה אלינו מהודו והשימוש בה כיום נפוץ בעולם כולו. שיטת טיפול זו מתייחסת לטבע כ’אם’ המספקת מרפא עבור כל התחלואים ומאפשרת לאדם לחיות חיים ארוכים ובריאים, כאשר אחת משיטות הריפוי הנפוצות ביותר מתבססת על שימוש בצמחי מרפא.

 

לו: תכירו את הויתניה המשכרת, אחד מצמחי האיורוודה המוכרים ביותר, שידוע גם כ’ג’ינסנג הודי’. הויתניה ידועה, בין היתר, כצמח ‘טוניק’ לגבר, בעל אפקט מחזק ומעלה רמות אנרגיה וחיוניות.
הויתניה משמשת לאיזון מצבי מתח נפשי ופיזי, לחיזוק חיסוני, לתמיכה במערכת העצבים וכצמח המאפשר לגוף להתמודד בצורה טובה וקלה עם מצבי מחלה שונים.
מחקרים קליניים אף הראו כי לצמח יש השפעה מיטיבה גם בטיפול בבעיות פריון בגברים על רקע ספירת זרע נמוכה, תוך השפעה מאזנת על פרמטרים הורמונליים כגון טסטוסטרון, LH, FSH  המהווים מדד לאיכות הזרע, וכן השפעה על תהליכי יצירת תאי הזרע ועלייה במסת האשכים.

 

תשמחו לגלות שהויתניה משמשת גם כאפרודיזיאק במצבים של חשק מיני ירוד ומשפרת את החיוניות המינית. ההשערה המדעית בהקשר זה היא כי הצמח פועל להפרשת תחמוצת החנקן – רכיב שכאשר הוא מופרש בגוף הוא תורם להרחבת כלי דם וכפועל יוצא, להגברת זרימת הדם אל אזור אברי המין.
מחקרים אף הראו כי לויתניה יש פעילות מרגיעה על מערכת העצבים המרכזית, והשפעה זו מתיישבת עם הראייה ההודית המסורתית, לפיה לצמח יש תכונות “מרגיעות נפש”. מסיבה זו היא משמשת לטיפול בחרדה מינית וכן בתחושות הסטרס, העצבנות, החרדה והפרעות השינה הנחוות ע”י גברים רבים על רקע בעיות בתפקוד המיני ובעיות פריון. נהוג לצרוך את הויתניה על בסיס יומי לטווח ארוך לתמיכה ולשיפור הבריאות הכללית.

 

לה: המקבילה הנשית של הויתניה על פי האיורוודה היא האספרגוס ההודי, ששמו בסנסקריט הוא שטווארי, שפירושו: “הצמח המעניק לאישה יכולת להתמודד עם מאה בעלים”.
הצמח ידוע ביכולותיו לשפר פוריות וכאפרודיזיאק שמעלה את הליבידו במצבי יצר מיני ירוד בנשים.
מעבר לכך, האספרגוס ההודי נחשב לצמח נשי ראשון במעלה, שפועל במקביל בכמה חזיתות: חיזוק החוסן הפיזי והנפשי, שיפור מנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף ואף תרומה לאריכות ימים.
לאור יתרונותיו הרבים, הצמח מסייע במצבים גינקולוגיים מגוונים, כדוגמת אי-פריון, לתמיכה בתפקוד תקין של איברי הרבייה הנשיים, לטיפול בתסמיני גיל המעבר (כגון ליבידו נמוך, יובש וגינלי ואוסטאופורוזיס) ולשמירה על בריאות העצם.
האספרגוס הוא צמח מזין, ועל כן הוא אף משמש כחלק מטיפול בחולשה כללית, באנמיה ובבריחת סידן. ברפואה ההודית המסורתית הוא ידוע כבעל תכונות מרגיעות נפש, שתורמות לירידה בתחושות של סטרס וחרדה הנחוות ע”י נשים רבות בתקופת גיל המעבר. הוא ידוע בקרב נשים כצמח המעניק תמיכה נפשית והרגעה תוך חיזוק יכולת ההתמודדות היומיומית.    

 

הצמד הסיני: גי’נסנג קוריאני ואנג’ליקה סינית

 

רפואה סינית היא רפואה עתיקת יומין שהתפתחה בשילוב עם הפילוסופיה הסינית לפני למעלה מ-4,000 שנה והיא עוסקת בטיפול במחלות ובמניעתן על-ידי איזון הגוף, כשהעיקרון הבסיסי המנחה אותה הוא הסתכלות על גוף האדם כעל חלק מהעולם, תוך שילוב טיפול בצמחי מרפא.

 

לו: הג’ינסנג הקוריאני נחשב לבעל “אנרגיה גברית”. זהו צמח הידוע בהשפעתו המחזקת, הממריצה והמעוררת, וכצמח התורם להעלאת רמות האנרגיה, לשיפור החיוניות, שנודע בהשפעתו המעוררת על היצר והאון המיני של הגבר.
קיימים מחקרים קליניים שהראו כי הג’ינסנג הקוריאני פועל להעלאת רמות ההורמון טסטוסטרון במצבי חסר (מבלי לגרום לעליית-יתר במצב של איזון הורמונלי תקין).
מחקרים נוספים הדגימו שיפור בספירת ותנועתיות זרע בגברים בעלי בעיות פוריות.

 

הג’ינסנג הקוריאני ידוע ברפואה הסינית המסורתית כאפרודיזיאק התומך באיברי הרבייה ומחזק תשוקה מינית. מחקרים מהשנים האחרונות אוששו את השימוש המסורתי, והראו על שיפור בליבידו ובתפקודי זקפה, כשגם במקרה זה ההשערה המדעית היא כי הצמח פועל להפרשת תחמוצת החנקן שתורמת להגברת זרימת הדם אל אזור אברי המין.
בנוסף, הג’ינסנג הקוריאני משמש כמחזק של מערכת הלב וכלי הדם, כמאזן מצבי מתח נפשי ופיזי ותומך במנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף.

 

לה: בת הזוג הפוטנציאלית של הג’ינסנג היא האנג’ליקה הסינית, שידועה בכינויה “ה’גינסנג הנשי”, והיא מהווה צמח מפתח לאיזון המערכת ההורמונלית ולטיפול בבעיות מגוונות הקשורות למערכת הרבייה הנשית – כגון, בעיות במחזור החודשי, התסמונת הקדם-וסתית ועוד. היא אף נחשבת ל”מחזקת דם” ומשתמשים בה לטיפול באנמיה שפעמים רבות אופיינית אצל נשים.
האנג’ליקה נחשבת גם כמשפרת מצב רוח, הודות לתכונותיה הממריצות והמעוררות. בגילאים מבוגרים יותר היא משמשת לטיפול במצבי חוסר איזון הורמונלי, לרבות אלו המתבטאים בירידה באסטרוגן, כגון גיל המעבר.
בנוסף, משמשת האנג’ליקה לטיפול במצבי עייפות ותשישות, לשיפור סירקולצית הדם, ויש לה חשיבות בשמירה על בריאות העצם אצל נשים וטיפול באוסטאופורוזיס.

 

הצמד המערבי: דקל ננסי וקוהוש שחור

 

לתורת רפואת הצמחים המערבית ישנו רזומה של אלפי שנות ניסיון קליני ושורשיה נעוצים עוד בימי היפוקרטס ודיאסקורידס. שיטת הטיפול מתבססת על הרכבת פורמולה צמחית לכל אדם באופן אישי, מתוך ראייה הוליסטית המתמקדת בטיפול בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים, וכן בשיפור תפקוד במערכות מפתח בגוף האדם.

 

לו: הדקל הננסי מהווה אחד מצמחי המרפא “הגבריים” ביותר ברפואת הצמחים המערבית. הוא נחשב לצמח שמחזק את מערכת הרבייה הגברית ומאזן את המערכת ההורמונלית ומשתמשים בו לשיפור איכות וכמות הזרע בגברים עם בעיות פריון. בשנים האחרונות הוא אף נחקר רבות בהקשר של הטיפול היעיל בהגדלה שפירה של הערמונית, על שלל תסמיניה – בעיות במתן שתן, זיהומים בדרכי השתן ועוד.
מעבר לכך, הדקל הננסי נחשב לצמח בעל אפקט דינאמי על גוף האדם, שמגביר אנרגיית חיות ע”י חיזוק והזנה של מערכות פנימיות של הגוף, שיפור זרימת הדם וכן ע”י השפעה מחזקת ומרוממת מצב רוח. בהקשר זה, לדקל הננסי ערך מוסף לטיפול באספקטים נפשיים שונים כגון עייפות, דכדוך ואף דיכאון, בפרט בגיל המבוגר.

 

המרפאים המסורתיים העניקו לו את הכינוי “the old man’s friend”, והשתמשו בו לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית, כצמח בעל השפעה כללית בונה של הרקמות, כנוגד דלקת במערכת הרבייה והשתן וכאפרודיזיאק.

 

לה: המקבילה הנשית של הדקל הננסי היא הסימיסיפוגה, שידועה גם בשמה העממי: קוהוש שחור. הצמח נחשב כצמח מפתח לטיפול בתסמיני גיל המעבר בנשים, לרבות גלי חום, הזעות, כאבי ראש, דופק מהיר, חרדה, עצבנות, דיכאון, יובש וגינלי ואוסטאופורוזיס.
הקוהוש השחור נחקר במחקרים קליניים רבים בשנים האחרונות והוא הדגים יעילות הדומה לאסטרוגן בהפחתת סימפטומי גיל המעבר בנשים וכן בשיפור בריאות העצם. ברפואת הצמחים המסורתית הוא משמש לטיפול בקשת רחבה של בעיות גינקולוגיות, כגון בעיות הקשורות למחזור החודשי, בעיות פריון ואף להקלה על כאבי הלידה, כאבי שרירים ומפרקים ויתר לחץ דם.