מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחים מכאן | המדור הכנעני | פרחי עוזרר

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ ישראל נמצאו בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא והתלמוד, ולאחריה לאורך כל שנות גלותנו, עד לשימוש המסורתי שעושים בהם ערביי ישראל כיום.

 

פירות עוזרר (Crataegus spp. (Aronia / Monogyna

משפחה: וורדיים.

חלק בשימוש: פירות.

תפוצה: חורש ים תיכוני – בכרמל ובגולן ורוב חלקי הארץ.

 

העוזרר הוא עץ אשר מיניו השונים גדלים בישראל ובאירופה. הפירות והפרחים נמצאים בשימוש ברפואה המסורתית מזה שנים רבות והוא נחשב לאחד הצמחים החשובים ביותר לטיפול במחלות לב וכלי דם (בעיקר הפירות). ישנם מספר זנים הגדלים בר בארץ והידועים יותר הם העוזרר הקוצני (Aronia) והעוזרר החד גלעיני (Monogyna). הפירות הבשלים הם בעלי צבע אדום עז, בעלי טעם מתוק עשיר ומאופיינים באנרגיה עשירה ומזינה, המתבטאת בתכולה גבוהה של חומרים פיטוכימיקליים שונים – פלבנואידים, רכיבים נוגדי חמצון ודלקת, סוכרים שונים וכו’. בזמן הבשלת הפירות, העץ כולו עוטה מעין כיסוי אדמדמם, כאשר שפע הפירות נראה למרחוק.

 

פרחי העוזרר משמשים אף הם את רפואת הצמחים. בחלוקה גסה ניתן לומר כי השימוש בפירות יהיה יעיל יותר להקשרים הפיזיולוגיים של מערכת הלב וכלי הדם,  ואילו לפרחים ישנה השפעה על מערכת הלב, במיוחד בהקשר העצבי והרגשי, בהיותם מרפים ומשחררים ובעלי אנרגיה חמימה ומשחררת. קודם להבשלת הפירות ישנו מועד הפריחה. על כן השימוש בפרחים מתאים יותר למצבים של “תחילת הדרך” או תחילה של שינוי כל שהוא. שינוי זה הוא עדיין ברמת המודעות או ברמה הרוחנית / נפשית. מכאן ניתן להבין את הקשר של הפרחים אל מערכת העצבים דווקא (הקשר של מערכת העצבים ומערכת הלב וכלי הדם).

 

הפירות הבשלים מתאימים כבר לשלב הבא – זהו המצב המצריך שמירה על הקיים, הזנה ואנרגיה של התחדשות, תוך כדי שמירה על התנועה. על כן הפירות מתקשרים יותר אל ההקשר הפיזיולוגי של מערכת הלב וכלי הדם, בהיותם מעודדים ומשפרים את תפוקת הלב, משפרים את זרימת הדם בעורקים הכליליים ובכלל, ומהווים אלמנט מחזק (Tonic) למערכת הלב. מכאן ניתן להבין את ההתוויה הקלאסית של פירות העוזרר לקשישים ולחולי לב, לשיקום ולשמירה על הקיים. צבעם האדום העז של פירות העוזרר יכול אולי להעיד על האנרגיה הנ”ל, בהיותו מקושר ברפואות המסורתיות השונות למערכת הלב. בנוסף, מספר מחקרים נערכו אודות עלי העוזרר, אשר נמצאו עשירים אף יותר ברכיבים פעילים (בעיקר פלבנואידים ונוגדי חמצון).

 

פעילות רפואית:

מגביר זרימת דם בעורקים הכליליים.

הגברת ניצולת חמצן. (שיפור תפוקת שריר הלב – ע”י הפחתת הצורך בחמצן).

הפחתה של קצב פעימות לב (ע”י הגברת תפוקה).

הפחתה של לחץ הדם בעורקים.

הפחתת התנגדות של עורקים פריפריאליים (הגברת גמישות העורקים).

חיזוק נפשי – אנטי דכאוני עדין.

אנטי דלקתי (תהליכים דלקתיים בכלי הדם).

נוגד חמצון.

מחזק כללי – ע”י חיזוק מערכת הלב וכלי הדם.

 

התוויות רפואיות:

תעוקת חזה – צמח קלאסי למטרה זו, ע”י שיפור זרימת הדם בעורקים הכליליים והגברת תפוקת הלב.

יתר לחץ דם – לחיזוק ולשיקום גמישות העורקים. מומלץ לשלב עם הפרחים.

כחלק מטיפול בלחץ דם נמוך.

כחלק מטיפול שיקומי לאחר התקף לב / ניתוחי לב. פירות העוזרר מתאימים לשיקום הפיזיולוגי וכן לחיזוק הנפשי לאחר אירועים מסוג זה.

כחלק מטיפול במצבים של אי ספיקת לב.

כחלק מטיפול בפלפיטציות, דופק מהיר והפרעות קצב.

לטיפול במקרים של דיכאון וחולשה נפשית, אשר בין היתר מתקשרת למערכת הלב וכלי הדם.

 

באופן כללי, שילוב פירות העוזרר יחד עם הפרחים יהיה יעל ברוב המקרים לניצול הספקטרום הרחב של השפעת הצמח ברובד הנפשי והפיזיולוגי.

 

הצמח נחשב לבטוח לשימוש ואין מניעה לטיפול גם במשך תקופות ארוכות.

ניתן לשימוש גם בזמן הריון.

 

מינונים ואופן השימוש:

ניתן כמובן לאכול את הפירות הטעימים בזמן הבשלתם.

שימוש בטינק’ 1:3: כחלק מפורמולה –20-50 סמ”ק לשבוע.

כמו כן ניתן להשתמש גם במיצוי יבש של הצמח.

מאמרים נוספים

על קצה המזלג – משקה עוזררים

על קצה המזלג – משקה עוזררים... על קצה המזלג – משקה עוזררים...

מאת: אורי מאיר צ’יזיק   העוזרר הקוצני (Crataegus aronia) הוא עץ קוצני ונשיר, הוא צומח בחורש ים תיכוני ונפוץ מאוד בצפונה של הארץ. בקיץ ובסתיו...
מאת: אורי מאיר צ’יזיק   העוזרר הקוצני (Crataegus aronia) הוא עץ קוצני ...
צמחים מכאן – המדור הכנעני – כלמינתה אפורה

צמחים מכאן – המדור הכנעני – כל... צמחים מכאן – המדור הכנעני – כל...

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ...
צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות...
צמחים מכאן – המדור הכנעני – זוטה לבנה

צמחים מכאן – המדור הכנעני – זו... צמחים מכאן – המדור הכנעני – זו...

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ...
צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות...