קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחים מכאן | המדור הכנעני | פשטה שרועה / בקופה

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ ישראל נמצאו בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא והתלמוד, ולאחריה לאורך כל שנות גלותנו, עד לשימוש המסורתי שעושים בהם ערביי ישראל כיום.

 

פשטה שרועה / בקופה  Bacopa monnieri

משפחה: לועניתיים.

חלק בשימוש: נוף הצמח.

תפוצה: בעיקר בצפון הארץ. נפוץ במיוחד באזור הכנרת.

 

 

הבקופה הוא צמח מרפא מרתק ומורכב מבחינת אופיו, פעילויותיו הרפואיות, היסטוריית השימוש בו ואולי יותר מכל – מבחינת העתיד הצפוי לו, כאחד מצמחי המרפא החשובים הנעשים יותר ויותר פופולאריים בעולם כולו. המעניין הוא האופן בו הצמח משפיע על נקודת המבט של האדם המתבונן, המנסה להבין את אופיו של הצמח. המעגליות המרתקת היא שבכדי להבין את הבקופה יש “לאמץ את נק’ מבטו של הצמח”, (התמסרות מלאה לאופן בו הוא משפיע על הגוף) ולשם כך כמובן יש לקחת בקופה.

 

הבקופה הוא צמח פשוט למראה, לא מסוג הצמחים המושכים את תשומת הלב כאשר פוסעים בשדה וחולפים על פניו. למרות זו, בתת היבשת ההודית לפני כמה אלפי שנים, כנראה שחיו מספר לא מבוטל של אנשים, בעלי יכולות רוחניות, שהיה להם את הצורך בחיפוש אחר מקורות מן הטבע לתמוך בתרגוליהם הרוחניים. הם מצאו את הבקופה. כך הוא טבעה של רפואת הצמחים המודרנית – היום אנחנו נשענים על הידע המסורתי, כפי שהתפתח לאחר שנים של מסורת וניסיון רפואי. מסורת זו צמחה על הבסיס של חיפוש פתרונות רפואיים מעולם הצומח, בהתאם לצרכים של כל אוכלוסייה. מאמריקה הצפונית אנו מקבלים את צמחי המרפא המסייעים בחיזוק הפריון הנשי, מסין צמחים מגבירי אנרגיה ותנועה, מארצות חמות צמחים מחטאים, מארצות קרות צמחים למערכת הנשימה וכו’.

 

רפואת האיור וודה המתפתחת בהודו של אז, חיפשה את הפתרונות הצמחיים להגברת תהליכי החשיבה והמודעות הרוחנית, בעיקר שכבת האוכלוסייה המשכילה של אנשי הדת, היוגים והכוהנים – קאסטת הברהמינים. שמם נגזר משמו של האל הבורא האחד (לתפיסתם). ע”י התפיסה ההינדואית, בכל אדם נמצא חלק רוחני שהוא חלק אלוקי נצחי. חלק זה לעולם אינו מת והוא מחובר עם אנרגיית היקום כולה. המטרה בחיי העולם הזה היא הגשמת האיחוד הנכסף, בין אותו החלק הפנימי אל אנרגיית האחד שבכל. אותו החלק הפנימי שבכל אחד ואחד הוא המורה, המדריך והמצפן בעולם הזה של החומר. כל תרגולי המדיטציה, מבוססים למעשה על ההתחברות אליו, הוא מקור הקול הפנימי והאינטואיציה. כמובן שרעיון זה מקובל גם על דתות ופילוסופיות אחרות בעולם והוא משמש גם כאבן יסוד ביהדות.

 

ע”פ המסורת, התחברות עם העולם הפנימי היא הכרחית להתקדמות האדם במסעו בחיים. קשה מאוד לתפקד בצורה מלאה בעולם החומרי ללא תרגול יומיומי של מדיטציה, על מנת לטפח את העולם הפנימי ולאפשר לו לגדול ולהתפתח. כאשר זה לא נעשה, ישנה סטייה מן הדרך (ברמות ובדרגות שונות), אז מתחילות לצוץ הבעיות והמחלות. העיקרון הנ”ל עומד בבסיסה של הרפואה הטבעית והוא בא לידי ביטוי בשיטות ריפוי שונות ומגוונות. עם השנים קיבל הבקופה בהודו פופולאריות עצומה ואף את השם ברהמי (Brahmi), למרות שנהוג לקרוא בשם זה גם לצמח הגוטוקולה. בשנים האחרונות עם התפשטות האיור וודה אל העולם המערבי, ניתן לראות יותר ויותר מחקרים קליניים אודות הבקופה, המראים את פעילות הצמח להגברת יכולות קוגניטיביות ולטיפול בבעיות זיכרון, דמנציה ואף לאלצהיימר. ניתן לשער כי מספר המחקרים אודות הבקופה רק ילך ויגבר, עם הצורך הגובר בפתרון בעיות אלו.

 

בכל הנוגע לארץ ישראל והמדור הכנעני, לצערנו בתור היותנו עם הגולה מארצו, לא התפתחה כאן רפואת צמחים מקומית, הנשענת על הידע והמקורות של עם ישראל. הבקופה גדל בר גם באזור הכנרת והגליל. ייתכן והא הגיע כפליט תרבות, ייתכן והוא היה כאן מאז ומעולם. סביר להניח שבתקופת התלמוד והמשנה אותו הצורך שהיה בהודו היה גם כאן. מעניין לדמיין את הפופולאריות של הבקופה משובצת בחיים הרוחניים היהודיים, אילו היינו נשארים כאן בארץ…

 

הבקופה הוא צמח מרגיע ומחזק, אשר בשורה התחתונה משפר תהליכי חשיבה ותפקוד מנטאלי. זהו צמח הפועל לריפוי פנימי והסדרה של מגוון תהליכים בגוף. הבקופה הוא צמח לא פשוט להבנה. הוא מביא למגוון פעילויות רפואיות המשפיעות על הגוף, אשר קשה לתאר אותן בצורה חד משמעית. החלק בשימוש הוא העלים. הטעם של מיצוי הצמח הוא חזק מגוון ועשיר, כאשר הבסיס הוא טעם מר מודגש, יחד עם טעם מלוח, חריפות ומתיקות מסוימת.

 

פעילות רפואית:

מע’ העיכול:

החלק המריר בצמח משמש לחיזוק של מערכת העיכול והכבד ולהמרצת פעילות עיכול וספיגה, באופן הדומה לצמחים המרירים (כפי שתואר לעיל לגבי הקנרס הסורי). אלמנט זה גורם בנוסף, גם לחיזוק ואיזון של מערכות פיזיולוגיות אחרות בגוף, כפי שיובא בהמשך.

 

מע’ העצבים:

הבקופה משרה תחושה של השקטה והרגעה. זהו אינו צמח מרגיע, במובן הפשטני של המילה, אלא שהמיוחד הוא בדרך שהוא מאפשר לתהליכים להתרחש, תוך כדי יצירה של מעין מרחב מוגן.

עצם ההליכה בשביל החיים מלאה בהשפעות מהעולם חיצון, אשר לא פעם מסיטות מן הדרך. שם המשחק הוא בנייה פנימית והתפתחות עצמית –  אל מול הדרישה, הלחצים והעומסים שהסביבה החיצונית דורשת כל הזמן. הבקופה מחזק את הגבולות החיצוניים של האדם ומעצב אותם, זאת במקביל לבנייה וחיזוק של העולם הפנימי ומידת ההקשבה אליו.

עצם השיפור במיקוד ובתהליכי החשיבה והתפקוד מנטאלי, מתאפשר הודות לכך שהצמח פשוט מאפשר מידה של חוסר תגובה אל העולם החיצון, יחד עם הפניית הקשב ותשומת הלב פנימה. במילים אחרות, פחות הפרעות – יותר מיקוד – יותר נוכחות בהווה – והאדם כבר בדרך הנכונה.

ברמה הגבוהה יותר, הבקופה מאפשר יותר חופש למחשבה, כאשר ניתן לנתב ולמקד אותה, בהתאם לדרך של כל אדם. המחשבה היא בכל מקרה תוצר של תפקוד פיזיולוגי, אותו הבקופה גם משפר.

 

השילוב של שני האלמנטים הללו מקיים צמח מרפא חשוב, המסייע להתמודד במגוון מצבים של חסר וחולשה.

 

שימושים רפואיים:

מע’ העצבים – התכונה הייחודית של הבקופה, המשחררת אנשים להרגיש את עצמם באופן מודגש יותר, מסייעת להפחתה של רמות כעס וחרדה:

האלמנט המרגיע הייחודי מתאים לאנשים חסרי שקט וריכוז ולאנשים עצבניים וכועסים. אנרגיית הכעס מאוד מפריעה לתפקוד נורמאלי. הבקופה מסייע להיות רגועים יותר ובשליטה עצמית. כאשר ישנן הפרעות בתפקוד – אנשים הם בד”כ פחות יצירתיים ונוטים יותר לאבד את דרכם.

הבקופה משפיע על מערכת העצבים ומסייע במקרים של לחץ נפשי וכעס, אך גם במצבים ההופכיים של חולשה, תשישות, איבוד הדרך וירידה בביטחון העצמי. בנוסף, יכולת המיקוד וההגנה אשר הצמח מעניק, מסייעת לאנשים לאבד פחות אנרגיה תוך כדי התקדמות בדרך שלהם.

הבקופה יעיל במקרים של חרדות, פחד לקראת מבחנים חשובים, פחדים מקהל וממקומות פתוחים ועוד. גם כחלק מפורמולה להורדת חרדות וגם לעבודה של הרגעה מיידית.

מבחינת האפקט המרגיע של הבקופה, הוא מתאים לשימוש במגוון מצבים של חום והתפרצות: כעס, התפרצויות והתקפי חרדה, דופק מהיר, לחץ דם ובעיות אחרות שמפריעות לתפקוד היומיומי.

אלמנט של שיקום מערכת העצבים, בנייה והתחדשות – מתאים גם למצבים של מערכת עצבים תשושה, מרוטה וכמובן לנטייה לדיכאון.

 

מע’ העיכול:

למגוון בעיות עיכול וספיגה- חומציות קיבה נמוכה, הגורמת לחסרים תזונתיים, גזים ונפיחות לאחר ארוחה.

צמח חשוב כחלק מטיפול בתסמיני IBS, בשל השילוב בהשפעה על מערכת העיכול והעצבים.

נטייה להשמנה (כאמצעי הגנה), כבד שומני, אבנים בכיס מרה ורמות גבוהות של שומנים בדם.

כחלק מטיפול בעצירות ובמקרים של צואה קשה ויבשה.

 

כללי:

הפעולה הייחודית של הבקופה מסייעת בטיפול באלרגיות ובעיות חיסוניות אחרות. אלרגיות מבטאות למעשה חוסר מוכנות של המערכת לעולם משתנה, היוצרת תגובת יתר. חיבור האלמנט המרגיע על מע’ העצבים, יחד עם השפעה על העיכול והספיגה הוא חשוב במקרים במצבים של אלרגיות – שהן פועל יוצא של פעילות חסר עיכולית יחד עם מתח וחוסר שקט עצבי.

מסייע בטיפול באספקט הנפשי של דלקות חוזרות וזיהומים ב”שערים של הגוף” – גרון, עיניים, אוזניים, דלקות ווגינאליות, דלקות של צוואר הרחם וכו’.

במע’ הנשימה – החומרים הסאפונינים בצמח מסייעים בכיוח וכן במקרים של דלקות זיהומיות המלוות בליחה מרובה. מתאים גם למצבים של אסטמה, כיווצים ועוויתות במערכת הנשימה, בעיקר כאשר ישנו קשר ברור לתפקוד עצבי-מנטאלי-רגשי.

הפעולה המורכבת הייחודית של הבקופה עובדת לאיזון המקצב הנכון בגוף, לעיתים באופן אשר נראה לנו כסתירה.

במקרים של פעילות יתר של בלוטת התריס, הנובעת מכשל אוטואימוני (גרייבס), אנו עדים לתופעה של עודף הפרשת הורמוני התריס, מה שעשוי להוביל בשלב מאוחר יתר להרס של הבלוטה ולירידה בהפרשת ההורמונים הללו.

השימוש בבקופה עשוי להיות יעיל להפחתת התסמינים הנלווים במצבים של היפרתירואיד, קרי – דופק מהיר, חרדה, הזעות וכו’. מאידך, הבקופה גם יעיל בשימוש במצבים של היפו תירואיד (ואף נחקר ונמצא יעיל לעניין זה), להעלאת רמות של הורמוני תריס בזרם הדם ולחיזוק כללי. הבקופה אינו עובד על מקצבים מנוגדים, אלא מחבר אל אותו המקצב הנכון עבור אותו האדם – ממנו יוצאת הדרך לריפוי.

 

שילובים מומלצים:

השימוש בבקופה עשוי להשתלב היטב עם עלי זית. שניהם יחד משלימים אחד את השני בהקשר של חיזוק העיכול והתמיכה העצבית. לבקופה אפקט ישיר ומודגש יותר על מערכת העצבים משל עלי הזית.

 

התוויות נגד ואזהרות:

צמח בטוח לשימוש. לא קיימות התוויות נגד משמעותיות. יש להיזהר במקרים של עודף חומציות בקיבה.

 

מינונים ואופן השימוש:

לרוב אין צורך להשתמש במינונים גבוהים. טינק’ 1:4 – 15-25/30 מ”ל לשבוע, כחלק מפורמולה.

כצמח בודד – 20-40 טיפות – לטיפול במקרים של חרדה / לחיזוק ספיגה לפני ארוחה.

מאמרים נוספים

צמחים מכאן – המדור הכנעני – כלמינתה אפורה

צמחים מכאן – המדור הכנעני – כל... צמחים מכאן – המדור הכנעני – כל...

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ...
צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות...
מטפלים מספרים – תשישות פיזית ונפשית

מטפלים מספרים – תשישות פיזית ו... מטפלים מספרים – תשישות פיזית ו...

מאת: יגאל קוטין   המטופל בנימין, 52, גרוש, 2 ילדים, עובד כקבלן עפר. יום עבודתו ארוך, רוב היום בחוץ, הרבה עבודה פיסית, עובד על מכשירים...
מאת: יגאל קוטין   המטופל בנימין, 52, גרוש, 2 ילדים, עובד כקבלן עפר. יו...