קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחי מרפא ואלרגיות עונתיות בסתיו ובאביב

מאת: שרון קוצר, הרבליסט קליני Dip. Phyt

 

אלרגיות לסוגיהן הן אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר, אשר בגינן פונים אל הקליניקות והמרכזים הרפואיים של ברא צמחים. ברצוני להעלות נקודה עיקרית, מתוך ניסיוני הקליני והיא ההבדלה בין האלרגיות הידועות לעונות המעבר – בין זו של האביב לזו של הסתיו.

 

לעצם רמת הגירוי והתגובה הדלקתית של הרקמות בגוף – התהליך הוא דומה, אך קדם לכך חוסר איזון, השונה באופיו בין עונות האביב והסתיו. בשני המקרים הנקודה העיקרית היא ההתאמה של מערכות הגוף אל העולם החיצון, אל סביבה משתנה. בקרב אנשים מסוימים שינוי (כל שינוי, לרבות שינוי עונתי) הוא אינו עניין של מה בכך.

 

במהלך הסתיו, האלרגיות הנפוצות מקושרות בעיקר לנזלות, גרד בעיניים, התעטשויות חוזרות וכו’. כמו כן, ישנה החמרה במצבים אלרגיים קיימים על רקע נשימתי, כמו למשל במקרים של אסטמה. בעונה זו הגוף צריך להתאים את עצמו אל סביבה מתקררת, אל הבדלים משמעותיים יותר בין הטמפ’ בלילה לטמפ’ ביום, כאשר מבחינה פתלוגית, ההופעה של התופעות האלרגיות קשורה לחוסר יכולת של הגוף להתאים את עצמו ולשמור על חום גוף יציב, בתוך הסביבה המשתנה. אלרגיות אלו נובעות בעיקר משינוי במזג האוויר.

 

מה שקורה בד”כ הוא שלאחר כחודשיים הגוף מתאים את עצמו ואצל חלק גדול מהמטופלים התופעות האלרגיות מתחילות להתייצב. התסמינים הם בד”כ של קור חוסר וחולשה, אליהן עשויות להתלוות תופעות של חולשה חיסונית ודלקות זיהומיות שונות, בעיקר במערכת הנשימה. הדגשים הטיפוליים הם לחמם את הגוף  ולדאוג בעיקר לזרימה תקינה של מערכות פנימיות, זרימת דם, תמיכה בתהליכי עיכול וספיגה ולחזק באופן כללי את מערכת החיסון.

 

בעונת האביב המצב הוא כמובן שונה לחלוטין. המערכת שהייתה לאורך תקופת החורף במצב של קור וקיפאון, אך יחד עם זאת במצב יציב, נפתחת בבת אחת אל סביבה מתחממת ואל עומס של גורמים אלרגניים הנישאים באוויר, הודות לפריחה האופיינית לעונה זו. הגוף אמור להתאים את עצמו אל שינויי מזג האוויר ולסביבה מתחממת. מצב זה נפוץ בארצות קרות במיוחד, אך גם בישראל, בה השינוי קורה לעיתים תוך פרק זמן קצר. בזמן הזה הגוף לא תמיד מוכן לקראת השינוי, מה שמתבטא בקריסה של המערכות הפנימיות ובתגובה חיסונית קשה, המתבטאת בהפרשות מרובות וכל התסמינים המוכרים. בעונה זו נפוץ יותר גם הביטוי האלרגי על פני העור. במידה מסוימת, אלרגיות האביב הן חזקות יותר באופיין והן אינן מושפעות ממזהמים חיצוניים כאלו או אחרים (בשונה מהסתיו). הדגש הטיפולי כאן הוא להקדים את השינוי, ע”י הכנה מבעוד מועד של המערכת, אל ה”התפרצות האביבית”. זאת, ע”י תמיכה חיסונית וכללית וחיזוק של מערכות הפינוי של הגוף. הטיפול אמור להתחיל כשבועיים לפני השינוי האמור (נדרשת כאן תשומת לב מירבית אל שינויי מזג האוויר ותחושות המטופל) ואמור להימשך ממש עד הכניסה אל הקיץ, כחודש לאחר שהמערכות התייצבו, פחות או יותר.

 

כמובן שלכל אלו תמיד נדרשת התמיכה בהיבט הנפשי, על כל המשתמע מכך.

 

מניסיוני בטיפול באלרגיות של עונות המעבר, עם תמיכה טיפולית טובה, הסימפטומים פוחתים משנה לשנה, כאשר בד”כ בשנה הרביעית התסמינים הם פחותים באופן משמעותי, בהשוואה לתחילת הטיפול.