קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

כאבי בטן בקיץ: צמחי מרפא שיסייעו לכם להתמודד עם שפעת בטן

מדוזות וכוויות מהשמש הם אינם האורחים הבלתי-רצויים היחידים של הקיץ. רבים גם נוטים לסבול מכאבי בטן בעונה החמה. מדוע זה קורה? וכיצד ניתן לסייע לגופנו בהתמודדות עם בעיות בבטן?

 

מאת: שרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת ב’ברא צמחים’

 

מחלות במערכת העיכול

 

אם בחורף אנו סובלים מצינון ושפעת, בקיץ רבים סובלים מווירוסים, קלקולי קיבה וכאבי בטן הנובעים מהתייבשות, מזון מקולקל כתוצאה מהחום, חיידקים ועוד.

הרעלת מזון וקלקולי קיבה יכולים להיגרם מאכילת מזון (דוגמת בשר) שלא בושל דיו, מירקות ופירות שלא נשטפו היטב, מזון שעומד לראווה ללא קירור כמו סלטים, פיצה ופלאפל. התופעה שכיחה במיוחד במקומות בהם המזון אינו מכוסה ומושך זבובים, המכילים חיידקים העלולים להוביל להרעלת מזון, שלשולים, בחילות, הקאות, הרגשה כללית רעה ואף התייבשות.
אם אתם סובלים מקלקול קיבה, לצד שתייה מרובה של מים למניעת התייבשות, ניתן להיעזר גם בצמחים ובפירות מן הטבע – שיסייעו בהתמודדות עם הבעייתיות בקיבה ובהקלה על הסימפטומים.

במקרים רבים, גזים, כאבי בטן, נפיחות וכבדות שלאחר האוכל עשויים להיות גם תסמינים של מערכת עיכול חלשה שהנה תוצר, בין היתר, של תזונה לקויה, מתח, תרופות ומזון שלא התעכל כראוי או שהתקלקל. הפתרון האידיאלי לאי הנעימות והכאבים טמון בחיזוק מערכת העיכול ופעילות תקינה של מיצי מרה ואנזימי לבלב, כך שפעולות הפירוק והספיגה של המזון יעשו בצורה אופטימאלית וללא גזים וכאבי בטן מיותרים.
צמחי מרפא יכולים לסייע בחיזוק מערכת העיכול ולעזור במניעת כאבי בטן, נפיחות, גזים, תחושת כבדות וכאבים.

 

צמחים מומלצים לבעיות בטן נפוצות

 

זרעי שומר – משמשים במשך היסטוריה רבת שנים לטיפול במגוון הפרעות עיכול, גזים וכאבי בטן. בכל מסעדה הודית מוגשים לשולחן זרעי השומר לאחר האוכל לשם המרצת תהליכי העיכול ולספיגה טובה יותר, ובכך נמנעים גזים ואף ריחות פה רעים.
ניתן לצרוך זרעי שומר כתבלין, כתושים בסלט או ביוגורט. אפשרות מומלצת יותר היא חליטה של הזרעים במים רותחים ושתייה לאחר כל ארוחה, או כאשר רוצים להקל על אי נוחות בבטן.  את זרעי השומר ניתן לרכוש מיובשים בבתי הטבע או כתמצית נוזלית (טינקטורה).

 

ליקוריץ (שוש קירח) – זהו אחד מצמחי המרפא החשובים והשימושיים ביותר ברפואת הצמחים המסורתית במזרח ובמערב. סגולותיו הרבות כוללות פעילות נוגדת דלקת, הגנה על הרקמה הרירית לאורך צינור העיכול וסיוע לריפוי כיבים. הליקוריץ מכיל רכיבים מסככים טבעיים שמסייעים במצבים של צואה קשה ועצירות.
את השורש של הצמח ניתן לרכוש בבתי טבע ורצוי לבשלו במרתח (בישול עד רתיחה ואז על אש קטנה כ-15 דקות). בשל טעמו המתוק העז של הצמח, מומלץ להוסיף לבישול צמחים נוספים בטעמים מרירים המסייעים להפגת כאבי בטן, כמו שורש שן הארי (המצוין מטה) על מנת להשיג אפקט סינרגטי.

 

פרחי קמומיל – הקמומיל מכונה במסורת רפואת הצמחים “אם המעיים”, הודות להשפעתו רחבת הטווח על מערכת העיכול האנושית. חליטת פרחי קמומיל עוזרת מאוד להפיג גזים ולהקל על עוויתות וקוליק, בזכות תכולת השמנים הנדיפים בפרחים. שמנים אילו גם מסייעים בחיטוי עדין של מערכת העיכול.
לרכיבים נחקרים נוספים הנקראים פלבנואידים יש פעילות נוגדת דלקת משמעותית מאוד, ולכן תמציות וחליטות איכותיות מפרחי קמומיל עשויות להקל מאוד במצבים של מחלות מעי דלקתיות, כיבים פפטיים ודלקתיות ברקמת הקיבה.
לפרחי הקמומיל ישנה גם השפעה מרגיעה על מערכת העיכול, כמו גם על מערכת העצבים המרכזית וזהו הערך המוסף של הצמח. את הפרחים ניתן לחלוט במים רותחים ולשתות לאחר האוכל או במהלך היום. מומלץ לשתות חליטת פרחי קמומיל גם לפני השינה על מנת לאפשר שנת לילה רגועה.

 

תמצית זרעי אשכולית – הרכיבים המצויים בזרעי האשכוליות ידועים באפקט החיטוי של מערכת העיכול, לאור השפעתם האנטי-ויראלית ואנטי-מיקרוביאלית הרחבה כנגד מזהמים נפוצים במערכת זו. הצורה הפוטנטית ביותר של זרעי אשכוליות היא בצורת תמצית נוזלית (טינקטורה) או תמצית יבשה (בכמוסות) אותן ניתן למצוא בחנויות ובבתי טבע תחת השם  GSE – Grapefruit Seed Extract.

 

שורש שן הארי – טעמו של השורש מריר, ולכך יש השפעה מיטיבה על תהליכי העיכול והספיגה. ידוע כי טעם מר תורם באופן אינסטינקטיבי להגברת הפרשות של מיצי קיבה ומרה. כך מתבצע פירוק יעיל של המזון הנכנס לקיבה וספיגה יעילה ומהירה במעיים.
לא כולם מודעים לעובדה שמלחי המרה הם החומר הלקסטיבי הטבעי שהגוף מייצר, ולכן שימוש בשורש שן הארי אף מסייע לתהליכי הפינוי הטבעיים ולהסדרת היציאות. זהו גם אחד מצמחי המפתח ברפואת הצמחים המסורתית לתהליך של ניקוי רעלים ותמיכה בכבד. את השורש ניתן להשיג בבתי הטבע, כאשר מומלץ לחלוט אותו במים רותחים ולשתות פעם עד פעמיים ביום, לאחר האוכל.

 

Kan Ning Wan– זהו שמו של מרשם סיני עתיק יומין בעל מוניטין רב שנים לטיפול בבעיות בטן נפוצות, כגון קלקול קיבה המלווה בשלשולים, הקאות, התכווצויות וכאבים.
Kan Ning Wan מצוין גם עבור מטיילים, בזכות היכולת שלו לסייע בהתמודדות עם תופעות נפוצות הקשורות למערכת העיכול, הנובעות בין השאר משינויים בהרכב המזון, המים ותנאי הסניטציה של כל מדינה. ניתן למצוא מוצרים על בסיס מרשם ה- Kan Ning Wan  בכל בית טבע או בית המרקחת כתמצית נוזלית אשר כדאי ליטול כ- 3 מ”ל, מספר פעמים ביום (למבוגר).  

 

פירות המסייעים לתמיכה בתפקוד תקין של מערכת העיכול

 

הרפואה ההודית המסורתית (האיורוודה) עושה מזה אלפי שנים שימוש נרחב בתמציות על בסיס פירות לתמיכה בתפקוד תקין של מערכת העיכול. אחד המרשמים הצמחיים העתיקים, החשובים והנפוצים ביותר לשימוש, שזוכה לביקוש גבוה גם בעולם המערבי בזכות המוניטין הרב שיצא לו מזה דורות, נקרא טריפאלה, והוא מיועד לאיזון כללי של תהליכי העיכול בגוף.
מלבד היותם מזינים מאוד ועשירים בוויטמינים ומינרלים, פירות הטריפאלה מסייעים בהסדרת פעילות המעיים, בספיגת רכיבי תזונה ובנטרול חומרים רעילים באמצעות עושר של נוגדי חמצון. את הטריפאלה ניתן למצוא בבתי הטבע ורשתות הפארם כתוסף בטבליות או כתמצית נוזלית, ורצוי להשתמש פעמיים ביום לאיזון ולתמיכה בכל הקשור לעיכול.