קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

שמנים צמחיים ייחודיים – שמן היפריקום Hypericum perforatum

שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם הושרה הצמח בתהליך מיוחד וקפדני. במסגרת תהליך הייצור, סופח השמן את התכונות הפעילות של כל צמח וצמח. שמנים אלו יעילים במיוחד כבסיס מעצים לטיפול ארומתרפי (בשילוב עם שמנים אתריים) וכן יעילים בשימוש אף בפני עצמם.

 

שמן היפריקום –  פרע מחורר (וזנים נוספים) Hypericum perforatum / spp. הינו השמן הצמחי החשוב ביותר כאשר אופן השימוש בו הוא מגוון –  כחלק מטיפול ארומתרפי בשילוב עם שמנים אחרים, כבסיס להכנת משחות וקרמים וכו’. עוד בשנת 1616, השמן נכנס לפרמקופיאה הבריטית בשל תכונותיו לאיחוי ושיקום העור לאחר פצעים וחבלות. השם הלטיני של הצמח מגיע מהמילה פרפורצייה (חירור / מחורר). כאשר מביטים בעלה או בפרח ההיפריקום ניתן להבחין במעין חורים קטנטנים שהם למעשה בועיות אחסון של השמן בתוך הצמח. כאשר ממוללים ביד את העלה, הבועיות נפתחות וניתן להבחין בצבע האדמדם של השמן הנותר ביד.

 

השמן מכיל בעיקר את החומר הפעיל היפריצין hypericin (נגזרת של Anthraquinone) המעניק לו את הגוון האדום- עמוק. בשל כך הצבע הוא למעשה אמצעי חשוב לזיהוי שמן היפריקום איכותי “בעין בלתי מזוינת”. צבע השמן יהיה אדום נוטה לבורדו, עם מרקם צלול. היפריצין ידוע בשל תכונותיו האנטי דיכאוניות (בלקיחה פנימית) והשפעותיו האנטי דלקתיות המטיבות עם העור.

 

תכונות עיקריות (בשימוש חיצוני):

אנטי דלקתי.

מחטא.

אנטי פטרייתי.

אנטי ויראלי.

משכך כאבים (מקומי).

 

שימושים עיקריים (בשימוש חיצוני):

מרגיע ומפחית רגישות יתר בקצוות העצבים הסנסוריים על פני העור ומוריד עוצמות כאב באופן יעיל ובטוח. לצורך ההמחשה – שמן היפריקום הינו מרכיב חשוב במשחה (בייצור עצמי – קליניקת ברא צמחים) לפטמות סדוקות ומגורות בהנקה. יעילותו של השמן בשימוש זה כבר הוכחה מניסיוננו במספר רב של מקרים ולאורך זמן. בנוסף, מרגיע כאבים ועוזר באיחוי רקמת העור במצבי דלקת שונים ולאחר פציעות שונות וחבלות כמו כוויות, תפרים לאחר לידה, ברית מילה וכו’.

מומלץ לשלב עם שמן קומפרי Symphytum off. oil  לאיחוי וחידוש של הרקמה הפגועה, וכן עם שמן קלנדולה  Calendula off. oil להפחתת רמת הדלקתיות וחיטוי עדין.

 

מסייע בטיפול בדלקות אוזניים בילדים ומבוגרים. השמן מפחית את עוצמת הכאב והדלקת – בטפטוף ישיר אל עור התוף ועיסוי עדין סביב איזור האוזן. (למחקר בנושא הקש כאן).

מומלץ לשלב עם שמן צמחי של מרווה Salvia spp oil , שמן קצח Nigella sativa oil ושמן פיגם Ruta spp oil.

 

מרגיע ומשכך כאבי שריר ושלד במצבי דלקת (מכל סוג שהיא) בגידים, בשרירים ובעצמות, כמו גם במקרים של פגיעה בקצוות העצבים כתוצאה מפגיעת טראומה.במצבים אלו שמן ההיפריקום יעיל בשילוב עם שמן ארניקה Arnica montana , שמן קמפור Camphor E.o ושמן אתרי של לבנדר Lavendula off. E.o.

 

יעיל בשימוש לזיהומים ויראליים, בעיקר במצבי הרפס . בנוסף לתכונות האנטי ויראליות, השמן מרגיע כאבים בצורה מקומית. שימוש מוקדם בו יכול למנוע או להעלים את ההתפרצות והופעת הפצעים בשפתיים / איברי המין תוך פרק זמן קצר. להרפס השפתיים מומלץ ביותר לשלב עם שמן אתרי של מליסה Melissa off. E.o ושמן צמחי או אתרי (גם טינק’) של שרף מור Commiphora mol mol. יעיל גם לשימוש במצבים של שלבקת חוגרת Herpes zoster, בשל התכונות שהוזכרו לע”יל. מריחה חוזרת של השמן מספר פעמים ביום של האזור הנגוע מפחיתה באופן ניכר את עוצמות הכאב. לשם כך יעיל יהיה לשלב את שמן ההיפריקום עם שמן אתרי של לבנדר Lavendula off. E.o במינון יחסית גבוה.

 

לטיפול חיצוני בפטריות, בעיקר פטריות שמש Tinea versicolor. במצבים אלו שמן ההיפריקום מבצע פעולה משולבת – אנטי פטרייתית / דלקתית וכן מסייע בחידוש והזנה של רקמת העור הנגועה. מומלץ לשלב עם שמנים אנטי פטרייתיים נוספים כמו – אכיליאה ריחנית Achillea frag. E.o , או שמן אתרי של אזובית המדבר  .Origanum dayi

 

להקלה על כאבי ראש הנובעים ממתח, ע”י עיסוי בסיס הצוואר, השכמות והרקות. השמן מבצע פעולה של שחרור והרפיה מקומית במצבים של נוקשות וכיווץ בשרירים (כתוצאה ממתח מתמשך). בנוסף יעיל לעיסוי בכל הגוף במצבים של נוקשות שרירים, ואף כהרגעה במצבים של חרדות או דיכאון. להרפיה מקומית מומלץ לשלב עם שמנים צמחיים כמו זוטה לבנה Micormeria fruiticosa  ושמן כוכב ריחני Asteriscus graveolens  וכן עם שמנים אתריים נוספים.

 

שמן ההיפריקום הינו בטוח לשימוש אף לתקופות ארוכות, בפני עצמו או כתוספת עם שמנים אחרים ולא ידועות תופעות לוואי משמעותיות עקב השימוש בו. ישנן עדויות ומחקרים סותרים אודות מידת הסכנה בחשיפה לשמש לאחר השימוש בשמן. בכל אופן, מומלץ ביותר לנקוט משנה זהירות ולהימנע מכך כאשר אין צורך ממשי.