קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זרעי רימונים

רקע כללי

מוצאו של הרימון הוא בים הכספי, באזור שליד איראן של היום. העץ או השיח שייכים למשפחת הרימוניים ופירותיו שימשו למאכל, עוד בעת העתיקה. בשל יופיו הרב, צורת הרימון שימשה לעיטור מבנים, מטבעות, מלבושים שונים ועוד. עץ הרימון משיר את עליו בסתיו ומלבלב שוב באביב. בתחילת הקיץ הוא פורח, כאשר פרחיו נראים כמו גביע מאורך, בעל כתר. פירות הרימון מבשילים בסביבות הסתיו, במיוחד לקראת ראש השנה היהודי, בו הוא מהווה חלק חשוב (כחלק מהברכה “ירבו מצוותינו כרימון”. כיום, לשמחתנו הרבה, מומחים מנסים לפתח זן מיוחד של רימון, ללא הגרעין הלבן הנוקשה.

 

הרימון אינו מתחדש מזרעים, באופן טבעי ולכן צריך לשתול אותו במכוון. פירותיו משמשים למאכל, שתייה (יין, מיץ וכו’) או עיטור של מזונות. הטנינים שהוא מכיל, גורמים לתחושת עפיצות בפה. הדרך היעילה ביותר להוצאת הגרגירים היא לחצות את הרימון בסכין ולהכות את הקליפה על ידי כף, עד שכל הגרגירים יוצאים, אך זהירות – הרימון עלול להכתים את הבגדים בצורה בלתי הפיכה. בתקופת המשנה הכינו מקליפת הרימון דיו והצבען החום שבקליפה ובמחיצות שבתוך הפרי משמש היום, כמו גם בעבר, לצביעת בדים לא סינתטיים. הענפים החדים שימשו בתקופה העתיקה, להכנת שיפודים לצליית קורבן הפסח.

 

שמן זרעי רימונים

 

לפי היהדות, הרימון הוא אחד משבעת המינים והוא מסמל ברכה, יופי, שפע וחוכמה. הרימון מוזכר בדברי חז”ל, בתנ”ך ובשירים רבים שנכתבו אודותיו. המרגלים ששלח משה לתור את הארץ בספר ‘במדבר’ הביאו עימם רימון, כדי לתאר את עושרה של הארץ. נבואת החורבן של הנביא חגי, בספר ‘חגי’, כוללת מצב שבו לא יהיו יותר רימונים בארץ. הרמב”ם כתב שניתן להשתמש בקליפת הרימון לעצירת דימום מפצעים ובמיץ לעצירת שלשולים והקלה על האנג-אובר.

 

בתרבויות עתיקות שונות, סימל הרימון שפע, חוכמה, יופי ופריון. היוונים נהגו להקריב רימונים בבקשה לפריון ולברכה. בסעודות החגים הנוצרים נהוג להגיש מנה המכילה רימון ובטקסי נישואין או מעבר לבית חדש נהוג להשליך רימון על הרצפה, כסגולה למזל, שפע ופריון. הקוראן מתאר את הרימון כאחד מעצי גן העדן וכאחד מהדברים הטובים שהוריד אללה מהשמיים.

 

בעשור האחרון החלו חוקרים לחקור את שמן זרעי רימונים ואת סגולותיו הרפואיות, במחקרים מדעיים:

הפרי והקליפה מכילים טנינים-פוליפנולים, הנקראים פּוּניקַ‏לאגינים Punicalagins. הם עוברים מטבוליזם בגוף, ליצירת חומצה אלגית (Ellagic acid) – נוגד חימצון חזק ביותר. לרימון תכונה נוגדת חימצון גבוהה מאוד[1], אף יותר מתה ירוק או יין אדום.

 

רימון אחד מכיל כ 40% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C. הוויטמין, בנוסף למרכיבים פוליפנולים נוספים בפרי הרימון נחשבים למפחיתים “דלקות שקטות”, הנחשבות לגורם לסרטן, מחלות לב וסוכרת[2].

 

חומרים פעילים

Puninic acid – 70%חומצת שומן בעלת פעילות אנטי סרטנית ואנטי מיקרוביאלית. [3],[4]

חומצה לינולאית (Linoleic acid – 6.6%)

חומצה אולאית (Oleic acid – 6.3%)

חומצה פלמיטית (Palmitic acid) – 4.8%

חומצה סטארית (Stearic acid) – 2.3%

חומצות שומן בלתי מזוהות – 14.7%

 

שימושים רפואיים

רמות כולסטרול גבוהות – שמן זרעי רימונים נמצא יעיל למניעת טרשת עורקים[5] ויתר לחץ דם

איזון רמות הסוכר בדם

פעילות נוגדת חימצון[6] – המעכבת התפתחות סרטן מסוגים שונים, כגון ערמונית[7],[8], עור ושד[9]

זיהומים בקטריאליים, ויראליים ופטרייתיים – גירגור של טינקטורה של רימונים יכולה לעזור לכאבי גרון

חיזוק העור – בעיקר שכבת האפידרמיס

מערכת העיכול – תולעי מעיים, דלקות מעיים, שלשול ועוד [10]

איזון הורמונאלי – בעיקר במערכת ההורמונאלית הנשית

טחורים ופטריות (בנוסף לקנדידה) – בשימוש חיצוני

 

 

מחקרים מדעיים עדכניים

פעילות מפחיתה רמות שומנים בדם

במחקר רנדומאלי, כפול סמיות עם קבוצת פלסבו, השתתפו 51 נבדקים, שסבלו מרמות גבוהות של שומנים בדם. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, כאשר קבוצת המחקר קיבלה 400 מ”ג שמן זרעי רימונים וקבוצת הביקורת קיבלה פלסבו, למשך 4 שבועות. רמות השומנים בדם נבדקו לפני תחילת המחקר ולאחר סיומו. החוקרים מצאו הפחתה ברמות הטריגליצרידים בדם וביחס ביניהם ל- HDL, בקבוצה שקיבלה את שמן זרעי הרימונים, בשתי המדידות [11].

 

פעילות נוגדת סרטן

במחקר מעבדה אמריקאי, בדקו החוקרים את פעילותה נוגדת הסרטן של חומצה פונינית (Puninic acid), חומצת שומן מסוג אומגה 5, הנמצאת בשמן זרעי רימונים. החוקרים השתמשו בתאים של סרטן השד שאינם רגישים לאסטרוגן  וכאלו בעלי רגישות לאסטרוגן. שגשוג התאים עוכב ב 92% ו- 96% בשני סוגי הסרטן, בהתאמה, לעומת תאים שלא טופלו על ידי חומצה פונינית, עם מתן של 40 microM של חומצת השומן. בנוסף, החומצה הפונינית גרמה להתאבדות התאים (אפופטוזיס) ב 86% ו- 91% מהתאים, בשני סוגי הסרטן, בהתאמה, לעומת תאים שלא עברו טיפול[12].

במחקר מעבדה נוסף, נבדקה השפעתם של מיצויים שונים של פרי הרימון, על תאי סרטן הערמונית. שמן זרעי הרימונים הראו אינהיביציה חזקה של תאים אנושיים, מסוג  PC-3[13].

במחקר אמריקאי, שנערך על חיות מעבדה, גרמו החוקרים לסרטן העור אצל חולדות ובדקו את השפעתו של שמן זרעי רימונים, שניתן לפני החשיפה לסרטן. החוקרים מצאו רמות נמוכות יותר של סרטן העור, בקבוצה שקיבלה 5% שמן זרעי רימונים, לעומת החולדות שלא קיבלו את השמן לפני החשיפה לסרטן [14].

 

התוויות נגד ואזהרות

יש להיוועץ ברופא/מטפל מוסמך במקרים של נטילת תרופות ליתר לחץ דם

לא לשימוש בזמן היריון. ניתן לאכול את גרגירי הרימון ללא חשש. יש הטוענים כי שתיית מיץ רימונים בשעת ההיריון תורמת להתפתחות תקינה של מוח העובר [15]

מינון גבוה מדי (יותר מ- 80 גרם ליום) עלול לגרום להקאות, סחרחורות, צמרמורות, בעיות בראייה והתעלפות

השורש וענפי הרימון אינם בטוחים לשימוש

אלרגיה או רגישות לרימון עלולות לגרום לפריחות על העור (סרפדת, פרוריטיס), צריבה ואודם בעיניים, בצקות, נזלת כרונית, קוצר נשימה והתכווצויות בסימפונות. אלו הרגישים לרימון, יהיו רגישים גם למשפחת הרימוניים, הכוללת גם בוטנים ואגוזי לוז

 

[1]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17090147

[2]http://www.naturalstandard.com

[3]Grossmann ME, Mizuno NK, Schuster T, Cleary MP. Punicic acid is an omega-5 fatty acid capable of inhibiting breast cancer proliferation. Int J Oncol. 2010 Feb;36(2):421-6.

[4]http://www.eurekalert.org/pub_releases/2005-09/uow-cpp092205.php

[5] /http://www.rambam.org.il

[6] /http://www.rambam.org.il

[7]Albrecht M, Jiang W, Kumi-Diaka J, Lansky EP, Gommersall LM, Patel A, Mansel RE, Neeman I, Geldof AA, Campbell MJ. Pomegranate extracts potently suppress proliferation, xenograft growth, and invasion of human prostate cancer cells. J Med Food. 2004 Fall;7(3):274-83.

[8]http://www.eurekalert.org/pub_releases/2005-09/uow-cpp092205.php

[9]Grossmann ME, Mizuno NK, Schuster T, Cleary MP. Punicic acid is an omega-5 fatty acid capable of inhibiting breast cancer proliferation. Int J Oncol. 2010 Feb;36(2):421-6.

[10]http://www.naturalstandard.com

[11]Mirmiran P, Fazeli MR, Asghari G, Shafiee A, Azizi F. Effect of pomegranate seed oil on hyperlipidaemic subjects: a double-blind placebo-controlled clinical trial. Br J Nutr. 2010 Aug;104(3):402-6. Epub 2010 Mar 25.

[12]Grossmann ME, Mizuno NK, Schuster T, Cleary MP. Punicic acid is an omega-5 fatty acid capable of inhibiting breast cancer proliferation. Int J Oncol. 2010 Feb;36(2):421-6.

[13]Albrecht M, Jiang W, Kumi-Diaka J, Lansky EP, Gommersall LM, Patel A, Mansel RE, Neeman I, Geldof AA, Campbell MJ. Pomegranate extracts potently suppress proliferation, xenograft growth, and invasion of human prostate cancer cells. J Med Food. 2004 Fall;7(3):274-83.

[14]Hora JJ, Maydew ER, Lansky EP, Dwivedi C.Chemopreventive effects of pomegranate seed oil on skin tumor development in CD1 mice.J Med Food. 2003 Fall;6(3):157-61.

[15]http://www.naturalstandard.com

מאמרים נוספים

שמנים צמחיים ייחודיים – שמן פיגם

שמנים צמחיים ייחודיים – שמן פי... שמנים צמחיים ייחודיים – שמן פי...

שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם הושרה הצמח בתהליך מיוחד וקפדני. במסגרת תהליך הייצור, סופח השמן את התכונות הפעילות של...
שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם ...
שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זעתר (אזוב מצוי)

שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זע... שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זע...

שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם הושרה הצמח בתהליך מיוחד וקפדני. במסגרת תהליך הייצור, סופח השמן את התכונות הפעילות של...
שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם ...