מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

קשיי עיכול וספיגה וחוסרים תזונתיים אצל ילדים

מערכת העיכול הינה אחת המערכות הגדולות והמורכבות בגוף. היא בנויה מחלקים רבים, ביניהם חלל הפה, הושט, הקיבה, התריסריון, הכבד, הלבלב, והמעי גס המתפקדים כמכלול אחד, בזרימה מקצבית הרמונית בין חלקיה השונים –  בדומה לתזמורת פילהרמונית גדולה. במקרים של חוסר תיאום או כאשר אחד מן האיברים מזייף, הוא משפיע על המערכת כולה ובהדרגה מתפתח ה”זיוף” לכלל בעיה רפואית מטרידה ולמחלה.

 

בעיות של ספיגה לקויה במערכת העיכול נפוצות בד”כ בקרב ילדים, נשים בהריון וקשישים, והן נגרמות לעיתים בשל הרגלי אכילה לקויים לאורך זמן, המחלישים את המערכת ואינם מספקים לה את רכיבי המזון הדרושים. בילדים צעירים, במקרים רבים מערכת העיכול עדיין לא בשלה ומפותחת דיה, ועקב כך, תכופות אנו נתקלים במצבים של “מעי דליף” – מצב בו המעי הופך לחדיר, וחומרים כגון חלקי מזון לא מעוכלים, שריי פסולת ורעלנים עוברים למחזור הדם. בעיות של ספיגה לקויה עלולים לגרום לסימפטומים של גזים, בחילות וצרבות (עקב עיכול לא תקין), כאבי בטן ונפיחות לאחר ארוחה, עייפות לאחר הארוחה, עצירות, אנמיה ועוד חוסרים תזונתיים. מעי דליף מקושר לבעיות בריאותיות שונות ומגוונות כגון בעיות ספיגה של רכיבים תזונתיים, אלרגיות עוריות ונשימתיות, מחלות מעי דלקתיות ואפילו מחלות אוטואימוניות. הסיבה לכך היא שכשהגוף לא מצליח לפרק בצורה יעילה חלבונים לחומצות אמינו, קומפלקסים של חלבון חודרים דרך דופן המעי לזרם הדם וגורמים לתגובה חיסונית שמתבטאת באלרגיה או במחלה אוטואימונית.

 

ספיגה יעילה של ברזל, מינרלים ויסודות קורט, חיונית לתפקודו התקין של הגוף. תת ספיגה של רכיבים אלה גורמת למצבי חוסר וחולשה כגון תשישות ועייפות כללית, חולשה חיסונית, חולשת שרירים, נשירת שיער ועוד. הטיפול הרגיל למצבים אלה הוא בדרך כלל  מתן של תוספי ברזל ומינרלים. במקרים רבים די בכך, אולם לא בכולם. יתרה מזאת, טיפול ע”י תוסף חיצוני אינו מתמודד עם מקור הבעיה, שהוא לעיתים קרובות, חוסר יעילות או חולשה של מערכת העיכול, אשר אינה מצליחה לעכל או לספוג רכיבים תזונתיים באופן יעיל ומספק.

 

הרעיון בטיפול באמצעות צמחי מרפא הוא תמיכה בפעולת העיכול הפשוטה והטבעית של הגוף, במטרה להגיע לנקודת איזון בריאה, ממנה מנוצלת תזונת האדם ביעילות לכלל צרכי הגוף – ללא תלות באספקה חוזרת של תוספי מזון. צמחי מרפא משפרים תהליכי עיכול וספיגה של רכיבים תזונתיים במערכת העיכול ע”י החזרתה למקצב הנכון וההרמוני שלה. הם מסייעים באיזון הפרשת חומצת הקיבה, בהגברת ייצור הפרשת המרה בכבד והפרשות של אנזימים במערכת העיכול וכן איזון התנועה הפריסטלטית במקרים של נטייה לשלשולים או עצירויות. תמיכה כאמור במקצב ובפעילות הפיזיולוגית של מערכת העיכול גם מאיצה תהליכי ריפוי של דלקות במערכת העיכול, מסייעת בוויסות מחזוריות התיאבון, מפיגה הצטברות גזים ומונעת עצירות ויציאות קשות. במקרים של מעי דליף מקובל לשלב צמחים המשפיעים על חדירות המעי ומשקמים את הרקמה הרירית. במידת הצורך, ישולבו צמחים מווסתי מערכת חיסון וצמחים נוגדי אלרגיה. במקרים של חוסרים תזונתיים, חשוב לכלול בפורמולה צמחי מרפא אשר מחד, מכילים מגוון רחב של נוטריינטים מזינים )ויטמינים, מינרלים, ויסודות קורט) ומאידך, משפעלים את מערכת העיכול לפירוק ולספיגה טובה יותר של רכיבים ממקורות תזונתיים, תוך הקלה על סימפטומים של כבדות ונפיחות בטנית לאחר ארוחות.

 

צמחי מרפא עיקריים לטיפול בקשיי עיכול וספיגה וחוסרים תזונתיים כוללים את הצמחים הבאים:

 

עלי ארטישוק

בעלי הארטישוק נעשה שימוש רפואי נרחב עוד מהעת העתיקה. ברפואת הצמחים המודרנית משמשים, העלים למטרות שיפור התיאבון ושיפור תהליכי עיכול וספיגה, לטיפול בבעיות הקשורות לכבד, לכיס המרה ולמערכת העיכול ובנוסף להורדת כולסטרול.  טעמם המריר של העלים פועל להגברת הפרשת חומצת קיבה, מיצי עיכול, אנזימי עיכול ומלחי מרה, ותוך כך, תורם להמרצה עדינה של תהליכי פירוק המזון והטמעתו,  תנועתיות המעי ולתהליכי הפינוי במערכת העיכול. בשל כך נחשב הצמח כמרכיב עיקרי לתמיכה ולחיזוק תהליכי עיכול וספיגה אצל ילדים ומבוגרים, לרבות קשיים בעיכול שומנים, בחילות, גזים, עצירות ושיפור התיאבון. העלים מכילים סיב תזונתי בשם  אינולין שמהווה מצע מזון לחיידקים הידידותיים במעיים ובכך תורם לשגשוגם. העלים אף מכילים סידן, אשלגן, נתרן, זרחן ומגנזיום.

 

גרגר הנחלים

זהו צמח נפוץ למאכל באירופה ובישראל. ברפואת הצמחים הארץ ישראלית, נחשב הצמח למזין מאוד שמיועד לחיזוק כללי וכצמח שמחד משפר תהליכי עיכול וספיגת רכיבים תזונתיים חיוניים מהמזון, ומאידך, מסייע לתהליכי טיהור רעלים בכבד. הצמח מותווה למצבים של מערכת עיכול “חלשה “המתבטאים בגזים, בנפיחויות, עצירות ותחושה של מזון שלא מתעכל היטב, לשיפור תיאבון ירוד )בילדים, מבוגרים וקשישים( לטיפול באנורקסיה )כיחשון( כחלק מטיפול באנמיה (כולל בילדים ונשים הרות), ובמצבי חולשה כללית, עייפות וקושי בריכוז על רקע קצב חילוף חומרים איטי – בפרט לאחר ארוחות. עלי הגרגר מכילים קומפלקס ויטמינים(B3 ,B2 ,A, C, B1)  מינרלים )ברזל, אשלגן, סידן, זרחן, נתרן( וחומצות אמינו.

 

ג’ינג’ר 

שורש הג’ינג’ר הינו צמח מניע מחמם, העוזר בהמרצה כללית של תהליכים מטאבוליים בגוף, לרבות תהליכי עיכול וספיגה. הוא משמש כצמח “מניע דם” שמשפר את זרימת הדם ההיקפית ולכך יש השפעה מיטיבה על הזנת רקמות הגוף וכן על תהליכי פינוי פסולת מטאבולית. זהו צמח ארומטי בעל חריפות עדינה – תכונות הממריצות את תפקוד הקיבה ואת הפרשת מלחי המרה, משפרות תיאבון ונוגדות בחילות והקאות. בהקשר זה, הוא משמש לטיפול במצבי הפרעות עיכול, תת-חומציות בקיבה וחוסר תיאבון. תכונותיו נוגדות החמצון והדלקת נבדקו מחקרית, ומשתמשים בו לטיפול בדלקות במערכת העיכול, לרבות דלקות בקיבה ומחלות מעי דלקתיות וכיביות, העשויות לגרום לספיגה לקויה של רכיבים תזונתיים. הוא צמח יעיל להפגת גזים, והקלה על עוויתות במערכת העיכול ותחושת כובד לאחר ארוחות.

 

עלי סרפד: 

הסרפד הוא אחד מצמחי המרפא השימושיים ברפואת הצמחים המסורתית. הוא נחשב כצמח מחזק ותומך בכלל מערכות הגוף, ומרבים לעשות בו שימוש כצמח “מטהר כבד ודם” ובשל כך הם יעילים גם בטיפול באלרגיות שונות. עלי הסרפד נחשבים למזינים מאוד ומחזקים, והם מכילים חומצות אמינו, קומפלקס ויטמינים ומינרלים (סידן, אשלגן, מגנזיום, זרחן, גופרית, צורן, ברזל, מנגן, סלניום ואבץ) ויסודות קורט נוספים. בנוסף, לעלים פעילות נוגדת אנמיה, ובהקשר זה הם משמשים למגוון מצבים, כגון: חוסר תיאבון, משקל גוף נמוך, נשירת שיער, אוסטאופורוזיס ומחסור בוויטמינים ובמינרלים. מעבר לכך, עלי הסרפד משפרים תהליכי פירוק, הטמעה וספיגת נוטריינטים מהמזון.

 

קלנדולה

השימושים של הקלנדולה מגוונים מאוד. הפרחים הכתומים מכילים את הפיגמנט נוגד החמצון בטא-קרוטן והם התגלו כנוגדי דלקת. הם משמשים לטיפול במחלות דלקתיות של מערכת העיכול (גסטריטיס, כיבים, קרוהן ועוד) העשויות לגרום לבעיות בתהליכי הפירוק והספיגה של המזון. הקלנדולה אף ידועה בתכונותיה המעודדות האצת התחדשות של רקמות, והיא מתאימה במיוחד לטיפול במצבי מעי דליף (בילדים ובמבוגרים) המתבטאים בעיכול לקוי של רכיבי מזון.