קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

גיל המעבר | Menopause

מאז ומתמיד השתמשו במסורות השונות ברחבי העולם בצמחי מרפא בכדי להקל על נשים הסובלות מתופעות גיל המעבר. אצל כל אישה ואישה הסימפטומים הם אינדיבידואלים, אך ברוב המקרים הם כוללים גלי חום, הזעות לילה, דופק מואץ, סימפטומים רגשיים, עלייה במשקל ועוד. אנו בחרנו להתמקד במאמר זה במספר צמחים עיקריים לטיפול בתופעות גיל המעבר:

 

שיח אברהם מצוי | Vitex agnus castus
זהו צמח הנפוץ בישראל ומשמש זה שנים רבות הרבליסטים ברחבי העולם לטיפול בבעיות הורמונאליות שונות בגילאי הפוריות והמעבר. הצמח עצמו אינו מכיל הורמונים או נגזרות של הורמונים. השפעתו המאזנת היא עקיפה, למשל ע”י איזון וויסות של ההורמון פרולקטין – שרמה חריגה שלו יכולה להתבטא בסימפטומים של התסמונת הקדם וסתית, אי-סדירות במחזור הוסת, בעיות פריון ועוד.
שיח אברהם יעיל מאוד גם בתמיכה ובטיפול בגיל המעבר, כאשר השחלות אינן מייצרות את הכמות המספקת לגוף של אסטרוגן, ובתגובה עולה רמת ההורמון FSH שבעצם מורה לשחלות לייצר עוד אסטרוגן. לעיתים, בפרק זמן קצר, תיתכן רמה גבוהה מדי של FSH בזרם הדם, העלולה לגרום לתופעות לוואי שונות (כגון דימומים, מיומות וכו’), ואז רמתו מתחילה לרדת שוב. כשיש סטיות חדות ברמות ההורמונים בפרקי זמן קצרים יחסית, הן עלולות להשפיע בנוסף גם על מערכת העצבים וכאן למעשה האישה מרגישה שהיא “מאבדת את השליטה” על הגוף. בשלב זה שיח האברהם מסייע בייצוב המערכת, בין היתר ע”י ויסות הפרשה של FSH ומניעת תנודות הורמונליות קיצוניות.

ההתוויה המומלצת לשיח אברהם בתמצית נוזלית היא 20-40 טיפות בבוקר מיד עם היקיצה. שיח אברהם הוא צמח חשוב לאיזון, במיוחד בתחילתו של גיל המעבר כאשר עדיין ישנה ווסת, אם כי לא סדירה. זהו צמח שעובד לאט ובאופן הדרגתי, יעיל ובטוח – ותוצאותיו ניכרות רק לאחר מספר שבועות כאשר הוא נלקח לבדו.

 

קוהוש שחור | Cimicifuga racemose
צמח צפון אמריקאי הגדל בעיקר בוואדיות, ביערות מוצלים בעלי קרקע פוריה, לחה הנוטה לרקבוביות. השימוש המקובל הוא בשורש, שבעצם יונק את האיכויות ואנרגיה של סביבת גידולו הטבעית (רקמת חיים מזינה ופורייה), המקנה לו אופי לח, מזין ומחדש. כך, ניתן לומר שהקוהוש השחור למעשה “מדשן את הגוף” ומספק הזנה, לחות ותנועה, בעיקר לרקמות הריריות שבמערכת המין הנשית. זהו אחד הצמחים המפורסמים בעולם והיעילים לטיפול בתופעות גיל המעבר. מעבר לאיזון ההורמונלי וההקלה המשמעותית בסימפטומים של גלי חום והזעות, הוא גם נוגד-עווית ומרגיע, ומקל במקרים של חרדות ומתח נפשי. הוא אף משמש לטיפול באוסטאופורוזיס וביובש נרתיקי.

 

בטטת בר |  Dioscorea villosa | wild yam 
אף הוא צמח צפון אמריקאי, המשמש לטיפול בסימפטומי גיל המעבר. שורש בטטת הבר תומך בתפקוד השחלות ומתאים לתופעות הקלאסיות של גיל המעבר – גלי חום והזעות לילה בנוסף לתכונותיו האנטי עוויתיות והאנטי דלקתיות. הוא משלים מבחינה סינרגטית את הקוהוש השחור, לייצוב ואיזון המערך ההורמונלי תוך הקלה בסימפטומים.

 

אנג’ליקה סינית | Angelica sinensis
שורש האנג’ליקה משמש את הרפואה הסינית המסורתית מזה אלפי שנים. הוא ידוע בכינויו כ- “ג’ינסנג הנשי”, והוא אחד מהצמחים החשובים ביותר בסין לטיפול בחוסר איזון הורמונאלי בנשים. הוא בעל השפעה מאתנת ומחזקת והוא משמש לטיפול בבעיות מגוונות הקשורות
למערכת הרבייה הנשית, לרבות התסמונת הקדם-וסתית, כאבי מחזור, מחזור לא סדיר, חוסר איזון הורמונלי, בעיות פריון, חוסר חשק מיני, ותופעות גיל המעבר – כשבהקשר זה היא מתמקדת באיזון מצבים של עצבנות, בעיות שינה, שכחה, דיכאון ומצב רוח ירוד, והיא נכללת בפורמולות סיניות קלאסיות לטיפול בסימפטומים אילו. בנוסף משמשת האנג’ליקה לטיפול בעייפות ותשישות ולשיפור סירקולציית הדם והיא אף תורמת לתקינות המערכת הקרדיו-וסקולרית, ועל כן הרלוונטיות שלה בגיל המעבר ובגיל השלישי שמתאפיינים בירידה ברמות הורמון האסטרוגן המקושרת למחלות לב ולאוסטאופורוזיס.

 

שוש קירח | Glycyrrhiza glabra
זהו צמח הגדל בר גם בישראל, ונמצא בשימוש רפואי מזה מאות שנים ברחבי העולם, לטיפול במגוון רחב של בעיות נפוצות במערכת העיכול, הנשימה, לחיזוק חיסוני וכללי ועוד.
השורש יעיל בנוסף גם לתמיכה וייצוב תהליכים בשחלות והוא מתאים בשלבים הראשונים של גיל המעבר, בעיקר שהמצב מדרדר מהר מדי ומלווה בריבוי של גלי חום ובמצב נפשי קשה. השורש בעל אופי מלחלח, מכיל חומרים מסככים דמויי ג’ל ויעיל גם במצבי יובש בעור ובנרתיק.

 

מרווה רפואית | Salvia officinalis
צמח מחזק כללי העוזר בשיפור תהליכי ספיגה במע’ העיכול, ובשיפור בזרימת דם היקפית. המרווה מסייעת בטיפול בגלי חום בעיקר במקרים המלווים בהזעות לילה. צמח חשוב לאיזון כללי ותמיכה פיזית במהלך גיל המעבר. השימוש במרווה מתאים גם למצבים של חולשה נפשית ותשישות אופיינית לגיל המעבר, ע”י חיזוק רב מערכתי של הגוף.

 

ורבנה רפואית | Verbena officinalis
זהו אחד הצמחים השלמים והשימושיים ביותר ברפואת הצמחים, מבחינת ההשפעה הרחבה על רוב המערכות בגוף. זהו צמח ישראלי נפוץ, הידוע בשימושיו הרפואיים ברחבי העולם, בעיקר בשל פעולתו על מערכת העצבים. הורבנה פועלת באופן כללי להרגעה וויסות עדינים של תהליכים פיזיולוגיים ומטבוליים בגוף. זהו צמח חשוב לטיפול באספקטים הנפשיים בגיל המעבר, למצבים של עומס יתר ולחץ נפשי ממושך, המלווים בכאבי ראש, מיגרנות, קשיי שינה, חרדות, דיכאון ונוקשות כללית בגוף.

 

זנב האריה | Leonurus cardiaca
צמח הנפוץ באירופה ומשמש במשך שנים לטיפול בתופעות של דופק מואץ, פלפיטציות, דופק לא סדיר, יתר לחץ דם ותופעות גיל המעבר. הצמח בעל אנרגיה כללית מקררת במצבי גלי חום והזעות, ואיכות מרגיעה ומשרת נינוחות, והוא יעיל להפחתת חרדות ועומס נפשי.