קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

אל תשמרו בבטן

מחלות מעיים רבות גורמות לנו להשאיר בבית, צמודים לשירותים, לבטל תכניות ואף להימנע מקשרים חברתיים. במקרה הקל יותר, אני ממשיכים תפקוד כרגיל אך סובלים באופן קבוע מכאבי בטן, נפיחות והליכה תכופה לשירותים. ישנם מספר דרכים לטיפול בסוגי דלקות המעיים, כדי להבין מאיזה סוג של דלקת סובלים, יש לקבל אבחון מקצועי מרופא. סוגי מחלות המעיים המעיים המוכרות והשכיחות כיום הן: 

מאת: עדי זוסמן, דיאטנית קלינית, “דרך הבטן”

מחלות במערכת העיכול

 

מחלת קרוהן- המחלה מתבטאת בדלקת של המעי הדק, אשר יכולה להיות רציפה או במקטעים. מחלת קרוהן יכולה להופיע לכל אורך צינור העיכול, מהפה ועד פי הטבעת. היא יכולה להשפיע על כל שכבות דופן המעי מהרירית שפונה לחלל ועד החלקים הפנימיים של הדופן. מכאן שיכולים להתפתח סיבוכים כגון פיסטולות – נצורים – בין המעי לאיברים הפנימיים כמו הרחם, הוגינה או דופן הבטן.

 

קוליטיס כיבית- הדלקת שנוצרת לאורך המעי הגס רציפה ומערבת בעיקר את תאי הרירית של המעי. לרוב, היא מתחילה בפי הטבעת ומתפשטת במעלה צינור המעי הגס. הסימנים השכיחים הם דימום בצואה, דחיפות להתפנות ושלשול.

 

התופעות הנוספות של המחלות הללו כוללות דלקות פרקים, דלקת בעיניים ותפרחות ספציפיות בעור.

 

תסמונת המעי הרגיז- היא אחת התופעות הנפוצות ביותר בעולם של הפרעות מערכת העיכול: כ-10-20% מכלל אוכלוסיית העולם סובלת ממנה. כ-50% מכלל המבקרים במכוני גסטרו מאובחנים כבעלי תסמונת המעי הרגיז כאשר נשים נתונות יותר לפורענות מגברים, לפני ובזמן המחזור החודשי הסימפטומים יכולים להחריף. הסימן הקבוע ביותר הוא חוסר הקביעות ביציאות, פעם שלשול, פעם עצירות. בנוסף, אתם עלולים להרגיש גזים, נפיחות, עם או בלי כאבי בטן (עוויתיים או דוקרנים), תחושת מלאות אחרי ארוחות עד כדי הצורך לפתוח כפתור במכנסיים. יכולים להתלוות לזה גם צרבות, בחילות והקאות. לרוב תחושו הקלה אחרי היציאות וסביר להניח שאינכם קמים בלילה ליציאות.

 

עצירות כרונית- במעי הגס מתרחשת ספיגה של מים אשר אחראית על תנועת תכולת המעי. כאשר מתרחשת הפרעה בתפקוד המעי הגס עלולה להתפתח עצירות. סיבה שכיחה נוספת לעצירות היא בעיה בשרירים של ריצפת האגן. עצירות כרונית משמע עצירות שדורשת פתרון. העצירות הכרונית מוגדרת לפי מספר היציאות לשבוע (פחות משלוש), מרקם קשה של הצואה, מאמץ ביציאה, כאב בעת היציאה, תחושת נפיחות ואי נוחות בטנית וחוסר בתחושת התרוקנות לאחר היציאה. מצבים אלה צריכים להתקיים במינימום 25% מהזמן ובמשך שלושה חודשים לפחות לפני האבחון. כאשר העצירות קורית בפעמים הראשונות חשוב לשאול למה זה קורה? בגיל מבוגר למשל זה יכול להיות סממן לסרטן מעי הגס, אם הסימפטום (עצירות) חדש אזי יש מקום לבירור באמצעות בדיקת קולונוסקופיה. לעומת זאת, אדם שמכיר את עצמו ויודע ששנים הוא סובל מעצירות ולא מוצא לכך פתרון חייב לפנות לייעוץ וטיפול רפואי מחד ולפתרונות של הרפואה המשולבת, מאידך.

 

דיברטיקוליטיס– מכונה כך במצבו המודלק, נפוץ בעיקר לאורך המעי המעוקל בעברית, “סעפת”. סעיפים הם מעין כיסים הנוצרים בדופן המעי הגס, כאשר סעיף אמיתי כולל את שלושת השכבות של דופן המעי, כולל שכבת השריר והקרום הפונה לחלל המעי. כולנו נולדנו ללא סעיפים במערכת העיכול. הדיבירטיקולוזיס אינה שכיחה לפני גיל 40 אך עד גיל 60 כמעט לחצי מאוכלוסיית העולם המערבי נמצא סעיפים במעי הגס. בעבר היתה משויכת בעיקר לגיל מבוגר מאד אך לאחרונה אנחנו רואים יותר ויותר צעירים בני 30+ מגיעים לבקש טיפול.

 

רכזנו עבורכם מספר טיפים לטיפול בדלקות מעיים:

  1. קחו אחריות – זה הגוף היחיד שיש לכם, ואתם הבעלים היחידים שלו. כולנו – הרופאים, הדיאטניות, המטפלים והמאמנים – רק יועצים, מדריכים ועוזרים בדרך שלכם/ן. לעולם לא נוכל לעשות במקומך את השינוי הפנימי. נוכל רק לסייע לך לחפש את הדרך ולהדריך בה.

 

  1. נקו את התזונה שלכם – הרבה חולים שואלים מה אסור ומה מותר לאכול. אין תשובה לאסור ומותר. הכל עניין של התאמה לסוג ושלב המחלה ויכולת המעי שלך לעכל ולספוג את המזון שאתה אוכל. כנ”ל לגבי כל דבר נוסף המשפיע עליך, כמו למשל שעות המנוחה והעבודה. כזכור, שמחלות קרוהן וקוליטיס נפוצות רק במדינות מפותחות, מערביות. אחד הגורמים המוכחים יותר ויותר בשנים האחרונות הוא התזונה המערבית. מזונות מתועשים אינם המזון המתאים למעי שלך. כשלב ראשון בשינוי שבחרת לעשות – הוצא את המזונות המוכנים או המוכנים למחצה (קפואים) מתפריטך, וגם חטיפים, משקאות קלים, רטבים ואבקות, מזונות דיאטטיים וכד’. אם זה קשה, אפשר לעשות זאת בהדרגה.

 

אלו מזונות להעדיף? פירות עשירים בסיבים מסיסים כמו בננה ופפאיה, תפוח עץ אפוי, דגנים קלים לעיכול כמו אורז בשמטי, ירקות מאודים או אפויים, מרקי ירקות טבעיים (ללא אבקות מרק), מקורות חלבון איכותי כמו עוף טבעי או דג טרי.

 

  1. התאם את התוסף שלך – קשה עד בלתי אפשרי לספק את כל מרכיבי המזון החיוניים לבריאותך כשהמעי שלך חולה ולא מסוגל לעכל ולספוג מספיק פירות, ירקות ומוצרים אחרים. לכן רוב הסובלים ממחלות מעיים זקוקים בשלב זה או אחר של חייהם לתוספי התזונה המתאימים. חשוב להתאים לך את הויטמינים, המינרלים, צמחי המרפא וחומצות השומן החיוניות. ביניהם נמצא ברזל, סידן, ויטמיני D ו-B12, אומגה-3 והכורכומין אשר ידוע בהשפעתו האנטי דלקתית.

 

  1. תרגיע – או כמו שאריק איינשטיין שר “סע לאט, לא יתחילו בלעדינו”. כמה פעמים ביום אתה נלחץ ומתעצבן? כל פעם כזאת שרירים ונימי הדם סביב המעיים שלך מתכווצים, ושוב חמצן ורכיבי תזונה חיוניים לא מגיעים למקום החולה. למד להרפות את הגוף, את הבטן ואת הראש. חשוב – מה חשוב יותר: להספיק להגיע בזמן לאן שהוא או למנוע מהסטרס לפגוע לך במעי?

 

טיפ להרגעה: לעצור כל פעם שהלחץ מכווץ לך את הבטן, ולנשום עמוק. אפשר לעצום עיניים (לא בנהיגה), ולדמיין אויר שזורם לריאות ומרחיב את כלי הדם המובילים דם למעי. אפשר גם ללטף את הבטן בתנועות סיבוביות סביב הטבור עם כיוון השעון.

 

  1. בנה מערך תמיכה מתאים – הדרך מאתגרת ומפותלת, אל תלך בה לבד. כל שינוי דורש הרבה מאמץ בהתחלה. גייס תמיכה, מצא לך שותפים ומלווים בתהליך: משפחה וחברים, רופא, דיאטנית, מאמן או פסיכולוג, מטפל ברפואה משלימה – כולם י ישמחו להיות שם בשבילך. דע להיתמך בהם!