קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

פרע מחורר | Hypericum Perfuratum

משפחה: הפרעיים – Hypericaceae.

 

שמות נוספים: ST. John’s Wort.

 

חלק בשימוש: החלקים העילאיים – Herba.

 

רקע כללי ושימוש מסורתי: ההיפריקום נחשב לאחד הצמחים המוכרים והנפוצים ביותר בשימוש ברפואת הצמחים המודרנית. זהו צמח מגוון בשימושיו הרפואיים, אך הוא “קנה את תהילתו” בשנים האחרונות בעיקר בשל תכונותיו הייחודיות לטיפול בדיכאון. חלק הצמח המשמש לצרכים רפואיים הוא נוף הצמח. זהו צמח מחזק ובונה באופיו, תומך בהתחדשות רקמות ועוזר בשיקום של מערכת עצבים פגועה, תשושה ומעורערת.

להיפריקום פעילות אנטי דכאונית המסייעת למצבים של חולשה ודיכאון (קל עד בינוני) המלווה בלחץ נפשי רב. כמו כן, ההיפריקום תומך במצבים של חרדה, דופק מהיר, חוסר שקט וקשיי שינה. בנוסף לתכונותיו במישור המנטאלי, להיפריקום תכונות אנטי דלקתיות ואנטי וויראליות ידועות והוא מוכר לטיפול במקרים של מחלות כרוניות, דלקות וזיהומים כרוניים כמו מחלת הנשיקה, התפרצויות חוזרות של הרפס, דלקות זיהומיות בכבד וכו’.

בשנים האחרונות נחשפה גם השפעתו של ההיפריקום על תהליכים פיזיולוגיים שונים בכבד, בעיקר בכל הנוגע לפעילותו הממריצה תהליכים של פירוק ופינוי טוקסינים. מכאן גם ניתן להבין את התוויות הנגד הידועות של ההיפריקום בשילוב עם תרופות פסיכיאטריות מסוימות ומדללי דם – זאת מחשש לנטרול או העצמת ההשפעה התרופתית.

הצמח לא מאושר ע”י משרד הבריאות כתוסף תזונה.

 

רכיבים עיקריים:

Phloroglucinol (hyperforin), naphtodianthrones (hypericin), flavenoides, tanins, xanthones, essential oil.

 

תכונות רפואיות עיקריות:

  • Antidepressant- נוגד דיכאון.
  • (Nervine tonic (Nervine- חיזוק מערכת העצבים והרגעה.
  • Vulnerary- ריפוי ואיחוי פצעים באופן מקומי.
  • Antiviral- נוגד וירוסים.
  • Antimicrobial- נוגד חיידקים (חיצוני).

התוויות ושימושים עיקריים:

  • דיכאון קל עד בינוני, חרדה, חוסר מנוחה, עצבנות, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעות שינה.
  • תסמונת קדם וסתית (PMS) ותופעות גיל מעבר – תמיכה בביטויים הנפשיים.
  • הרגעת כאבים – סיאטיקה, נוירולוגיה.
  • מחלות ויראליות – הרפס גניטלי, הרפס זוסטר.

התוויות נגד ואזהרות:

  • הריון : מתאים.
  • הנקה: מתאים.

 

מינונים מומלצים:

  • טינקטורה 1:3: 20-70 מ”ל לשבוע, כחלק מפורמולה.
  • תמצית יבשה סטנדרטית: 450-1050 מ”ג ליום.
  • צמח יבש: 2-5 גרם ליום.

 

איכויות ואנקדוטות:

אופי הצמח מתאים במיוחד למקרים של חולשה ותשישות נפשית, המלווה בחוסר יציבות מנטאלית, לשינויים חדים במצבי הרוח ולנטייה לדיכאון. בכל המצבים הללו התכונה הנדרשת לטיפול היא ייצוב של הפעילות העצבית, יחד עם חיזוק כללי של מערכות הגוף השונות (עיכול וספיגה, חיסון ועוד).

 

תחליפים:

למרות אופיו המגוון של הצמח, התחליפים המוצאים פה מתייחסים לפעילותו בטיפול בתסמיני הדיכאון כאשר הבסיס לדיכאון הוא רמת אנרגיה כללית נמוכה של המטופל.

 

ג’ינסנג סיבירי Eleutherococcus senticosus

הג’ינסנג הסיבירי הוא צמח מחזק קלאסי, המסייע באופן יעיל ובטוח למגוון מצבים של חולשה ועומס נפשי ופיזיולוגי ממושך. בנוסף לתמיכה המובהקת בתפקוד בלוטת האדרנל (חיוני במקרים של דיכאון וסטרס ממושך, המלווה ברמת אנרגיה נמוכה), הצמח משפר תהליכי עיכול וספיגה, מחזק ומשפר תפקודים חיסוניים של הגוף, בעל תכונות אנטי דלקתיות ובעל פעילות לשיפור תהליכים קוגניטיביים ויכולת חשיבה וריכוז, וויסות תהליכים פיזיולוגיים ומטבוליים בגוף, שיפור תפקודים מיניים פוריות ועוד.

זהו צמח בטוח ויעיל כמעט לכל מצב של חולשה ורפיון נפשי, המלווים ברמת אנרגיה נמוכה ונטייה לדיכאון.

בניגוד לסוגים אחרים של ג’ינסנג, ניתן לקחת את הצמח לתקופות ארוכות ללא חשש, כולל בזמן הריון (החל מהטרימסטר השני והלאה) ללא התוויות נגד משמעותיות.

הכתוב מסתמך על גישות הרבליסטיות ונטורופתיות מסורתיות. למען הסר ספק המידע אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואינו מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה או הוראה או עצה לשימוש או שינוי או הורדה של תרופה כלשהי, ואין בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר. נשים בהיריון, נשים מניקות, ילדים, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש. המונח 'צמחי מרפא' מתייחס להגדרה המקובלת ברפואת הצמחים המסורתית.

המידע הינו מידע כללי על צמחים בודדים ולא נבדקו המוצרים של ברא צמחים