20% הנחה על מגוון מוצרי ברא עולם הפטריות של ברא צמחים

קוהוש שחור – יעילות הטיפול בגלי חום

קוהוש שחור הוא אחד מצמחי המרפא המפורסמים ביותר לטיפול בגיל המעבר, ואולי הצמח הנחקר ביותר עולם בתחום הטיפול בפיטואסטרוגנים.

 

קוהוש שחור

 

רקע כללי:

קוהוש שחור (Cimicifuga racemosa / Actaea racemosa / Black cohosh) הינו צמח רב-שנתי הנפוץ ביערות ובמישורים של צפון אמריקה. הקוהוש השחור היה נפוץ מאוד בקרב ילידי צפון אמריקה ושימש לטיפול רפואי במחלות שונות לרבות חום, בעיות בדרכי השתן, דלקות פרקים, חוסר שקט ודיכאון. המתיישבים הראשונים בצפון אמריקה אימצו את השימוש בצמח ובשנת 1830 הוא נכנס אל הפרמקופיאה האמריקאית. הצמח היה נפוץ מאוד בשימוש על ידי הרופאים האקלקטים (זרם רפואי בארה”ב במאה ה-19). שימושים אלו סללו את הדרך אל הפופולאריות העצומה לה הקוהוש השחור זוכה כיום. הוא נחשב לאחד מצמחי המרפא המפורסמים, הנמכרים והנחקרים ביותר בעולם לטיפול בתסמיני גיל המעבר.יתרה מכך, זהו צמח המקובל לשימוש ברחבי העולם לטיפול בבעיות מגוונות הקשורות למערכת הרבייה הנשית (לרבות בעיות במחזור החודשי ובעיות פריון), דלקות פרקים, לחץ דם גבוה, דיכאון וכתמיכה רב-מערכתית בנשים בגיל השלישי. יחד עם זאת, קיים חוסר וודאות בקרב הציבור הרחב לגבי השימוש בצמח עבור נשים בעלות רקע של סרטן שד (הופעה של סרטן בעבר או נטייה גנטית משפחתית).

 

פיטואסטרוגנים (Phytoestrogens):

פיטואסטרוגנים הם רכיבים צמחיים בעלי מבנה דומה להורמון אסטרוגן שמיוצר בגוף. פיטואסטרוגנים נפוצים בטבע הן במזון – למשל בסוגים שונים של קטניות וזרעים, והן בצמחי מרפא מסוימים. ברקמות השונות בגוף קיימים קולטנים לאסטרוגן, מאחר ולהורמון זה ישנו תפקיד חשוב בתהליכים פיזיולוגיים רבים בגוף האישה. כשהאסטרוגן נצמד לקולטן שלו, על פני תאים שונים בגוף, מופעלת שרשרת תהליכים בתוך התאים. בדומה לאסטרוגן, רכיבים פיטואסטרוגנים אומנם נקשרים לקולטני אסטרוגן, אך ברקמות מסוימות הם מייצרים תגובה תוך תאית חלשה הרבה יותר מהאסטרוגן המקורי. בגיל המעבר, כאשר יש ירידה בהפרשת ההורמון אסטרוגן בנשים, מקובל לצרוך פיטואסטרוגנים בכדי ליצור פעילות פיטואסטרוגנית שתסייע לייצוב התסמינים האופייניים.

עד עתה, המחקרים הרבים שנעשו על הקוהוש השחור לא הראו כי יש לו פעילות פיטואסטרוגנית מובהקת, שכן נראה כי רכיבים מסוימים בצמח נקשרים לקולטנים מסוימים של אסטרוגן (למשל ברקמת העצם ובכך הם תורמים למניעת דלדול מסת העצם), אך הם אינם משפיעים על קולטני אסטרוגן ברקמת רירית הרחם או רירית הנרתיק (ועל כן הם לא גורמים לשגשוג תאים מוגבר ברקמות אלו). כמו כן, הקוהוש השחור לא הראה יכולת היקשרות לקולטני אסטרוגן על גבי תאי סרטן רירית רחם או תאי סרטן שד תלויי אסטרוגן, דבר המעיד על בטיחותו.

 

קוהוש שחור וגלי חום – מחקרים קליניים:

שימוש בקוהוש שחור על ידי נשים בגיל המעבר הראה יעילות במספר מחקרים בהקלה בתדירות ובעוצמת גלי החום, זאת במקביל לשיפור בסימפטומים נוספים כמו עייפות, בעיות שינה, נטייה לחרדות ועוד.

 

סקירת מחקרים קליניים (Meta-analysis) שפורסמה בקנדה בשנת 2010, כללה 9 מחקרים קפדניים (אקראיים, כפולי סמיות ומבוקרי פלסבו) שנערכו על הקוהוש השחור. מחקרים אלו הראו שיפור משמעותי בתסמיני גיל המעבר בקרב נשים שלקחו את הקוהוש השחור, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. משקלול כל הנתונים (לרבות מחקרים נוספים) – החוקרים העריכו כי השימוש בקוהוש השחור מביא לשיפור בתסמיני גיל המעבר בשיעור ממוצע של 26% .

 

מחקר קליני שבוצע בשוויץ כלל 50 נשים שסבלו מתסמינים שונים של גיל המעבר אשר החלימו  מסרטן השד. הנחקרות נטלו מיצוי של קוהוש שחור במקביל לנטילה של התרופה Tamoxifen – למשך שישה חודשים. בהשוואה לנתוני הפתיחה של המחקר, נרשמה ירידה משמעותית בסימפטומים של גיל המעבר, זאת על פי סולם הערכה מקובל (Menopause rating scale MRS II). השיפור כלל ירידה בגלי חום והזעות, והטבה בבעיות שינה וברמות חרדה. במהלך המחקר לא נמצאו תופעות לוואי או בעיות משמעותיות כלשהן הקשורות לשימוש בקוהוש השחור.

 

במחקר שנערך בונצואלה ופורסם בשנת 2003, נבדקה ההשפעה של מיצוי קוהוש שחור על 136 נשים שסבלו מגלי חום, לאחר שהחלימו מסרטן השד. הנשים נטלו את הקוהוש השחור לתקופה של 12 חודשים, במקביל לנטילה של התרופה Tamoxifen. מניתוח הנתונים הקליניים עולה כי גלי חום חמורים הופיעו בקרב 73.9% מהנשים שנטלו אך ורק את התמוקסיפן, לעומת 24.4% בלבד בקרב הנשים שנטלו את התמוקסיפן בשילוב עם הקוהוש השחור. יתרה מכך, כמחצית מהנשים שנטלו את הקוהוש השחור דיווחו על היעדר של גלי חום.

 

מחקר נוסף, שפורסם בשנת 2004, כלל 21 נשים בגיל המעבר שגילן הממוצע היה 56, ומתוכן ל-13 היה סרטן שד בעבר. גם במחקר זה, השימוש בקוהוש שחור (למשך 4 שבועות) הציג שיפור ממוצע של 50% בגלי חום, במקביל לשיפור בבעיות שינה, רמת עייפות וירידה בהזעות.

 

במחקר שנערך בהונגריה ופורסם בשנת 2005 נבדקו סך הכל 2016 נשים, בגילאים 40-65, שנטלו מיצוי קוהוש שחור לטיפול בתסמיני גיל המעבר, למשך 12 שבועות. נשים אלו לא נטלו טיפול הורמונאלי במקביל. לאחר 12 שבועות של מחקר, נצפתה ירידה כללית של 17.64 נקודות בסולם ההערכה לתסמיני גיל המעבר (Kupperman Menopause Index). השיפור המובהק ביותר נרשם בכל הקשור לגלי חום, הזעות, בעיות שינה ורמות חרדה.