הניקוי השלם, תוכנית שלושת השלבים, יום 11 - bara

הניקוי השלם, תוכנית שלושת השלבים, יום 11

יום 11

זהו היום ה-11, ואנחנו ממש באמצע תהליך הניקוי.

רובכם הגעתם כבר לשלב שבו מתחילים להרגיש שיפור. הרבה מכם אשר חשו כאב או אי נוחות כלשהי בתחילת הדרך, השתחררו מזה. זה הזמן להעמיק!

ככל שתעמיקו עכשיו בניקוי – כך תחושו בתוצאות לאורך זמן. גופכם מוכן לכך מבחינה מטבולית לאחר התהליך שעברתם עד כה. משבר ההחלמה מאחוריכם וכעת מצפה לכם התעלות ובהירות גדולה יותר.

איך אפשר להעמיק בניקוי?

  • להקפיד על החלק השני של הניקוי ביתר רצינות (שותים יותר, אוכלים פחות), לשתות יותר מיצים ושייקים, מרקים ונוזלים, לצום יום אחד, כפי שהנחיתי אתכם במייל הקודם.
  • לעשות טיפול הידרוקולוניק – שטיפת המעי הגס, כפי שהסברתי וסיפרתי.
  • לעשות ניקוי לימפטי ע"י עיסוי + סאונת צמחי מרפא.

תשקיעו בגופכם, תשקיעו בבריאותכם – גופכם יחייך אליכם בחזרה!

והפעם:

  • נוגדי חמצון
  • מרק אנרגיה
  • קינוח צ'יה ופירות יער

 

פירות יער

 

רדיקלים חופשיים ונוגדי חמצון על המדף הביתי

רדיקלים חופשיים הם חומרים הנמצאים בקו הראשון כמעט בכל תיאוריה המציגה את גורמי המחלות הכרוניות והקשות בימינו, החל מסוכרת וכלה בסרטן. מחקרים רבים מראים כי הנזק שאותם רדיקלים חופשיים גורמים לרקמות גופינו נמצא כגורם מרכזי לחולי. נושא נזקי החמצון ודרכי מניעתם הוא בהחלט אחד התחומים המדוברים ביותר בתחום התזונה הרפואית כיום. הפחתת נזקיהם משמעה טיפול ומניעה של כמעט כל מחלה.

רדיקלים חופשיים אחראים למשל להפיכת הכולסטרול למעין 'דבק' על דפנות כלי הדם, הגורם לתהליך הטרשתי. הם גם מעורבים בתהליכים הקשורים למחלות אוטואימוניות. בנוסף, רדיקלים חופשיים עשויים לפגוע גם בתפקודים מוחיים וכיום המחקר מקשר אותם למחלות כגון אלצהיימר ודמנציה. הם ידועים כתורמים להזדקנות המוח, להזדקנות העור, לתהליכים שמובילים למוטציות בתאים ואף להפיכת תאים בריאים לתאים סרטניים ועוד.

ובכן, מיהם הרדיקליים החופשיים ה"בוגדניים"?

רדיקלים חופשיים הם מולקולות אשר חסר להן אלקטרון, לכן הם נמצאים במצב לא יציב ומזיק. הם שואפים לאיזון ולכן שואפים לקבל אלקטרון ממולקולות אחרות בסביבתם. הסבר פשוט מתאר אותם כמולקולות או אטומים עם אלקטרונים "לא מזווגים", שיעשו הכל כדי למצוא בני זוג. הם "גונבים" אלקטרונים השייכים למולקולות אחרות ותוך כדי כך מחוללים תגובות כימיות. בחלק מהמקרים התגובות הכימיות משבשות את התהליכים הכימיים התקינים בתא ועלולות להרוג את התא בטרם עת. זאת אחת הסיבות שרדיקלים חופשיים נחשבים לגורמי ההזדקנות העיקריים. 

חשוב לציין כי תהליך זה הוא טבעי ומתרחש כל זמן שמתרחשת נשימה תקינה, אך במציאות בה חי אדם מערבי ממוצע בימינו ישנה חשיפה מוגברת ובלתי נמנעת לחומרים שונים מהתזונה, מהאוויר, מהקרינה, מהתרופות ועוד. רעלנים אלה מייצרים ריאקציה עם חמצן שתורמת ישירות למצב של "השתוללות רדיקלית", שאינה טבעית כלל לגוף ואף מסוכנת ואלימה.

 

מה עשוי לגרום לייצור מוגבר של רדיקלים חופשיים?

  • תוספי טעם, ריח וצבע מאכותיים וכל תוספת כימית למזון.
  • מזון חרוך, צלוי, מטוגן.
  • מזון מעובד יתר על המידה.
  • מזון משומר, מזון ישן.
  • זיהום אוויר, עשן, פליטת מכוניות.
  • קרינה.
  • מתח, לחץ, סטרס.
  • עייפות גופנית ונפשית מייצרת יותר רדיקלים חופשיים בגוף.
     

לסיכום: רדיקלים חופשיים נוצרים בגופינו כל הזמן, אך כל עוד נשתדל למזער את התהליכים המזיקים, גופינו יצליח לתקן ולהתגבר על הנזקים.

 

ומיהם נוגדי החמצון "הנאמנים"?

מכיוון שתהליך החמצון הינו תהליך טבעי וחיוני לחיים, ניתן להסיק כי הגוף מכיר אותו ויודע לבקר אותו. ואכן, ביכולתו של הגוף ליצור נוגדי חמצון בזכות פעילות אנזימטית משוכללת בכבד, לדוגמא: גלוטטיון פרא אוקסידאז, קו אנזים קיו 10, חומצה אלפא ליפואית ועוד. אך נוגדי חמצון אנדוגניים אלה אינם מצליחים לבלום את כל הריאקציות הכימיות החמצוניות (בפרט כאשר רמות החשיפה לגורמים מזהמים גבוהות), ולכן יש לצרוך את אותם נוגדי חמצון מהתזונה, וכמה שיותר.

גם עולם הצומח האינטליגנטי פיתח יכולות הישרדות והגנה (חומרים נוגדי חמצון ששומרים על הצמח / הפרי), ואנו יכולים ליהנות ולהשתמש באותם חומרים מופלאים, נוגדי החמצון הטבעיים.

נוגדי החמצון של הטבע הם הוויטמינים, הפיגמנטים שבמזון ופיטוכימיקלים רבים נוספים. דוגמאות לוויטמינים נוגדי חמצון: C ,E ,A. דוגמאות לפיטוכימיקלים נוגדי חמצון: פלבנואידים, קרטנואידים, פוליפנולים (הפיגמנטים הכהים אשר במזון הם העוצמתיים ביותר – פירות וירקות בעלי צבעים כמו אדום, כחול, סגול, בורדו ועוד).

רימון

 

כיצד ניתן להגביר את צריכת נוגדי החמצון שישמרו על בריאות עורנו ותאי גופנו? 

לפניכם רשימה של מספר מאכלים זמינים מאוד, טעימים ועשירים בנוגדי חמצון!

שוקולד מריר אורגני 85% פולי קקאו – כן, אין צורך לשפשף את העיניים – זה גם טעים וגם עשיר מאוד בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים, שנחשבים לחזקים ביותר בטבע (לצרוך במתינות כמובן, כי הוא מכיל גם שומנים וקלוריות).

נבט חיטה – תכולת וויטמין E מרשימה וכן שומנים טובים, וויטמיני B , חלבונים ואנזימים (לא כדאי לחמם!).

רימון – פרי הרימון ידוע מקדמת דנא כבעל תכונות בריאותיות, כפי שמתבטא בכל הדתות ובפולקלור העמים. לא רק האנטיאוקסידנטים, הפוליפנולים שבמיץ הרימונים מעודדים את הפעילות האנטי-חימצונית ומפחיתים את העקה החמצונית, אלא גם הסוכרים המצויים במיץ הרימונים (גליקוזידים שונים).

כורכום – פשוט הרבו באכילתו בכל הזדמנות, במיוחד אם חלילה חליתם או נפצעתם. הוא עשיר בתרכובות פלבנואידיות ופנוליות וכן בקרטנואידים שבזכותן הוא מלך התבלינים מחולל הפלאים משכבר הימים.

נבטים ונבטוטים – תכולת קלוריות נמוכה, תהליך ההנבטה מעשיר את הזרע פי כמה וכמה באנזימים, וויטמינים, נוגדי חמצון וחמצות אמינו.

יין אדום – "אפקט הפרדוקס הצרפתי". ב-1995 פרסמו פרופסור אבירם ועמיתיו לראשונה את הממצא: ביין האדום העשיר בפלבונואידים שמקורם בקליפת הענב, תכונות מעכבות חמצון בבני אדם. ככל שהיין ישן יותר, כך תגדל תכולת נוגדי החמצון ותתעצם, יין אדום עשיר בפיקנוגנול, שנמכר כנוגד חמצון ששומר על בריאות העור. המתכון – חצי כוס ין אדום ליום.

ממרח מיסו –  תהליך התסיסה של פולי הסויה מייצר מולוקולות נוגדות חמצון גדולות ובעלות תווך פעולה רחב. טעים מאוד כממרח על פרוסת לחם עם אבוקדו!

תותים ופירות גרגריים סגולים – כנראה שלא במקרה עינינו נמשכות לצבעים עזים. קרטנואידים ופיטוכימיקלים, אותם פיגמנטים שנותנים לפירות את הצבע המרגש הם נוגדי החמצון החזקים ביותר בטבע – פי שלושה מוויטמינים אחרים. אוכמניות ותותים עשירים בהם.

תה ירוק –cammelia sinesis עשיר בפיטוכימיקלים רבי עוצמה מסוגים שונים – קוורציטין, פלבנואידים, פיקנוגנול. סגולותיו הרפואיות של התה הירוק נודעו כבר במהלך המאה הראשונה לספירה. הוא נחשב משתן, ממריץ, נוגד רעלים וממריץ עיכול – תכונות שהוכחו במהלך המאה האחרונה גם באמצעות מחקר מדעי. המחקר חשף גם את תכונותיו נוגדות החמצון, נוגדות הסרטן ונוגדות הזיהום המגוונות.

צריכת עלים ירוקים – טריים – תרד, חסה, סלרי וכל עשבי התבלין הארומטיים מכילים חומצה פולית  ופיטוכימיקלים רבי עוצמה בכמויות גדולות. אל תסתפקו בהם כתבלין, אלא כמרכיב עיקרי בסלט.

בצל ושום – מכילים נוגדי חמצון שונים ואת מינרל הגופרית, שבמסלולים מטבוליים שונים יהפוך לחומר מטהר מתכות כבדות.

ועוד: עגבניות, ענבים כהים, תבליני המטבח (כמון, פריקה, צ'ילי, אורגנו, טימין, בזיליקום) וכו'.

 

הרבו בצריכת ירקות ופירות (באורגניים יש יותר נוגדי חמצון ופחות רעלים), אמצו הרגל של סלט עלים ירוק אחד ליום, שתו יין מדי פעם ביחד עם מספר קוביות של שוקולד מריר משובח. במידת הצורך יש ודאי מקום לנטילת תוספים.

 

ריבת צ'יה ופירות

ריבת פירות

המצרכים:

  • 1 תפוח עץ בגודל בינוני.
  • 1 כוס של פירות יער קפואים – אוכמניות, דומדמניות וכו' (להשיג בכל חנות טבע – ללא חומר משמר).
  • 2 כפות של גוג'י ברי (להשיג בברא צמחים או בכל חנות טבע) – אופציונאלי.
  • מעט מיץ לימון לפי הטעם.
  • 2 כוסות מים.
  • 5-10 טיפות של תמצית סטיביה או 1-2 תמר מדג'הול.
  • ¼ כוס זרעי צ'יה.
  • מעט מלח.

אופן ההכנה:

  • הכניסו לבלנדר את התפוח, פירות היער וגוג'י ברי וטחנו הכל קלות (בפולסים)
  • חממו מחבת בעל תחתית עבה ושפכו לתוכה את המים, הוסיפו את כל הפירות המרוסקים  וחממו על אש נמוכה עד שמתחיל לקבל מרקם של ריבה וכל המים התנדפו. ערבבו היטב תוך כדי הבישול.
  • הוסיפו את הממתיק – סטיביה או תמרים, הורידו מן האש.
  • הוסיפו את זרעי הצ'יה והמשיכו לערבב היטב. הוסיפו את הלימון ותנו לכל המרקחת לעמוד עד שהצ'יה סופגת את כל הנוזלים. העבירו לצנצנת ושמרו במקרר. נשמר ל 5-7 ימים בלבד.