הניקוי השלם, תוכנית שלושת השלבים, יום 2 - bara

הניקוי השלם, תוכנית שלושת השלבים, יום 2

יום 2:

שלום, זהו היום השני לתהליך הניקוי.

היום תערכו היכרות עם אחד מרכיבי המזון הבריאים ביותר – נבטים!

על הפרק:

  • יתרונות הנבטים
  • תבשיל נבטים
  • מרק נבטים
  • סלט נבטים

נבטים

 

נבטים

נבטים הם זרעים או גרעינים (קטניות או דגנים) שהצמיחו שורש, גבעול או עלים. הזרע מורכב מקליפה חיצונית, חומרי הזנה ונבט. תהליך ההנבטה מתבצע כאשר מתקיימים התנאים המתאימים: טמפרטורה, אור, לחות ואוויר. למעשה, כל חומרי ההזנה שבזרע רדומים, ותהליך ההנבטה מעורר את כוח החיים וההזנה שבו. נבטי הגרעין עשירים בוויטמינים, מינרלים וחומרי הזנה פי כמה וכמה מהגרעין עצמו.   

יתרונות הנבטים:

  • קלים יותר לעיכול. בתהליך ההנבטה עולה אחוז האנזימים החיים שבהם, מה שמאפשר את פירוק המזון שבגרעין. גם המינרלים שבנבטים קלים יותר לעיכול ולספיגה.
  • תהליך ההנבטה מפרק חומצות הנמצאות בגרעין ומפריעות לעיכול תקין.
  • כמות הוויטמינים ונוגדי החמצון שבנבטים גדולה בעשרות עד מאות אחוזים מזו שבזרע היבש או המבושל, והם עשירים בכלורופיל ובנוטריינטים צמחיים שונים.

 

כיצד מנביטים?

ישנם שני סוגי הנבטה: נבטים ונבטוטים. נבטים אפשר להנביט במשך מספר ימים (3-7 ימים), עד שהנבט מגיע לאורך של כ-4-5 ס"מ ויותר. נבטוטים מנביטים במשך זמן קצר יותר, עד שהנבטוט מגיע לגובה של כ-1 ס"מ. שורשון קטן נקרא נבטוט. פסיגים, שהם שני עלים ראשונים, נקראים נבט. ניתן להנביט כמעט את כל סוגי הזרעים, הדגנים והאגוזים, וכן את הקטניות למיניהן.

 

הוראות הנבטה

ניתן לרכוש מכשיר הנבטה בחנויות טבע או להכין לבד. אפשר להנביט במסננת, בכלי מאוורר עם רשת או בכלי שעומד הפוך באלכסון. הרעיון הוא שלא יצטברו בכלי מים, כדי שהזרעים והנבטים לא יתעפשו.

שלב א –  מעבירים דגן / קטנייה לקערה עם מים ומכסים במגבת או בד עם חורים זעירים.

שלב ב – משרים לפרק זמן המצוין בטבלה עפ"י סוג המושרה.

שלב ג – בתום זמן ההשריה מחליפים למים חדשים, מסננים את המים ומכסים במגבת.

שלב ד – מעבירים למקום מוצל למשך זמן ההנבטה הספציפי למושרה.

שלב ה – מחליפים מים בכל יום, מסננים ומחזירים למקום המוצל.

כשמופיע שורשון, ההנבטה הסתיימה.

 

סוגי נבטים:

נבטי אלפלפא (אספסת) ותלתן: עשירים בסידן ובזרחן, מכילים ברזל, מנגן, אבץ, מגנזיום ואשלגן. מכילים ויטמינים, כלורופיל, חלבון איכותי וסיבים תזונתיים. נוטריינטים אלו תורמים לטיפול בבעיות שלד ועצמות (אוסטיאופרוזיס למשל) וכן בעיות בקרישת דם. ברפואה המסורתית הם משמשים להגברת תנובת חלב במיניקות, לאיזון רמת השומנים בדם, להורדת הכולסטרול ה"רע" ולהעלאת הכולסטרול ה"טוב".

נבטי מאש: נבטים סיניים, המכילים ויטמיני A, B ו- C, קלים מאוד להנבטה ונשמרים לזמן ממושך.

נבטי חילבה: מסוגלים להישמר במשך זמן רב ולנבוט גם בקור. טעמם מר והם משמשים מסורתית לתמיכה בתהליך הניקוי (דיטוקס) שמתרחש בכבד. טובים לשמירה על משק סוכר מאוזן בגוף ולכן מומלצים לצריכה במצבי סוכרת, קנדידה ובעיות השמנה.

נבטי חמניות: עשירים בלציטין ועל כן מומלצים לסובלים מעודף שומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים). משתלבים טוב במאכלים רבים בגלל טעמם העדין.

נבטי ברוקולי: מכילים שפע של נוגדי חמצון, מעוררים ייצור אנזימים בעלי פעילות אנטי-סרטנית, עשירים במרכיבים אנטי דלקתיים. נבטי הברוקולי מומלצים לצריכה במקרים של יתר לחץ-דם ומחלות לב.

נבטי חמניות: מכילים את חומצת השומן החיונית מסוג אומגה 6. עשירים בוויטמינים מסוג E D, B-Complex, חומצה פולית ופנטוטנית, וכולין. יש בהם סידן, ברזל ומנגן.

נבטי כוסמת: מכילים ויטמינים, מינרלים, חלבונים מאוזנים, רמות גבוהות של חומצת האמינו ליזין, אנזימים, נוגדי חמצון ופלבונואידים כגון רוטין (Rutin). הם משמשים ברפואה המסורתית להרגעת אלרגיות, להגנה מפני התפתחות פטריות וחיידקים, לתמיכה בתהליך ניקוי רעלים, לשמירה על בריאות דרכי השתן ועל דפנות כלי-הדם.

נבט חיטה: עשיר במיוחד בוויטמיני E ,B1, B2 וכן בברזל ובאבץ. מומלץ במיוחד לנשים הרות ומיניקות, לילדים, לסובלים מאקנה או מעור יבש, לסובלים מאנמיה וכן לאיזון הורמונלי ולהרגעה.

נבטי צנוניות: עשירים בוויטמינים A, B1, B2, B3, C וכן באשלגן, זרחן, סידן, ברזל ומגנזיום. מכילים כמות גדולה של נוגדי-חמצון.

נבטי ונבטוטי חרדל: מכילים מינרלים, ויטמינים (A, C) ואליל-איזותיוציאנטים המגינים על החומר התורשתי (DNA) בתאי הגוף ומפעילים אנזימים המשתתפים בתהליכי פירוק רעלנים. משתמשים בהם ברפואה המסורתית במצבי הצטננות.

נבטי ונבטוטי הדגנים: מכילים חלבון איכותי, מינרלים וויטמינים ברי-ספיגה, אנזימים, ביופלבונואידים ומרכיבים נוספים המסייעים במגוון מצבים עצביים ונפשיים.

נבטי ונבטוטי עדשים ירוקות/ חומות/ שחורות: מכילים חלבון איכותי ומאוזן, נוגדי-חמצון, אנזימים, ויטמינים ומינרלים המונעים "בריחת" מינרלים מהעצמות, מסייעים במצבים של "חוסר-דם" וכן תורמים לבניית רקמות.

נבטוטי שעועית מונג (מאש) ואזוקי: מכילים חלבון איכותי ומאוזן (19 חומצות אמינו), נוגדי חמצון, אנזימים, כולין, ויטמינים ומינרלים ברי-ספיגה המסייעים לתחזוק ולבנייה של הרקמות.

נבטי ונבטוטי חילבה: (Fenugreek) עשירים בנוגדי-חמצון, חלבון איכותי, מינרלים (ברזל וזרחן), ויטמינים, כולין וספונינים. ברפואה המסורתית משתמשים בהם בדלקות בדרכי-השתן, להגברת יצור חלב במיניקות, לניקוי הכבד, להורדת רמות הסוכר בדם, להקלה על גזיםבמערכת העיכול  ולריכוך העור.

נבטוטי דוחן וקינואה: (Millet) וקינואה (Quinoa): משמשים בנטורופתיה לתמיכה במאזן חומצה-בסיס תקין בגוף ולוויסות  חומציות-יתר של הרקמות הנחשבת למזיקה לבריאות הכללית של האדם.

 

נבטי מש מוקפצים בתבלינים:

 

מצרכים:

  • 2 כוסות נבטי מש
  • כף שמן זית
  • כפית מחוקה קינמון טחון
  • כפית כמון טחון
  • כפית זרעי כמון
  • כפית כוסברה טחונה
  • חצי כפית הל טחון
  • חצי כף כורכום
  • מעט מלח גס
  • סחיטת לימון

 

הוראות הכנה:

מטגנים זרעי כמון בשמן זית ומוסיפים את כל החומרים מלבד הלימון. מטגנים מעט תוך ערבוב מתמיד וכיבוי האש.

כאשר הנבטים מתקררים מעט, מוסיפים את הלימון.

 

מרק נבטי מש:

 

מצרכים:

  • 1.5 כוסות מש מונבט
  • 3 כוסות מים
  • 1-1.5 כפות ג'ינג'ר טרי קצוץ.

 

אופן ההכנה:

  1. מקפיצים קלות את הג'ינג'ר בכף שמן זית, מוסיפים את המים ואת המש המונבט. בזמן שאלה מתרככים בסיר טוחנים בבלנדר חצי כוס כוסברה טריה, כפית אבקת כמון טחון, חצי כפית מלח, 1-3 כפות שמן זית כתית מעולה.
  2. אחרי 10-15 דקות בישול יש להעביר את התערובת לבלנדר, לטחון ולהגיש.

בתאבון.

אפשר להוסיף ירקות קצוצים כמו גזר / סלרי / שום / בצל.

 

סלט נבטים

 

הוראות הכנה:

  1. מומלץ לשלב את כל סוגי הנבטים שישנם (חמנייה + מש + אלפלפה). כדאי גם להוסיף נבטים סיניים ונבטי ברוקולי או צנונית (הם מעט חריפים).
  2. אפשר להוסיף כל ירק מהירקות המותרים: מלפפון, צנונית או צנון, גזר מגורד, קוביות בטטה אפויות, ברוקולי מאודה, עלים ירוקים מכל הסוגים, בצל ירוק וכו' – כיד הדמיון.
  3. תבלו בפשטות! שמן זית, לימון ומלח.

סלט בריאות אמיתי!