קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

לא רק בגלל הרוח: התמודדות עם מחלות אף-אוזן-גרון בראיית הרפואה הסינית

מחלות אף-אוזן-גרון מושפעות מתפקודן התקין של מערכות רבות בגוף. שמירה על תזונה מאוזנת ושינה מספקת, חיזוק המערכת החיסונית והימנעות ממזונות מזיקים הם רק חלק מהדרכים לשמור על הגוף ולהימנע ממחלות אלו. קראו על מחלות אף-אוזן-גרון נפוצות והטיפול בהן על פי עקרונות הרפואה הסינית באמצעים פשוטים וקלים ליישום

 

מאת: אפרת סימון, מטפלת ברפואה סינית Dip. AC

 

אף אוזן גרון בראייה הסינית

 

לפי הרפואה הסינית, פתולוגיות אף, אוזן וגרון כגון: נזלת כרונית, סינוסיטיס, כאבים ונוזלים באוזניים, כאב ודלקות גרון יכולות להיגרם עקב מספר רב של גורמים: שינויי מזג האוויר, תזונה, אורח חיים ואפילו הרגשות שלנו – לכולם יש השפעה ישירה על מערכות הגוף.

 

בראיית הרפואה הסינית, הרוח היא גורם אקלים הנושא עימו מחוללי מחלה הנקראים פתוגנים (וירוסים או חיידקים, בשפה מודרנית). כאשר המערכת החיסונית של הגוף חלשה, חשיפה לרוח ולקור מאפשרת לאותם פתוגנים לחדור לגוף דרך הפתחים, בעיקר דרך האף והפה. לכן כאשר אנחנו מתקררים, נרגיש כאב באזור הגרון המלווה בנזלת ובחולשה כללית.

 

אם הגוף לא יצליח להתגבר על הפתוגן, תיתכן החמרה שיכולה להתבטא בצורת סינוסיטיס, דלקת גרון ואוזניים. על פי הרפואה הסינית, כשפתוגן מצליח לחדור אל הגוף  מומלץ להתעטף בבגדים חמים ולשתות משקאות ומרקים מחממים כדי “להזיע החוצה” את הפתוגן שחדר אל הגוף.

 

דוגמא לצמחי מאכל ותבלין התורמים לפעולת הזעה זו (ומהווים את הטיפול “הסיני הביתי” בהתקררות) הם שורש הג’ינג’ר, קליפת הקינמון והחלק הלבן של הבצל הירוק. בנוסף, הסינים נוהגים לתגבר את צמחי התבלין בפורמולה קלאסית בשם Gan Mao Ling, המורכבת מתמציות מרוכזות של צמחי מרפא סיניים. שמה הסיני של הפורמולה  (感灵冒) מורכב מצמד המילים GAN MAO , שפירושן “צינון” והמילה LING, שפירושה “מהיר / יעיל”. פורמולה זו נפוצה וזמינה במקומות רבים בעולם ונמכרת כפורמולת מדף שמומלץ לשמור מבעוד מועד בבית לעת הצורך.  

 

לשמור על שגרה בריאה

 

לפי הרפואה הסינית למערכת העיכול יש השפעה ישירה על המערכת החיסונית וכן על מערכת הנשימה. זו הסיבה שתזונה לא מאוזנת בשעות לא קבועות הכוללת מזון מטוגן ושומני, גלידה, מוצרי חלב, אוכל קר ונא, סוכר וקמח לבן, ממתקים ופירות הדר, עלולה להחליש את מערכת העיכול ולגרום להצטברות לחות (עודף נוזלים) במערכת הנשימה. לחות יכולה להתבטא כליחה בגרון, כנזלת כרונית וגם כנוזלים באוזניים. אפילו אנטיביוטיקה שניתנת תכופות לילדים הסובלים מדלקות אוזניים חוזרות מהווה גורם היוצר בסופו של דבר “לחות” במערכת. במצבים אילו של “עודף לחות”, משתמשים ברפואה הסינית בצמחי מרפא שתורמים לייבוש הלחות ממערכת הנשימה. דוגמאות לכך הן פורמולות סיניות קלאסיות, המבוססות על מרשמים עתיקים שנועדו במיוחד למטרה זו, כגון Citrus & Pinellia  – פורמולת צמחי מרפא המסייעת לייבוש ולפינוי של ליחה ממעברי הנשימה התחתונים, והפורמולה Bi Yan Pian – המסייעת לפתיחת מעברי הנשימה העליונים, להפגת הגודש ולנשימה קלה.

 

אולם על מנת לפתור את הבעיה מהשורש ולחזק את מערכת העיכול, רצוי מאוד לשמור על שגרת אכילה מסודרת בשעות קבועות. מומלץ לאכול ברוגע וללעוס היטב וחשוב להקפיד על ארוחת הבוקר, שכן על פי הרפואה הסינית היא שוברת את צום הלילה ונחשבת לחשובה מבין כל הארוחות. מומלץ שהאוכל יהיה מבושל וחם. לפי הרפואה הסינית, קיימים צמחים ומזונות שיכולים לעזור ספציפית למצב של מערכת עיכול חלשה עקב הצטברות לחות, ביניהם פטריית מאכל ומרפא הנקראת פטריית פורייה, בטטת בר וגריסי פנינה.

 

אורח חיים לא מאוזן הכולל מחסור בשעות שינה, עישון, שתייה מרובה של אלכוהול ורגשות מודחקים כמו כעס, מתח, לחץ, דאגה וחרדה שאינם זוכים לביטוי נכון, עלולים לגרום לתקיעות בזרימת אנרגיית הצ’י, היא אנרגיית החיים הזורמת בערוצי האנרגיה בגוף. דבר זה עלול ליצור חום פנימי בגוף, וחום זה הוא שגורם לנוזלים שבאף ובמעברי הנשימה העליונים להפוך לצמיגיים וקשים להוצאה. כך נוצר גודש באף ובחללים שבאזור המצח אליו מתלווה כאב, וכן דלקות אוזניים ודלקות גרון. לכן, על מנת לטפל בשורש הבעיה ולשחרר את אותה “תקיעות” (מה שיתרום להפגת החום שמלכתחילה נוצר בגללה), מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית באופן קבוע, להקפיד על כמות מספקת של שעות שינה וללמוד כיצד לשחרר מתחים ורגשות שליליים.