קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

אטופיק דרמטיטיס – על הגורמים, הטיפול והדרכים למניעה בראי רפואת העור המשלימה

מאת אמיר קלי, מטפל ברפואה סינית מסורתית (M.Sc ,L.Ac), המתמחה מזה 25 שנים ברפואת עור משלימה לילדים ומבוגרים. קישור לאתר: or-sin.co.il

אטופיק דרמטיטיס הינה מחלת עור הנפוצה בגילאי הילדות והבגרות. היא נוצרת כתוצאה מפעילות יתר בלתי תקינה של המערכת החיסונית, המשחררת בן השאר חומרים מעוררי תגובה היסטמינית – דלקתית (היסטמינים הם תרכובות שמשתחררת בגוף בעת תגובה אלרגית).
האבחנה והטיפול בראי הרפואה המשלימה במחלה, הידועה גם בשם ‘אסתמה של העור’, דורשים התייחסות לכל מה שעשוי לגרום להתפרצויות עוריות. זאת במטרה להפחית את מספרן ולקצר את משך הזמן שלהן .
מניסיוני הקליני, הטיפול ברפואה משלימה מאפשר שיפור משמעותי באיכות חיי המטופל ומשפחתו, ועוזר להתמודד עם הבעיה בצורה בטוחה מאוד.

איך מתבטאת דלקת העור האטופית ומי סובל ממנה?

דלקת העור האטופית מתבטאת באזורים של עור אדום, עם פצעים וגלדים, המלווים בגרד קשה וטורדני, ולכן היא עשויה להשפיע קשות על איכות חייהם של הסובלים ממנה.
הדלקת מופיעה בגילאים משתנים, בדרגות שונות של חומרה ובתדירות משתנה, ויש לה נטייה להחמיר בחילופי עונות ובעונת החורף הקרה.
היא מתפרצת לראשונה בגיל צעיר, וכ- 10%-20% מהתינוקות והילדים סובלים ממנה, כאשר אצל כ-80% מהם היא תחלוף מעצמה, במהלך גיל ההתבגרות.
כשדלקת העור הופכת לכרונית ונמשכת לאורך שנים, או כשהיא מופיעה אצל מבוגרים, תסמיני המחלה מתבטאים ביובש קיצוני, העור מאבד לחות והופך ליבש וללא ברק.
חלקי הגוף השכיחים שמעורבים הינם: פנים, צוואר ועיניים, קרקפת, הכפלים הפנימיים של הגפיים העליונות והתחתונות – עקב היותם אזורים רגישים יותר בגלל הצטברות זיעה וחוסר אוורור.

רפואת עור משלימה, תזונה בריאה ואמצעים טיפוליים על בסיס טבעי

מניסיוני המצטבר, רפואת עור משלימה המבוססת על צמחי מרפא סיניים, תוספי תזונה ומשחות על בסיס צמחים, מצליחה במרבית המקרים לסייע מאוד בהתמודדות עם אטופיק דרמטיטיס. מדובר באחוזי ההצלחה גבוהים במיוחד, בפרט כשמדובר בתינוקות וילדים במצבים קלים ובינוניים.

במקרים קלים ניתן לצפות בשיפור ראשוני בהפחתת הגרד תוך ימים ספורים. במקרים בינוניים וקשים המחלה נוטה להיות עקשנית יותר לטיפול, ולרוב נצפה בשיפור הדרגתי בהחלמת העור, שיארך במשך שבועות ולעיתים חודשים. מניסיון קליני של שנים, אני יכול להעיד שגם מצבים כרוניים וקשים יכולים להגיע לשיעורי הצלחה גבוהים בטיפול, תוך הפחתה ניכרת בשימוש לאורך זמן במשחות סטרואידיות – טיפול שמתאים בעיקר בזמן התלקחות או החמרה (הכל בהתייעצות עם הרופא המטפל כמובן).

כאשר אני מטפל באטופיק דרמטיטיס בכלים של רפואת עור משלימה, אני נוהג לשלב מספר כלים אשר מנסיוני הרב עובדים מצוין יחד: צמחי מרפא ,משחות טבעיות, אקופנטורה (דיקור), תוספי תזונה שונים והקניית הרגלי תזונה על פי עקרונות הרפואה הסינית.
צמחי המרפא הסיניים שאני מרבה להשתמש בהם כוללים את ה- Huang Qin – זהו שורש הנכלל בפורמולות סיניות קלסיות עתיקות יומין רבות, המשמשות במצבים אלרגיים נפוצים, כאשר מניסיוני ההשפעה שלו היא הדרגתית, נבנית ומתמשכת. Huang Qin משתלב היטב עם צמח בשם יערה סינית (Lonicera). זהו צמח עדין המתאים במיוחד במצבים בהם נדרש מענה לגירויים עוריים בטווח הקצר. עם היערה וה- Huang Qin מקובל לשלב צמח מרפא סיני נוסף בשם ku Shen, המשמש זה אלפי שנים ברפואה הסינית המסורתית לטיפול במצבים אלרגיים נפוצים המלווים בגרד.
מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מתחום הרפואה הסינית שירכיב את הפורמולה הצמחית המתאימה ביותר עבור כל מטופל באופן אישי, בהתחשב במצב הבעיה, בגילו ועוד.
טיפול בדיקור – מניסיוני, לנקודות דיקור רבות יש השפעה מיטיבה על העור, וניתן לשלב דיקור של נקודות התורמות להרגעת הפריחה והגרד במקביל להרגעת נפשו של המטופל, שיפור מצב רוחו, ויסות רמות המתח, הפחדים והחששות וכן כדי לקדם שינה טובה (לתינוקות וילדים- טיפול בדיקור אינו חובה).
טיפול חיצוני – המבוסס על מריחת משחות טבעיות על בסיס צמחים, עשירות בלחות וחומרים מסככים, אשר מניסיוני הן מקילות משמעותית על תחושת היובש והגרד ותורמות לשמירה על שלמות העור.

אומגה 3

חומצות שומן מסוג אומגה 3 (DHA ו- (EPA הן חומצות שומן חיוניות שהגוף אינו יכול לייצרן בעצמו, והוא חייב לקבלן מהמזון. חומצות שומן אלו משתתפות בתהליכים מווסתי דלקת בגוף, יש להן תפקיד חיסוני והן חשובות מאוד להזנה וללחלוח “מבפנים” של עור יבש ומחוספס ולשמירה על בריאות העור. המקור העשיר ביותר שלהן הוא דגי ים צפוני, ומי שלא צורך אותן בצורה נאותה בתזונה מומלץ עבורו ליטול תוסף אומגה 3 איכותי.

כורכום וכורכומין

שורש הכורכום משמש זה אלפי שנים כצמח מרפא ברפואות המסורתיות במזרח ובמערב, לטיפול בבעיות עור נפוצות, לרבות על רקע אלרגי. בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על שורש הכורכום ועל הרכיב הפעיל העיקרו שבו – הכורכומין, שהתגלה כבעל תכונות נוגדות תהליכי דלקת וחמצון. כך למשל, נמצא כי הכורכומין מעכב אנזימים שונים שמשתתפים בתגובה הדלקתית בגוף. בכורכום ניתן להשתמש כתבלין במזון, אולם הכמות של הרכיב כורכומין בשורש היא קטנה יחסית, ובנוסף הוא אינו נספג היטב במערכת העיכול. מסיבות אילו אני נוהג לשלב בטיפול תמצית מרוכזת של כורכומין הכוללת בתוכה רכיבים משפרי ספיגה (כגון פוספוליפידים).

תזונה נכונה ובריאה

ברפואה הסינית, לתזונה יש מרכיב חשוב בכל הקשור לטיפול באטופיק דרמטיטיס.
ההמלצה הסינית המסורתית היא לצמצם צריכת מוצרי חלב פרה, מאחר והם מכבידים על מערכת העיכול ומייצרים עודפי לחות וליחה בגוף (אילו הם מושגים מרפואת הסינית המסורתית המתקשרים באופן ישיר או עקיף להחמרת ההתבטאות האלרגית).
תחליפי חלב פרה אפשריים: חלב סויה, חלב עיזים, חלב אורז, חלב שקדים.
את הסידן שהגוף זקוק לו ניתן למצוא בירקות עליים כגון בפטרוזיליה, ברוקולי, כרוב, נבטי קטניות, וגם בשעועית לבנה, אפונה, זרעי פשתן וטחינה.

כיצד ניתן להרגיע את העור באמצעות טיפולים מניעתיים, בייתים ופשוטים מעולם הרפואה המשלימה?

אצל ילדים קטנים ואצל אלו שדלקת העור האטופית נשארת גם בבגרותם יש צורך ללמוד הרגלים חדשים ולנסות למנוע התקפים ככל האפשר.
מכיוון שהמחלה קשורה להעלאת רמת הנוגדן IgE שמתווך בפעילות האלרגית, יש להימנע מגורמים חיצוניים המחמירים את המחלה: קרדית אבק הבית, בישום, עשן, חומרי ניקוי ועוד. יש להימנע ממאכלים הנחשבים כאלרגנים: חלב פרה, בוטנים, שוקולד, תירס, אגוזים, דגים, חיטה, שוקולד, ביצים, סויה, דבש, חלב פרה.
להגברת הלחות בעור מומלץ לעשות מקלחות קצרות, להשתמש במוצרי רחצה היפואלרגנים שאינם מייבשים או עם שמן אמבט, ולשמן את העור עם משחות עשירות בלחות המונעות את ייבושו.

יש להימנע מלבוש בגדים צמודים או מחשיפה ארוכה לשמש ולחום מאחר וחיכוך הבד כמו גם החום, עלולים להוביל להתפרצות/ החרפת הפריחה.
יש להקפיד על צריכה של 8-12 כוסות מים ליום, המים מקנים לעור לחות רעננות וגמישות.

הבהרה לקוראים:
חשוב לנו לציין כי התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, של גישות ברפואה המשלימה וברפואה הסינית המסורתית ושל ניסיונו הקליני של הכותב, והמידע בו אינו התווייתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.