קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

הקשר בין דיכאון ומערכת העיכול

מאת: שרון קוצר, הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח בחברת ‘ברא צמחים’

 

החיים בסביבה המודרנית ובתנאי העולם המערבי מייצרים עבורנו סביבת חיים תובענית ולוחצת, שמאלצת אותנו מידי יום לתפקד תחת עומס רב ומתחים. במציאות שכזו, לא מפתיע שדיכאון הפך להיות מצב רוח ומצב רגשי שכיח – אחת מהפרעות מצב הרוח הנפוצות ביותר בעולם המערבי.

 

הדיכאון מוצא את דרכו אל כל אחד ואחת מאיתנו ויכול להתבטא במגוון צורות: מחשבות שליליות, דימוי עצמי נמוך, דכדוך, דיכאון חורף, מלנכוליה, דיכאון של יום ראשון, דיכאון שלאחר לידה, דיכאון קליני ועוד. תחושת הדיכאון מפריעה ופוגעת בתפקודו של האדם, משבשת את איכות החיים ומשפיעה באופן ישיר על הבריאות הנפשית והפיזית של הסובלים ממנה.

 

איך מתחיל דיכאון?

בשנים האחרונות דובר רבות על השפעתו של הכימיקל העצבי, סרוטונין, בפעילות אנטי דיכאונית. הסרוטונין מיוצר על ידי הגוף וחוסר בזמינות שלו מהווה את אחת הסיבות העיקריות לירידה במצב רוח.

 

תפקידיו של הסרוטונין מגוונים ומורכבים, כאשר העיקרי בהם הינו השפעה על מצב רוח ועל התפקוד התקין של מערכת העצבים. בשל כך, תרופות אנטי דיכאוניות רבות פועלות בכדי להבטיח זמינות או השפעה תקינה של הסרוטונין. הדבר נעשה על ידי הגדרת פעילותו, הגברת זמינותו והאטת הפירוק שלו. עקרונות אלו פועלים כמעט בכל התרופות האנטי דיכאוניות שאמורות להבטיח זמינות והשפעה תקינה של החומר הטבעי בתוך מערכת העצבים.

 

כיצד מערכת העיכול קשורה לדיכאון?

מרבית האנשים אינם מודעים לכך שלמעלה מ-90% מהסרוטונין שהגוף מייצר מיוצר במערכת העיכול ועבור מערכת העיכול. כמות קטנה בלבד (פחות מ-10%) משמשת את שאר חלקי הגוף בהם מערכת העצבים, מערכת החיסון ועוד.

 

ייצור מרביתו של הסרוטונין במערכת העיכול הינו בעל השפעות חשובות, היות והוא משמש כאמצעי אזהרה, רגולטור ווסת עיקרי של פעולה ההתרוקנות. הסרוטונין משמש לתזמון נכון של קצב ההתרוקנות, בהתאם לתכולת המזון. במידה והמזון גורם לגירוי חומצות רעלנים שסף הגירוי שלהם גבוה, מערכת העיכול מפרישה יותר סרוטונין והגוף מפריש יציאות עד הגעה למצב של שלשול.

 

מצבים של תפקוד לקוי במערכת העיכול דוגמת הפרעות ספיגה, דלקות כרוניות, ועוד מצבים שונים הנובעים מלחץ נפשי ממושך עלולים לגרום לשיבוש ולהפרעות ביכולת הגוף לייצר כמות מספקת של סרוטונין. אי לכך, נוצר מצב של חוסר כללי וחוסר חיוני של המערכות בגוף שעלול להביא, בין השאר, למצבי דיכאון.

 

דיכאון: כיצד צמחי המרפא יכולים לסייע

לאורך השנים נעשו מאמצים רבים לשמר את הסרוטונין במערכת העצבים, כשלמעשה, מערכת העיכול היא זו שמהווה את מאגר הייצור הגדול ביותר אותו צריך לשמר. עם זאת, תעשיית התרופות כמעט ולא מתייחסת לכך.

 

במסגרת הטיפול המסורתי בצמחי מרפא היה נהוג כבר בתקופות קדומות לחזק, להזין ולשקם את פעילות מערכת העיכול כחלק מהטיפול במצבי דיכאון, דיכאון כרוני או דיכאון חורף וחרדות – וכיום אנו מבינים את הסיבה לכך. גם ברמה המחקרית המודרנית ניתן להבין את הקשר הישיר לתפקוד תקין של מערכת העצבים. הצמחים שבהם נעשה שימוש מסורתי ונמצאו יעילים כבעלי תפקיד משקם של מערכת העיכול, כוללים צמחי מרפא חשובים כמו:

 

קמומיל – זהו אחד הצמחים המוכרים והטעימים ביותר לשתייה בחליטה. הקמומיל הוא צמח ארומטי עדין בעל מסורת ארוכת שנים כצמח מרפא בעל פעילות מגוונת מאוד. בראייה מסורתית יש לו איכות מרפה כללית, ואנרגיה המשרה תחושת נינוחות.  כיום ניתן לקשור איכויות אילו לרכיבים בצמח כגון הפלבנואידים והשמנים הנדיפים.

 

ויתניה משכרת – מהווה צמח מפתח ברפואה ההודית המסורתית. תודות לאיכויותיה והשפעתה על האדם מבחינת האנרגיה והוויטאליות, היא מכונה “הג’ינסנג ההודי”. לאור הפוטנציאל המגוון הגלום בויתניה, המחקר המדעי מגלה בצמח עניין רב בשנים האחרונות והוא נחקר בהקשרים קוגניטיביים,  רגשיים, חיסוניים ועוד.

 

כורכום – שורש הכורכום משמש כאחד התבלינים החשובים במטבחי אסיה השונים והוא נצרך מדי יום על ידי  למעלה משליש מאוכלוסיית העולם. הרפואות המסורתיות השונות ברחבי אסיה ייחסו לשורש הכורכום פעילות מעוררת והשפעה אפשרית לשיפור מצב הרוח ולחידוש זרימת הדם והאנרגיה בגוף. מחקרים קליניים שונים שנערכו ברחבי העולם, הדגימו השפעה חיובית אפשרית של הכורכומין במקרים של דיכאון. 

 

מעניין לציין, כי בשנים האחרונות הצמחים הללו נחקרו גם בנוגע להשפעותיהם על מערכת העצבים, לרבות בהקשר של דיכאון. הצמחים הללו בעלי פעילות אנטי דלקתית מוכחת ובעלי יכולת לשיקום וחיזוק את יכולתו של הגוף להתמודד עם מצבי סטרס בצורה יעילה ומשמעותית, בדומה למסורת הטיפול במצבי דיכאון חולשה כללית חרדות ועוד.

 

מערכת העיכול והמערכת העצבית שלובות זו בזו, כאשר רוב פעילות ייצור הסרוטונין נעשה במערכת העיכול. שתיהן יחד ולחוד אחראיות על תגובות רגשיות, לחץ, סטרס לצד התרגשות ושמחה. לכן, הקשבה לגוף ואיזונו באמצעות תזונה נכונה וטיפול מקיף באמצעות צמחי מרפא, יובילו להרמוניה המסייעת למערכת העיכול לתפקד באופן תקין וכך גם על רמת סרוטונין תקינה ומצב  רוח מרומם.