קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

פשוט לנקות

רוצים להתחיל בתהליך ניקוי אבל חוששים להיכנס ל”פרויקט”? אתם עשויים לגלות שמדובר בתהליך פשוט יחסית, עם כמה עקרונות בסיסיים. סוד ההצלחה: הכנה מראש

 

מאת: יגאל קוטין ND, נטורופת, מטפל איורוודי והרבליסט קליני, מתמחה בתהליכי ניקוי

 

טיפים לתהליך ניקוי

 

 

המודעות ההולכת וגוברת להרגלי הצריכה שלנו, למזון שאנחנו אוכלים ולסביבה בה אנו חיים מביאה רבים למסקנה שיש לבצע מידי פעם תהליך תזונתי הנקרא בעגה של הרפואה המשלימה: “ניקוי של  הגוף”. עם זאת, רבים נרתעים כי הם חוששים שמדובר ב”פרויקט”: תהליך ארוך ומסובך שמצריך משאבים רבים, גם מבחינה נפשית, גם מבחינה פיזית ואפילו טכנית וכלכלית. בכל זאת, לא כולנו מצוידים במכונת מיצים ובמגוון עלים וצמחי מרפא.  

אבל האמת היא שניקוי יכול להיות תהליך פשוט. הגוף שלנו מנקה רעלים כל הזמן כחלק מ”עבודות התחזוקה” היומיומיות שלו. בתהליך של ניקוי הגוף אנחנו בעיקר רוצים לעזור לו לעשות את מה שהוא עושה באופן טבעי, וכמה שפחות להפריע.

אפשר להתחיל עם כמה עקרונות בסיסיים שיטיבו עם הגוף שלכם גם באופן כללי, ולא רק יתרמו לתהליך הניקוי. למשל, שתיית מים, הקפדה על מנוחה טובה ועל פעילות גופנית סדירה. שתייה מרובה של מים או חליטות צמחים נחשבת כחלק בלתי נפרד מתהליך הניקוי. היא תורמת למאזן חומציות תקין בגוף, מעניקה חיוניות והיא הכרחית בכל תהליך ניקוי. מנוחה מקלה על הגוף שעובד קשה מאוד בתהליך הניקוי והיא קריטית להצלחתו. פעילות גופנית ממריצה את מערכת הלימפה, את זרימת הדם ואת חילוף החומרים. הנה, אתם כבר בתוך התהליך ואפילו עוד לא הזעתם.

אגב הזעה, מדובר באחת הדרכים הטובות ביותר לשחרור רעלים. ביקור בסאונה יבשה או רטובה או אפילו כזו המיוחדת לניקוי רעלים, אשר מוזרמים אליה אדים מצמחי מרפא יכול לעזור לכם ולקדם את תהליך הניקוי. ואם כבר אנחנו בענייני ספא, מלבד תנועה וספורט אפשר להמריץ את מערכת הלימפה גם בעזרת אמבט מלחים, מקלחות חמות וקרות לסירוגין, שפשוף העור בספוג גס או ב”ליפה”. זה נעים וממריץ, רק לא להגזים. 

עקרון נוסף בתהליך ניקוי הוא שילוב נכון של צמחי מרפא. אין צורך לפשוט על חנויות טבע ולרכוש מכל הבא ליד. התייעצו עם איש מקצוע שיתאים לכם את השילוב הנכון עבורכם. באופן כללי צמחים כמו גדילן, שן ארי, ציפורני חתול (קלנדולה) וסרפד מסייעים מאוד בתהליך.

 

לאט ובזהירות

 

כאמור, תהליך ניקוי אמור לסייע למערכות שכבר מבצעות אותו בכל מקרה, להמריץ וליעל את פעולתן. מערכת העיכול, למשל, נדרשת לעבוד ביעילות יתר במיוחד בזמן ניקוי. כדי לסייע לה, כדאי לצרוך סיבים רבים מירקות ומפירות, סיבים מיוחדים מזרעי פשתן וצ’יה (המפיקים חומר דמוי ג’ל) ולשתות הרבה מים. הכבד עובד הכי קשה בתהליך הניקוי מאחר והוא מתפקד כפילטר דרכו עוברים רוב הרעלים. מומלץ לאכול מגוון עלים ירוקים וירקות ירוקים בזכות הכלורופיל ונוגדי החמצון שבהם, המעוררים את הכבד לפעילות. גם ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, ברוקולי ודומיהם מייעלים את פעילות הכבד בזכות החומרים הגופרתיים שבהם. מערכת חשובה נוספת היא מערכת השתן והכליות – שאחראית על סינון והפרשת רעלים מסיסי מים. שתיית מיצי ירקות שיש בהם מלפפון, קישוא, סלרי, עלים ירוקים ולימון היא דרך נהדרת להמריץ את מערכת השתן.

ניקוי הוא תהליך שנכנסים אליו לאט ובזהירות. לא צריך ביום אחד להחליף את כל תכולת המזווה. מתחילים את התהליך באופן הדרגתי, עם הכנה מקדימה שחשובה בכדי שהגוף יסתגל לתהליך, כשבמשך שבוע לפחות אתם מוסיפים מזונות שמתאימים לתהליך ומוותרים על כאלה שלא.

לאט-לאט תתחילו לשתות יותר מים ולגוון בירקות – הכבד ושאר המערכות דורשות מגוון חומרים כמו חלבונים, נוגדי חמצון, ויטמינים, מינרלים שונים כמו גופרית, נתרן ומגנזיום. חשוב לגוון בירקות ובפירות במהלך הניקוי, לגוון בעלים הירוקים, בשומנים השונים שאתם צורכים ועוד. תתחילו לנוע – רובנו מנהלים אורך חיים שבו אנחנו יושבים רוב היום, אבל בתהליך הניקוי אתם חייבים לזוז. בלי תנועה לא תהיה סירקולציה טובה של דם ושל לימפה, מערכת העיכול תתפקד בצורה לא יעילה וכמוה גם שאר מערכות הגוף. לכו, רוצו, קפצו בטרמפולינה, שחו ותרגלו יוגה, פילאטיס וזומבה. הכל הולך, תרתי משמע.  

 

היכון, הכן, צא

 

החלטתם ללכת על זה, לעשות משהו טוב למען הגוף והנפש שלכם. לנקות, להתנקות ולהתחדש. התהליך כאמור אינו מסובך אבל צריך להתכונן אליו, ולהבין שכשאתם מתנקים מבחינה פיזית, אתם עוברים גם תהליך של ניקוי מנטלי ואפילו סביבתי. לפניכם כמה כללי אצבע שיעזרו לכם להתחיל.

  • הכינו את הסביבה: בני משפחה, חברים, עמיתים לעבודה. בקשו תמיכה והתחשבות, וכמה שפחות הפרעה והתערבות.
  • הכינו את הבית: תהליך הניקוי הוא הזדמנות נהדרת להיפטר מכל מה שמיותר, מעיק ומפריע בסביבה הקרובה. מיינו מסמכים, מיינו בגדים, תרמו דברים שאתם לא צריכים ותחושו קלילים בגוף ובנפש.
  • ניקוי “מוקשים” במטבח: גשו אל ארון הממתקים והנשנושים ונסו לנקות אותו מכל אלו, או לכל הפחות להעביר אותם מקום כדי שלא תתפתו.
  • נקו חומרים כימיים מזיקים מסביבתכם.
  • נקו את חדר השינה ממכשירים חשמליים פולטי קרינה, מארגזים ומציוד מיותר. עיקר הניקוי מתבצע בזמן שהגוף נמצא במנוחה, ורצוי שהיא תהיה איכותית. הקפידו על המנוחה הזאת, אפשרו לגוף להתחזק ולהתאושש כדי שיוכל להשלים את התהליכים שמתקיימים בו.
  • הקפידו על פעילות גופנית.
  • פנו לעצמכם זמן! וודאו כי אין לכם עיסוקים יוצאי דופן, צמצמו את המטלות שלכם להכרחיות, הסבירו לאחרים שתהיו בשבועיים הקרובים פנויים פחות. זה זמני, זה חשוב וזה בשבילכם.
  • צאו לטבע. לטבע יש יכולת קסומה להפוך את גופינו לטהור יותר. יער, חוף ים, אחו ירוק, לכולם השפעה מבריאה.
  • הכינו רשימה: ירקות, פירות, דגנים וכו’. כמו כל רשימת קניות, אבל… בריאה יותר. נשמע בנאלי, אבל לא פחות חשוב.

הכלל החשוב מכולם הוא לפעול בתבונה: להתייעץ עם מטפל תזונתי שאתם סומכים עליו, להקשיב לגוף ולאיתותיו ולא להתפתות לדיאטות ניקוי מהירות שמתפרסמות מפעם לפעם. אם תיצמדו לכללים הפשוטים אתם עשויים לגלות שהתהליך לא קשה כפי שחשבתם, ואולי אפילו ליהנות ממנו.