מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

כל מה שצריך לדעת על ויטמין C ו- D

אחת מהשפעות הקורונה המעניינות שהתרחשו בחודשים האחרונים הייתה עלייה דראסטית בביקוש לוויטמינים C ו-D בבתי הטבע. נראה שרבים ביקשו לחזק את ההגנה הטבעית באמצעות רכיבי התזונה הללו. עולמות המחקר הרפואיים גילו גם הם עניין רב בשני הוויטמינים הללו במהלך תקופה זו.

 

מחקר סיני קדם-רפואי שנערך בקרב חולי קורונה בחן את ההשפעה של הזרקת ויטמין C על מצבם, והתוצאות הראשוניות שיצאו הצביעו על כך שתסמיני המחלה של אותם חולים פחתו לאחר קבלת הוויטמין. לא בכדי ויטמין C נחשב לרכיב חיוני התומך בפעילות של מערכת החיסונית, שכן יש לו השפעה ישירה על תפקוד המערכת, הוא מגביר את ייצור תאי החיסון בגוף, וכן את ייצור הנוגדנים, ויתרה מכך הוא גם מגן על המבנה של התאים.

 

גם ויטמין D עורר עניין בקרב הקהילה הרפואית בימי הקורונה. כך למשל ד”ר טום פרידן, מנהל לשעבר במרכז CDC – המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן, התבטא לאחרונה בנושא וטען כי ויטמין D יכול להפחית את הסיכון לחלות ב-Covid19 בקרב אוכלוסייה שסובלת מרמה נמוכה של הוויטמין. אצלנו, משרד הבריאות פרסם במהלך חודש אפריל מסמך הנחיות שבו בין השאר המליץ על נטילת ויטמין D כתוסף שיכול לסייע לגוף להתמודד עם הקורונה. יש לציין שמדובר במידע ראשוני ועוד נדרש מחקר מעמיק בעניין.

ויטמין D נקלט כמעט בכל התאים בגוף, הוא מקושר בעיקר לתרומתו לבריאות העצמות כמעודד ספיגה של הסידן ומשפיע בכך על חוזקן, אך למעשה יש לו קשר ישיר לפעילות המערכת החיסונית. קולטני ויטמין D נמצאים בכל תאי מערכת החיסון והוויטמין תומך בהתמיינות תאי המערכת. מחקרים הראו את מעורבותו במניעת מחלות אוטואימוניות שבהן מערכת החיסון תוקפת את הגוף. כמו כן נמצא כי תוספת של ויטמין D בילדות קשורה בהפחתת הסיכון לסוכרת ילדים, ובהפחתה בשיעור ההדבקות בנגיף האינפולאנזה הגורם למחלת השפעת.

 

ויטמין D נוצר כאשר מתרחש מפגש בין קרני UV, שהן קרניים אולטרה-סגולות המסופקת על ידי השמש, לכולסטרול שנמצא בתאי העור שלנו. ככל שהחשיפה לשמש קטנה יותר, כמו בימי הקורונה שכולנו התבקשנו להישאר בביתנו, כך גדל הסיכון למחסור של ויטמין D בגופנו. למעשה אחד מהחוסרים הרווחים ביותר מהם סובלת האוכלוסייה המודרנית אחרי ברזל הוא ויטמין D, ועם זאת הוא מאוד משמעותי לבריאותנו.
אם בחרתם לצרוך את הוויטמינים הללו כתוספי תזונה, כדאי לדעת שיש חשיבות רבה לשילובים הקיימים בתוסף ואת זאת תוכלו לבדוק על האריזה. למשל, בצריכת ויטמין C, בדקו שהוויטמין אינו חומצי ומשולב עם מינרלים חיוניים כדוגמת אבץ וקוורצטין וכן הקפידו על תוסף המשלב תמציות צמחים שהנם מקור טבעי לויטמין C. באשר לוויטמין D, בדקו שמקור הוויטמין הוא D3 הידוע בספיגה טובה יותר בגוף. גם לוויטמין זה ישנם מינרלים חיוניים הקשורים בו, כדוגמת ויטמין K2 ומינרל הבורון שיכולים להשפיע על תפקודו בצורה משמעותית.

 

כולנו תקווה שבקרוב נתגבר לחלוטין על נגיף הקורונה, אך בינתיים חשוב לשמור על ההגנה הטבעית, פעילות גופנית, תזונה מגוונת, לצד תוספי תזונה שיסייעו לנו לבריאות טובה.