קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

טיפול שורש

הוא גדל ברום האנדים הפרואניים והוא עמוס ברכיבים תזונתיים. נשים וגברים משתמשים בו לאיזון הורמונלי ולהגברת האנרגיה המינית, וספורטאים משתמשים בו לשיפור הסיבולת וכמקור לאנרגיה לפני אימונים. הכירו את שורש המאקה – מזון העל הפרואני.

 

מאת: אורי גידור – הרבליסטית קלינית (B.Sc Cl.H)

 

מאקה שורש

 

המאקה הוא שורש ממשפחת המצליבים אשר נעשה בו שימוש כצמח מרפא עוד מימי בני האינקה בפרו, למטרות של איזון הורמונלי נשי ולהקלה על תופעות גיל המעבר, לסיוע בבעיות פריון וגם להגברת האנרגיה הכללית והמינית בנשים ובגברים. בשנים האחרונות תפס שורש המאקה מקום מכובד גם כמזון-על (סופרפוד) שמסייע להעשיר את התזונה בשלל רכיבים תזונתיים חיוניים.

 

השורש, שידוע בכינוי ‘הג’ינסנג הפרואני’  היכה לאחרונה גלים בקרב כלל שוחרי הבריאות,  ספורטאים וכל מי שחפץ להעשיר את תזונתו, וזאת בזכות סגולותיו ורכיבי התזונה הרבים שהוא מכיל. כיום כבר מקובל להוסיף את אבקת שורש המאקה לשייקים על בסיס פירות,  לעוגות, למאפים ולקינוחים בריאים ואפילו לכוס הקפה של הבוקר!

 

מזון מלא זה מאקה

צמח המאקה הוא בן משפחה של הכרובית, הצנון והקייל. הוא מהווה את מקור התזונה העיקרי והחשוב ביותר עבור תושבי האנדים הפרואניים מזה למעלה מ- 3,000 שנים. ברפואת הצמחים המסורתית הוא משמש כצמח מרפא לכל דבר, ובפרו נוהגים לשלב אותו כרכיב במשקה מותסס המשמש לחיזוק כללי, הנקרא ‘מאקה צ’יקה’ (maca chicha). בשנים האחרונות, גם בארצות המערב נוהגים לצרוך את המאקה כתוספת בריאה של מזון מלא – עתיר רכיבים תזונתיים. המאקה, מסתבר, היא בעלת ערכים מרשימים למדי. השורש מכיל פחמימות מורכבות, שבשילוב עם רכיבים צמחיים בשם אלקולואידים, מהוות מקור מצוין לאנרגיה זמינה. מעבר לכך השורש מהווה מקור לחלבון (כ-10.2%) הכולל 19 חומצות אמינו, ל- 20 סוגים של חומצות שומן, לויטמיני B (במיוחד B1 המסייע להפוך פחמימות לאנרגיה ו- B2 החשוב לייצור תאי דם אדומים), לויטמין C, לסידן – בכמות העולה על זו שבחלב פרה, לזרחן, לאשלגן, למגנזיום ולשאר יסודות קורט. השורש אף מכיל סיבים תזונתיים ורכיבים בשם סטרולים הידועים בתרומתם לאיזון הכולסטרול, וכן גלוקוזינוליטים ומאקמידים שאף נחקרו בשנים האחרונות במחקרים מדעיים. המאקה הצהובה נחשבת לעשירה ביותר ברכיבי תזונה.

 

מזינה את מאגרי האנרגיה

המאקה נחשב לצמח המאכל היחידי בעולם שמצליח לגדול באופן טבעי בגובה של 4000 מטר מעל פני הים בתנאי אקלים קיצוניים. משערים כי הצמח פיתח מנגנוני הישרדות במקומות בהם החמצן דל, בזכות אגירת רכיבי תזונה ייחודיים שנמצאים בקרקע הסלעית של האנדים הפרואניים, ומנגנונים אילו בשילוב עם עושר תזונתי, קשורים ככל הנראה לתכונותיו מעצימות האנרגיה. כך, מסופר על הלוחמים של שבטי האינקה שנהגו לצרוך מאקה לפני צאתם לקרב לשם חיזוק הסיבולת וכושר העמידות שלהם. כיום, סגולות ההזנה והעצמת האנרגיה של המאקה הפכו אותה לנכס היצוא החקלאי החשוב ביותר של פרו. מלבד זאת, המאקה היא מסוג הצמחים שברפואת הצמחים המסורתית נקראים ‘אדפטוגנים’ – כלומר, הם תומכים ביכולת של הגוף להתמודד עם גורמי סטרס, תורמים לאיזון מערכות הגוף ולתחושת חיוניות. גם הג’ינסנג הקוראני המפורסם נודע בזכות היותו אדפטוגן, ואילו המאקה זכתה לכינוי ‘הג’ינסנג הפרואני’. 

 

כשההורמונים לא משתוללים: מאקה לאנרגיה מינית

רוב המחקר על המאקה התמקד עד כה בתרומתה לשיפור החשק המיני בגברים ובנשים. תרומה זו של המאקה חשובה במיוחד לאוכלוסייה הנשית בה ירידה בחשק המיני נפוצה מאוד, בעיקר על רקע גיל המעבר. אחת מההשפעות הגדולות ביותר שדווחו על ידי נשים שנטלו מאקה בכמות המומלצת, באופן יומיומי, היא עלייה מורגשת בהחלט בחשק המיני. גם מחקר קליני מבוקר הצביע על השפעה חיובית משמעותית של המאקה בהקשר המיני אצל נשים בריאות בגיל המעבר. למסקנה דומה הגיעו חוקרים שערכו מחקר פיילוט בהשתתפות נשים עם בעיה בתפקוד המיני הנובעת משימוש בתרופות נוגדות דיכאון. המאקה האדומה היא בעלת פרופיל הפיטו-כימיקלים (כימיקלים צמחיים שהשורש מייצר) הגבוה ביותר, והיא זו המומלצת ביותר לתמיכה בליבידו הנשי. אך לא רק נשים נוטלות מאקה, אלא גם גברים, ושיפור הליבידו והתפקוד המיני היא אחת הסיבות העיקריות לכך. השיפור בחיוניות הכללית והמינית מיוחס לתכולת הנוטריינטים הגבוהה של המאקה וגם לתרומתה לרמות טסטוסטרון מאוזנות בגברים. הרכיבים האורגנים הייחודיים למאקה שנקראים מאקמידים ומאקאינים מקושרים אף הם לליבידו בריא. מחקר קליני שבחן את השפעת נטילת מאקה על גברים עם בעיה בתפקוד המיני מצא כי יותר ממחצית מהמשתתפים שנטלו מאקה דיווחו על שיפור משמעותי, גם מבחינת התפקוד המיני וגם מבחינת תחושת המיניות הכללית.  לגבי גברים ההמלצה היא לצרוך דווקא את המאקה השחורה.

 

עוסקים בספורט? קחו מאקה!  

למרות שהמאקה נמצאת בשימוש מזה אלפי שנים, המוניטין שלה הרחיק אל מחוץ לגבולות פרו ודרום אמריקה רק בשנות ה-80 לערך. אולם מאז שהגיעה למערב, ספורטאים ואפילו בודי-בילדרים משתמשים בה לתמיכה באימונים. והנה לכם מספר דוגמאות מפורסמות:

סטיבן ארלין (הידוע בכינויו ת’ור באלזר), שהתפרסם בזכות ספרים שכתב על כוחם של מזונות העל כמקור צמחי לבניית מסת שריר, נהג להשתמש במאקה במשך שנים ושילב אותה כחלק מהתזונה והתוספים שנטל במשגרת האימונים שלו ואף בסדרת התוספים שפיתח במיוחד עבור ספורטאים.

 מייק אדמס, האדם מאחורי האתר ( Health Ranger (www.naturalnews.com אמר על המאקה: “בודי-בילדרים רבים, במקום להשתמש בסטרואידים מלאכותיים, משתמשים בכוח הטבעי של שורש המאקה. למאקה תוצאות נראות לעין בכל הקשור לכוח ולסיבולת בספורט”

פיטר ראגנר, אשף אומנויות הלחימה המפורסם, המבצע אימונים גופניים מאומצים מידי יום ומתקיים על תזונה צמחית לא מבושלת בלבד, מספר בשבחי תרומתה של המאקה ושל זרעי ההמפ בכל הקשור לכוח ולאנרגיה.

גם ביג’אן אנג’ומי, אשר זכה בתואר “מר עולם של הסקטור הטבעי” 3 פעמים (!) סיפר שעשה זאת כטבעוני, שצרך מאקה כחלק מתזונת הספורט שלו.

 

שילוב קל וטעים

ניתן להעשיר את התזונה עם מאקה בקלות רבה: על ידי ערבוב אבקת השורש במיץ טבעי או בשייק פירות, או כרכיב בדייסת קוואקר מזינה, בתערובת פנקייק ביתית ועוד. מרבית האנשים יאמרו כי למאקה יש טעם אגוזי, אך עבור אנשים מסוימים טעמה מזכיר את טעמו של הקקאו. המאקה האדומה היא המתוקה מכולן ועל כן היא זוכה להעדפה בקרב ילדים. כיום יש שלל מתכונים המשלבים מאקה במשקאות, בחטיפים ובפרלינים – כולם על בסיס קקאו ושוקולד, וזוהי דרך טעימה במיוחד לאכול מאקה.  

 

שלושת צבעי המאקה

ישנם שלושה צבעים לשורש מאקה הפרואנית: צהוב, אדום ושחור. לכל סוג (צבע) תכונות ושימושים ייחודיים, ועל כן חשוב לצרוך את שלושת סוגי השורש לקבלת המיטב מהמאקה. למטרה זו קיימים מוצרים איכותיים רב-תכליתיים לנשים ולגברים, בצורה של אבקה, כמוסות וגם שקיקים, המשלבים יחד את המאקה על שלושת גווניה.

 

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת.נשים בהיריון, מניקות, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.