מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחים מכאן | המדור הכנעני | זרעי שומר

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ ישראל נמצאו בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא והתלמוד, ולאחריה לאורך כל שנות גלותנו, עד לשימוש המסורתי שעושים בהם ערביי ישראל כיום.

 

זרעי שומר |  Foeniculum vulgare

משפחה: סוככיים.

חלק בשימוש: זרעים.

תפוצה: ברוב חלקי הארץ – נפוץ בבתות הספר, בערבות ובמדבריות.

 

השומר הוא צמח הגדל בר, כמעט בכל מקום בישראל, בעיקר בשדות פתוחים, שם הוא הופך לצמח משתלט. זהו צמח עמיד וחזק באופיו, המתבטא גם בטעם ובריח אופייניים עזים. פריחת השומר היא הפריחה הצהובה השנייה של הקיץ (אחרי נירית הקמה), בסביבות חודש יולי, כאשר יש לציין כי אין הרבה צמחים בעלי פריחה צהובה במשפ’ הסוככיים.

 

זרעי השומר מכילים שמנים אתריים בכמות גבוהה יחסית, בין היתר כדי ל”הגן על הזרע מפני העולם”. הזרעים מכילים מגוון טעמים נרחב, הנוטה לטעם מתוק ארומאטי, אך גם חריף ומלוח, עד לטעם מצמת קל. קשת הטעמים הרחבה מצביעה על הצמח כבעל תכונות פיזיולוגיות מגוונות ואכן השומר ידוע כצמח נפוץ בשימושיו הרפואיים, במסורות הרפואיות השונות, והן כתבלין מקובל. בהודו השומר מהווה כצמח מרפא חשוב ברפואת האיור וודה וכתבלין חשוב במטבח המקומי. בנוסף לכך, עדות לתכונותיו המטיבות עם העיכול, ניתן למצוא באופן יומיומי ברחבי תת היבשת, כאשר בכל מסעדה המכבדת את עצמה מוגשים זרעי השומר יחד עם החשבון, ללעיסה לשם המרצת תהליכי עיכול וספיגה.

 

פעולת זרעי השומר הינה מגוונת וניתן לאפיין אותה כפעולה המגבירה תנועה, זאת ע”פ מינוני הלקיחה:

 

במינונים גבוהים – הצמח ממריץ הפרשה ותנועה של רקמות ריריות ושרירים חלקים. זאת בשל תכולת השמנים האתריים, אשר הגוף מנסה להוציא החוצה. במע’ העיכול פעולה זו נעשית באופן ישיר. בעבר זרעי השומר שימשו לגרימת הפלות ועידוד תהליך הלידה וכן לניקוי הרחם לאחר הלידה, זאת במינונים גבוהים של עד 40-50 גרם צמח יבש ליום.

 

במינונים נמוכים – הצמח יגרום לפעולה של הרגעה והרפיה, ללא הגברת תנועתיות והפרשות משמעותיות. בצורה זו הצמח פועל יותר להסדרת מקצב העיכול. תכונה זו הייחודית לצמח, הפכה אותו עם השנים כצמח קלאסי לטיפול בבעיות עיכול בתינוקות.

 

זרעי השומר נחשבים למגבירים עדינים של התנועה הפריסטלטית במערכת העיכול. פעולה זו קשורה לטעם החריף עדין, האופייני לצמח, והיא נוטה להתגבר במינונים גבוהים.

 

פעילות רפואית:

מחטא עדין.

קרמינטיבי.

משפר תהליכי עיכול וספיגה ומגביר תנועה פריסטלטית.

מכייח עדין ומייבש קל במערכת הנשימה.

גלקטגוגי – מגביר ייצור חלב בנשים מיניקות.

מוכר כמפחית תיאבון.

 

מע’ העיכול:

אחד הצמחים היעילים ביותר להסדרת תהליכי עיכול, במקרים של גזים ונפיחויות, עוויתות, נטייה לעצירות, עייפות וכבדות לאחר הארוחה ועוד. פעולת השומר הייחודית היא הסדרת התנועה של מערכת העיכול, תוך כדי הרפיה של אזורים עוויתיים וכיווצים שונים.

צמח קלאסי לטיפול בגזים ועצירות בילדים ובתינוקות (גם מתחת לגיל חצי שנה).

יעיל לחיזוק תהליכי ספיגה במערכת העיכול, ע”י הגברה עדינה של הפרשות מע’ העיכול, הפה והרוק. בנוסף, זרעי השומר מגבירים בעדינות הפרשת  HCL ופעילות אנזימטית במעי הדק.

חשוב כחלק מטיפול בקנדידה וטפילים במערכת העיכול. במצבים אלו השומר בעיקר תורם את תכונותיו כמסדיר את פעולת המעי.

 

מע’ נוספות:

במע’ הנשימה – אותו התהליך המתרחש בעיכול, להגברת התנועה וההפרשות, קורה גם בריאות – כאשר הזרעים נחשבים למכייחים ומייבשים. השומר מתאים בשימוש גם לקוצר נשימה ולשיעול המלווה בליחה.

במע’ העור – נחשב לצמח מייזע וכפורק חום יעיל.

פעילות גלקטגוגית (המרצה של ייצור חלב בהנקה) – זרעי שומר יעילים למטרה זו, בעיקר במינונים גבוהים, כחלק מהגברת ההפרשות בגוף (באופן ישיר על בלוטת החלב) וכן ע”י שיפור והסדרה של תהליכי עיכול.

 

התוויות נגד:

יש להיזהר בשימוש בשלבי ההיריון המוקדמים.

 

מינונים ואופן השימוש:

השימוש בזרעי השומר מקובל בטינק’ ובחליטות (שימוש נוסף הוא גם בשמן האתרי).

השימוש בחליטה מתאים יותר להרגעת עוויתות במע’ העיכול. ניתן להשתמש במינונים הרגילים של כפית – כפית וחצי לכוס מים רותחים – מספר פעמים ביום. רצוי עם צמחים נוספים כחלק מפורמולה.

לתכונות האחרות של זרעי השומר מומלץ להשתמש בטינק’ 1:4: 10-40 מ”ל לשבוע, כחלק מפורמולה. תלוי באפקט הרצוי, כאשר במצבים מסוימים, כנזכר לעיל, אפשר גם במינונים גבוהים.

מאמרים נוספים

צמחים מכאן – המדור הכנעני – זוטה לבנה

צמחים מכאן – המדור הכנעני – זו... צמחים מכאן – המדור הכנעני – זו...

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ...
צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות...