קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחי המרפא שיתרמו ליכולות הלמידה שלכם

לפני שאתם רצים לקחת עוד מרשם, כדאי לכם להכיר את המחקרים הקליניים שהראו שישנם צמחי מרפא המשפרים את התפקוד הקוגניטיבי, כולל אספקטים הקשורים לזכירת מידע חדש שנלמד, למהירות המחשבה וליכולת להתמקד במשימות תוך התעלמות מפרטים לא רלוונטיים. ריכזנו עבורכם 6 צמחי מרפא, שחלקם אף עוזרים במניעת סטרס וחרדה

 

מאת: שרון קוצר, הרבליסט קליני Dip. Phyt

 

הפרעת קשב היא תסמונת נוירולוגית שמתאפיינת בהיסח דעת, חוסר מנוחה ואימפולסיביות. לפי ההערכה, התסמונת נפוצה בקרב 5-10% מהילדים בגילאי גן, ונובעת מחוסר איזון במתווכים עצביים. התסמונת גורמת לילדים לתסמינים שמשפיעים על התפקוד היומיומי, ביניהם: חולמנות, חוסר מיקוד, פיזור דעת ובלבול, והטיפול המוכר בה הוא שימוש בתרופות ממריצות כגון ריטלין וקונצרטה, אבל בשנים האחרונות מסתמן כי תרופות אלו אינן הדרך היחידה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי.

 

למעשה, לא מעט מחקרים קליניים מצביעים על כך שבטבע קיימים צמחי מרפא שמשפרים את זרימת הדם למוח ומגינים על תאי העצב ואף משפיעים על מתווכים עצביים שקשורים לתפקוד הקוגניטיבי, לרבות זיכרון ולמידה. חלקם נמצאו כמסייעים לאנשים שמתקשים להתמקד במשימות לימודיות ושדעתם מוסחת בקלות, וחלקם אף נמצאו כמסייעים לשיפור יכולות גם בקרב אנשים בריאים לגמרי. אלו הם המעניינים והנחקרים שבהם:

 

  1. ויתניה משכרת

הוויתניה המשכרת שידועה גם בשם ה”ג’ינסנג ההודי”, היא צמח שתורם להגברת היכולת של הגוף להתמודד עם קשיי ריכוז וקשב, ובכללותם ערפול מחשבתי, נטייה לחולמנות, היסח ופיזור הדעת. מספר מחקרים קליניים שהתמקדו בה מצאו שיפור במדדים של מהירות המחשבה, יכולות פסיכומוטוריות, מהירות תגובה והפחתת עייפות – וזאת אל מול קבוצת פלסבו. כמו כן, מחקרים אחרים מצאו כי הצמח ממתן תחושות סטרס וחרדה שבין היתר עשויות לנבוע מלחץ בלימודים וממטלות לימודיות.

 

ויתניה משכרת
שורש הויתניה מהווה צמח מפתח ברפואה ההודית המסורתית

 

  1. גינקו בילובה

במהלך שלושים השנים האחרונות נערכו יותר מ-400 מחקרים מדעיים שבחנו את פעילותו הרפואית של הגינקו בילובה. הוא התגלה כצמח שמגביר את זרימת הדם אל המוח ושם הוא פועל כנוגד חמצון עוצמתי בעל השפעה מגינה על תאי המוח. הוא משמש בעיקר לטיפול וקשיי קשב וריכוז, מוסחות הדעת, סחרחורות, כאבי ראש, טנטון ועוד. מחקר קליני בהשתתפות צעירים בריאים הראה על שיפור מדדים של תפקודים קוגניטיביים לאחר נטילת הצמח. החוקרים ציינו כי לגינקו השפעה אקוטית על מהירות התגובה ותשומת הלב לפרטים הנראית זמן קצר לאחר הנטילה. מחקרים נוספים הראו על שיפור משמעותי של הזיכרון לטווח קצר.

 

גינקו בילובה
עליו של עץ הגינקו משמשים ברפואת הצמחים להעצמת תפקודים קוגניטיביים

 

  1. בקופה מוניירי (פשטה שרועה)

לפי הרפואה ההודית, הבקופה הוא צמח שתומך במערכת העצבים ותורם לשיפור בתהליכי החשיבה והתפקוד המנטלי. הוא משמש לטיפול בבעיות קשב וריכוז על רקע פיזור והיסח הדעת, חוסר מיקוד וערפול מחשבתי.

 

בקופה מוניירי
לפי הרפואה ההודית, הבקופה הוא צמח שתומך במערכת העצבים ותורם לשיפור בתהליכי החשיבה והתפקוד המנטלי

מחקרים קליניים מבוקרים שחקרו את השפעת הבקופה על אנשים בריאים בגילאי 18 עד 60 מצאו כי הצמח הביא לשיפור המיקוד, תהליכי החשיבה ותפקודי הזיכרון במבחנים שונים. גם סקירה מדעית של תשעה מחקרים קליניים, שבחנו מעל 400 משתתפים בגילאים שונים, העלתה כי שימוש בבקופה תורם לשיפור תפקודים קוגניטיביים בדגש על הגברת יכולת הריכוז והמיקוד. מחקרים נוספים מצאו כי נטילת בקופה תורמת לשיפור ביכולת ההתעלמות מפרטים לא רלוונטיים בעת ביצוע משימות,  לשיפור קצב הלמידה של מידע חדש ואף להפחתת קצב השכחה של החומר הנלמד, לעומת פלסבו.

 

  1. רוזמרין רפואי

הרוזמרין הוא צמח שפועל להגברת זרימת הדם ההיקפית בגוף בכלל ואל המוח בפרט, והוא מכיל רכיבים נוגדי חמצון שמגנים על תאי וכלי הדם במוח מהשפעות מזיקות וכפועל יוצא, תורמים לשיפור היכולות המנטליות של האדם.

 

רוזמרין רפואי
ברפואת הצמחים המסורתית נודע הרוזמרין כ”צמח הזיכרון”, המשפר יכולות ריכוז ולמידה

רפואת הצמחים המודרנית מתייחסת אל הרוזמרין כאל צמח שמשפר פעילות קוגניטיבית לרבות יכולת ריכוז ומיקוד, יכולות למידה ויכולת מחשבה בהירה. הפעילות שלו מקושרת בעיקרה לשמנים הנדיפים שהוא מכיל ולחומצה הרוזמרינית. מחקר בהשתתפות מתנדבים בריאים, הראה כי שאיפת השמנים הנדיפים תרמה לירידה בתחושת המתח והחרדה וכן לשיפור הערנות ותפקודים קוגניטיביים שונים, כגון רמת הזיכרון וזמן מהירות התגובה.

 

  1. מרווה

המרווה היא אחד מצמחי המרפא והתבלין המקומיים המוכרים והשימושיים ביותר מזה אלפי שנים. היא משמשת לטיפול במגוון מצבים המצריכים פעילות משקמת, ממריצה ומחזקת. מחקרים שנערכו על המרווה הראו על שיפור בקוגניציה, במצב הרוח, ברמת הערנות וביכולת הזיכרון. תוצאותיו של מחקר קליני שבחן את השפעת המרווה על חולי אלצהיימר הראה שיפור בתפקוד המנטלי בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הפלסבו.

 

מרווה משולשת
המרווה הינה אחד מצמחי המרפא המוכרים ביותר ברפואת הצמחים המקומית

 

  1. לבנדר

ברפואת הצמחים הלבנדר משמש לטיפול במגוון מצבים שהמקור להם הוא “חולשת מערכת עצבים”. מצבים אלו יכולים להיות אי שקט, חרדות, כאבי ראש שנובעים ממתחים, נדודי שינה ועוד. עד כה זוהו מעל מאה רכיבים פעילים בצמח הקשורים לפעילותו הרפואית. מחקרים שנערכו על הצמח מצאו כי יש לו פעילות נוגדת חמצון ויכולת הגנה על תאי מערכת העצבים, ובמחקר הודגמה יכולת הצמח לאזן פעילות עצבית. ממסקנות מחקר נוסף עולה כי לשמנים הנדיפים בצמח יכולת השפעה על התפקודים הקוגניטיביים והמנטליים באנשים בריאים ולאחרונה אף הודגמה השפעה מרגיעה בדומה לתרופה לוריואן בהקשר של הטיפול בחרדה.

 

לבנדר
הלבנדר נמצא בשימוש במסורות הרפואיות הים-תיכוניות מזה מאות בשנים