20% הנחה על מגוון מוצרי ברא עולם הפטריות של ברא צמחים

צמיחה אישית: תהליך ניקוי בעזרת תזונה וצמחי מרפא

לבשל, לחלוט, ללעוס או לצרוך בכמוסות – הנטורופתיה עושה שימוש במזון ובצמחי מרפא ותבלין שיש להם תפקיד חשוב בתהליך ניקוי הגוף. אלו צמחים טובים עבורנו והיכן טמונים היתרונות שלהם?

 

מאת יגאל קוטין ND, נטורופת, מטפל איורוודי והרבליסט קליני

 

תהליך ניקוי בעזרת תזונה וצמחי מרפא

 

“הפרה מתמשכת וארוכה של חוקי הטבע היא הגורם למחלה, התמדה ארוכה וצייתנית לחוקים אלו היא האמצעי היחיד שבאמצעותו ניתן לשחזר בריאות.” דר. הרברט שלטון.

חיים שלמים של צריכת מזון לא מתאים, שימוש בחומרים מלאכותיים ומזיקים, תרופות וחומרים כימיים אחרים, שאיפה של מזהמים שונים ושאר תחלואי העידן המודרני עלולים לגרום עם הזמן ל”חסימה” אנרגטית בגוף, המכונה גם סטגנציה. הרפואות הסינית וההודית מצביעות על “חסימות” אלו כמקור לכל חולי, שעשויות להיות להן להם ביטויים שונים המתקשרים גם לפעילות שאינה מיטבית של איברים ומערכות דוגמת הכבד וכיס המרה, מערכת העיכול,  מערכת הלימפה ועוד. המענה שמציעה הרפואה המסורתית היה ונשאר עד היום – תמיכה בניקוי הגוף מרעלים, שמשמעו בעצם, פתיחת החסימה האנרגטית.

עוד בתרבויות קדומות, אשר הקדישו זמן רב ומחשבה להבנת גופו ונפשו של האדם, הבינו כי גופנו עובד בצורה נפלאה והרמונית וכי חלק חיוני מהרמוניה זו הוא יכולתו המדויקת והיעילה של הגוף לנטרל ולהפריש מתוכו רעלים. לכן ברוב אותן מסורות נעשה שימוש בתהליך שנקרא בעגה המסורתית “ניקוי רעלים”, כחלק מרכזי בתהליכי הריפוי.

צמחי המרפא שימשו בעבר ועד היום ככלי עוצמתי בתהליך “ניקוי הרעלים”. על פי הנטורופתיה, בתהליך זה הרכיבים הפעילים הצמחיים מעוררים את איברי הטיהור וההפרשה של הגוף לפעילות, הם תורמים להנעת זרימת נוזלי הלימפה והדם, ממריצים את פעילות מערכת העיכול ותומכים בתאים בפעילותם המטאבולית. 

ניסיוני הרב בתחום תהליכי הניקוי הפנימיים הדגים בפני שוב ושוב, כי ללא עזרת צמחי מרפא התהליך אינו שלם. שימוש בצמחי מרפא הוא ההבדל בין תהליך ניקוי טוב לתהליך ניקוי מצוין.

בלאי טבעי: המערכת נחלשת

 

גופנו מצויד במערכת מעולה של טיהור והפרשת רעלים. המערכת כוללת איברים רבים כמו הכבד (האיבר המרכזי בפעולת פירוק הרעלים ותחילת הפרשתם מחוץ לגוף), מערכת העיכול, הטחול, הכליות ומערכת השתן, המערכת הלימפתית והעור. הגוף מפריש חומרים ביוכימיים המגויסים בכל רגע למטרת פירוק חומרים רעילים, נטרולם וסילוקם מהגוף.

אולם בראייה נטורופטית, מערכת ניקוי הרעלים הטבעית בגופנו עשויה להיחלש עם הזמן כתוצאה מגורמים רבים: גיל כרונולוגי, אכילה רבה ולא מאוזנת, לחץ ומתח נפשי, עומס גופני, מחלות, תרופות ובעיקר עומס רעלי כתוצאה ממזון מתועש ומעובד. על פי הרפואות המסורתיות זהו הזמן בו המחלה מתחילה להיווצר כתוצאה מאותם נזקים שהרעלים מחוללים לתאי ורקמות הגוף.

גם “הקפדן שבמהדרין” בכל הנוגע לתזונתו ולסביבתו אינו חף מרעלים שאין לו שליטה עליהם: זיהום אוויר, מים, קרינה מבחוץ וחומרי פסולת רעילה שהגוף מייצר. בעולם החדש בו אנו חיים נדרשת התמודדות עם עודף עצום של רעלים.

מצב הבריאות כיום בעולמנו בכלל ובמערב בפרט, הוא עגום. מחקרים סטטיסטיים מראים כי אחד מכל שני מבוגרים סובל ממחלה כרונית כל שהיא, כמעט 65% מהמבוגרים נוטלים תרופות מרשם ויותר מ-30% סובלים מהשמנת יתר חמורה. מחקר רפואי מקיף הנמצא בעיצומו מראה כי עומס של רעלים, חומרים מחמצנים ומעודדי דלקת הם מהסיבות המרכזיות למחלות כרוניות רבות.

בגינה, בחצר, על מדף התבלינים

 

ישנן דרכים וגישות מסורתיות רבות לניקוי פנימי, אבל חלק חשוב ואינטגרלי מתהליך זה הוא השימוש בצמחי המרפא להם מיוחסת היכולת להמריץ ולתמוך בפעולת אברי הניקוי בזמן התהליך. יש להם תפקיד חשוב גם במניעת תופעות לא נעימות שתהליך הניקוי עשוי לעורר. צמחי מרפא רבים נחשבים כמתאימים למטרות אלו. לפניכם כמה מהם:

 

כורכום (Curcuma longa) – אחד מצמחי המרפא הנחקרים ביותר בעולם. הכורכום נמצא בשימוש מזה אלפי שנים, ובין השאר משתמשים בו ברפואות המסורתיות לתמיכה בתהליכי ניקוי. החומר הפעיל הנחקר בצמח הוא הכורכומין.  ברפואה ההודית ידוע הכורכום כמסייע לטיהור הדם ולתמיכה בכבד בתהליך ניקוי הרעלים (דיטוקס). על מנת להפיק תועלת מרבית מן הצמח ומן החומר הפעיל כורכומין, רצוי ליטול אותו כשהוא קשור לרכיבים פוספוליפידים שונים. רכיבים אלה מעצימים את יכולת הספיגה והזמינות הביולוגית של הצמח בשיעור של פי 30 לערך, ביחס לצריכה בצורתו הקלאסית.

בנוסף לנטילת הכורכום או הכורכומין כתמצית מרוכזת בשילוב עם פוספוליפידים, מומלץ להוסיפו לתבשילים, כאבקת תבלין הנמצאת כמעט בכל מטבח.

 

גדילן מצוי (Silybum marianum) – מדובר באותו קוץ בעל פריחה סגולה הנפוץ בחלקים רבים בארצנו. זרעי הגדילן משמשים מזה אלפי שנים לתמיכה בפעילות הכבד ולהגנה עליו מפני רעלים ונזקי רדיקלים חופשיים. מומלץ מאוד לשלב את זרעי הגדילן המזינים במזון לאחר טחינתם. אפשר לפזרם על סלט, למשל.

 

ג’ל אלוורה (.Aloe vera spp) – לג’ל האלוורה איכות נוגדת דלקת. הוא ידוע בשימושו המסורתי להרגעה ולשיקום רקמות עור ורקמות ריריות במערכת העיכול והוא אף נחקר בהקשר של תמיכה במערכת החיסון. ברפואה המסורתית משתמשים בג’ל בשימוש פנימי לוויסות רמות חומציות גבוהות, לשיפור פעילות מערכת העיכול ויש לו חשיבות רבה לתמיכה בתהליך ניקוי הגוף. מומלץ לצרוך אלוורה ביתית (ריבוע של חמישה ס”מ לערך מהצמח הטרי, מהחלק הג’לטיני בלבד ולא מהציפה שמצפה אותו) יחד עם מיץ פירות בצורת שייק, או להשתמש במוצרי ג’ל אלוורה איכותיים המצויים בשוק שלא עברו תהליכי פסטור. חשוב לשים לב לכמות רכיב ה- acemannan, אשר נחקר רבות כרכיב הפעיל העיקרי בג’ל האלוורה.

 

שן ארי (Taraxacum officinalis) – עלי צמח שן הארי, הגדל בארצנו משמשים להגברת מתן שתן ובכך תורמים להפרשת רעלים מסיסי מים מהגוף. שורש הצמח משמש כצמח מפתח ברפואת הצמחים המסורתית לתמיכה בפעולת הדיטוקס שמתרחשת בכבד ולהמרצת תהליכי פינוי הפסולת שמתרחשים במערכת העיכול. השתמשו בעלי שן הארי בחליטת תה ואת השורש בשלו במשך דקות מספר ורק לאחר מכן שתו את התה .

 

סרפד (Urtica dioica)– צמח נפוץ זה יעיל מאוד לעידוד מתן שתן והוא אף מספק שלל ויטמינים ומינרלים התורמים להזנה ולחיזוק כללי. השתמשו בעלי סרפד טריים בעונתם במרקים ובתבשילי ירקות או שתו אותם בצורתם היבשה בחליטת תה.

 

תה ירוק (Camellia sinensis)– עלי התה עמוסים בנוגדי חמצון החיוניים לתמיכה בתהליך הניקוי שבכבד, הם משתנים ותומכים  בפעילות מערכת העיכול. השתמשו בעלי תה ירוק מאיכות טובה כחליטת תה.

 

טריפאלה – טריפאלה היא תערובת של שלושה פירות ייחודיים מהרפואה ההודית המסורתית (שנקראים אמלקי, האריטאקי וביביהטאקי בשפת הסנסקריט). הפירות משמשים ברפואה ההודית לתמיכה עוצמתית בתהליך הניקוי, הם מכילים נוגדי חמצון רבים שתומכים בכבד וכן רכיבים צמחיים שמשפרים את פעילות העיכול. ההודים משתמשים בתערובת הטריפאלה גם לתמיכה במערכת החיסון. ניתן להשתמש בטריפאלה באבקה, בכמוסות או בתמצית נוזלית מרוכזת ששומרת על רכיבי הפירות.

 

הנטורופתיה עושה שימוש בשפע של צמחי המרפא והתבלין שבמטבח הביתי, כגון ג’ינג’ר, קינמון, הל וזרעי שומר. לכולם יתרונות בריאותיים רבים, כשבין השאר הם אף תומכים ומייעלים את תהליך הניקוי הפנימי.