קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

רגישים לחלב? קטן על הטבע

חג השבועות חושף אותנו לשפע של מוצרי ומאכלי חלב שונים, שרובנו אוהבים מאוד, אך חוששים לאכול בשל הרגישות ללקטוז. קראו על צמחי מרפא ממשפחת השפתניים שתומכים במערכת העיכול ומקלים על ההתמודדות עם התופעות הלא נעימות של אי סבילות לסוכר החלב.

 

מאת: אורי גידור – הרבליסטית קלינית (B.Sc Cl.H)

 

 

חג השבועות מביא עמו מוצרי ומאכלי חלב שונים, שחלק ניכר מאיתנו אוהבים מאוד לאכול, אך חוששים מהסבל הכרוך בכך, בשל רגישות ללקטוז – הלא הוא סוכר החלב. זוהי בעיה רפואית נפוצה ביותר, המשפיעה ברמות משתנות על כ-50% (!) מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי, אשר מערבת כאבי בטן ונפיחות, גזים, שלשולים וחוסר נוחות כללית במערכת העיכול לאחר אכילת חלב ומוצריו. אולם ניתן להקל משמעותית על תופעות אילו בדרך טבעית, טעימה וקלה – על ידי שימוש בצמחי מרפא. וזוהי בדיוק ההזדמנות להכיר את צמחי המרפא ממשפחת השפתניים – משפחה בוטנית גדולה וחשובה שאף מוזכרת במקורות. צמחי המרפא והתבלין שנכללים בה עשירים בשמנים נדיפים בעלי השפעה מגוונת ומיטיבה על מערכת העיכול, שכוללת פעילות נוגדת-עוויתות מעיים, סופחת גזים, משפרת תהליכי פירוק וספיגת מזון, תוך השפעה עדינה על תנועת הפריסטלטיקה לאורך מערכת העיכול. משפחת השפתניים נמצאת כעת בפריחה מרהיבה ואנו ממליצים לכם לצאת אל הטבע ולהתענג על המראה המקסים ועל הטעם שגם ייטיב עם העיכול בחג. 

 

מנטה חריפה

את המנטה החריפה רבים מאיתנו מגדלים בעציצים או בגינה. לעלים ניחוח מנטה ייחודי וטעם עוקצני בזכות שמן המנטול שהם מכילים. המנטה טעימה לשתייה בחליטה על בסיס יום יומי כדי להקל על תופעות מציקות של מערכת העיכול כמו עוויתות וקשיי עיכול, גזים, נפיחות בטנית, תחושת כבדות לאחר ארוחות ובחילות.

 

זוטה לבנה

לזוטה איכות ארומטית וטעם מריר-חריף. היא אוצרת בתוכה אנרגיה מקררת, מייבשת וסופחת ובזכות כך היא משמשת להקלה על כאבי בטן והפרעות עיכול כגון עצירת שלשולים, ספיחת גזים במערכת העיכול, וגם להרגעת מצבים דלקתיים “חמים” כגון דלקות וכיבים במערכת העיכול.  בנוסף יש לה השפעה מרגיעה עדינה והיא משמשת לטיפול בכאבי ראש ובהפרעות שינה.

 

רוזמרין רפואי

הרוזמרין מקובל בשימושים רפואיים וקולינריים מזה אלפי שנים. הוא מכיל נוגדי חמצון התומכים  בתפקוד הכבד, וטעמו המריר גורם להפרשת מיצי עיכול ומלחי מרה התורמים לשיפור פירוק ועיכול המזון. לשמנים הארומטיים שהעלים מכילים פעילות נוגדת עווית במעי ופעילות סופחת גזים. ברפואת הצמחים המסורתית נוהגים לעשות בו שימוש לתמיכה במערכת עיכול “חלשה”. ניתן להשתמש בצמח טרי או יבש בחליטה, והוא אף מתאים כתוספת לתבשילים.

 

מליסה רפואית 

המליסה הוא צמח נפוץ בעל טעם וארומה לימונית המייחדת אותו. המליסה משרה תחושת נינוחות ורוגע כלליים והייחודיות שלה היא בהרגעה עצבית כללית וספציפית – הרגעת מערכת עיכול שיצאה ממקצבה התקין – בפרט על רקע מתח. היא מתאימה לשתייה על רקע מעי רגיז, כאבי בטן, גזים, חוסר נוחות במערכת העיכול ועוויתות. המליסה טעימה מאוד לשתייה בחליטה כצמח טרי או יבש והיא אף מתאימה כתוספת מרעננת לסלטים.

 

מרווה רפואית/מרווה משולשת

המרווה הינה אחד מצמחי המרפא והתבלין הארצישראליים, הגדלים בר, המוכרים והשימושיים ביותר, והיא מוזכרת אף במקורות. היא בעלת תכונות ושימושים מגוונים כגון במצבי מעי רגיז, עוויתות במערכת העיכול, נטייה לעצירות, עייפות לאחר ארוחות, והיא תורמת לשיפור תהליכי פירוק המזון וספיגתו. למרווה איכות מחזקת כללית ומעט ממריצה ולכן משתמשים בה גם במצבי חולשה כללית.

כלמינתה אפורה

הכלמינתה אמנם פחות מוכרת בארץ כצמח מרפא,  אך חליטת עלי הכלמינתה היא מן הטעימות והארומטיות ביותר מבין צמחי ארץ ישראל. לצמח תכונות מרגיעות עדינות והוא מסייע במצבים של כאבי בטן עוויתיים, הצטברות כעסים וחרדות וכאבי ראש. אין כמו כוס תה כלמינתה לפני השינה לשחרור הגוף, הקלה על העיכול ולהשריית שינה עמוקה ורגועה.

 

איך משתמשים?

ניתן להכין חליטה על בסיס צמח בודד, או לשלב בתערובת מספר צמחי מרפא ביחס שווה – לפעילות עיכולית סינרגטית. המינון הסטנדרטי לחליטה הוא כפית –שתיים מהצמח/ים לספל מים רותחים. מומלץ לשתות את החליטה 3 פעמים ביום לאחר הארוחות. לחילופין ניתן להשתמש בתערובות צמחים בתמצית נוזלית. זהו אופן המיצוי היעיל ביותר של השמנים הנדיפים שבצמחים.