קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

העונה החמה… של החיידקים

הסערה בפתח והחזאים במתח: האם הפעם יתגשמו התחזיות? בינתיים הצטיידנו במלאי של טישיו והוצאנו מהמחסן את הבקבוק החם. תופעת הלוואי הידועה ביותר של החורף היא מחלות החורף: התקררות, שפעת וכיוצא באלו. זה לא רק השפן שהצטנן כי לא סגר את הדלת, זה גם השותף מהמשרד שנדבק מהילד שלו שנמצא בגן, וכנראה נדבק מילד אחר שאחיו הגדול נדבק בבית הספר. 

 

מאת: אורי גידור, הרבליסטית קלינית (B.Sc C.H)

 

צמחי מרפא להתמודדות עם מחלות חורף

 

ישנם יותר ממאתיים סוגי וירוסים שיכולים לגרום למכלול הסימפטומים האלה, שאנחנו קוראים להם “התקררות”, אבל לא כולם נדבקים בהם, וגם לא באותה העוצמה. מתח, עייפות, בעיות הקשורות בתהליכי הספיגה והפינוי דרך מערכת העיכול מגבירות את הנטייה לחלות במחלות ויראליות. לכן חיזוק רב-מערכתי יכול להפחית משמעותית את הסיכויים להידבקות במחלות החורף.

קיימים מגוון צמחי מרפא המשמשים לחיזוק מערכות גוף שתפקודן אינו אופטימאלי, אבל אם בכל זאת נדבקנו, אפשר להשתמש בצמחי מרפא כדי לקצר את משך ההחלמה.

 

אז מה מציע לנו הטבע להתמודדות עם תסמיני החורף?

 

הצטננויות ושפעות

  • פירות ופרחי סמבוק – זהו אחד הצמחים השימושיים ביותר לטיפול ולמניעה של הצטננויות ושפעות, והוא גם נחקר מדעית. בנוסף לכך יש לו איכות מקררת וסופחת המתבטאת בהורדת חום גבוה, ייבוש נזלת וליחה והפגת גודש בדרכי הנשימה העליונות.
  • אכינצאה – עם תחילת הסימפטומים הראשונים של הצטננות, קחו 1/2 כפית של תמצית אכינצאה נוזלית כל שעתיים. האכינצאה ממריצה את פעילות מערכת החיסון, במיוחד של אותם תאים חיסוניים שמנטרלים וירוסים וחיידקים. מי שרוצה לתגבר את האפקט מוזמן להוסיף פרופוליס, לפעילות אנטיספטית מחוזקת.

גודש באף

  • כדי לחטא ולטפל בגודש באף ובדרכי הנשימה, אפשר להכין אמבט אדים על ידי בישול קצר של 2-3 כפות עלי טימין, מנטה, רוזמרין או לוונדר בסיר מים עם מכסה. בתום הבישול יוצרים אוהל באמצעות מגבת גדולה מעל הראש, מסירים את המכסה מהסיר ונושמים את האדים. אינהלציה טבעית.

חום גבוה

  • להורדת חום גבוה ולהקלה על שאר הסימפטומים הלא נעימים של התקררות או שפעת, אפשר להכין חליטה מפרחי סמבוק, פרחי טילייה, עלי היסופ (בן אזוב רפואי), עלי מנטה וזרעי אניס. החליטה הזו מסייעת לתהליך ההזעה וויסות הטמפרטורה של הגוף. היא עוזרת גם לפנות את המערכת מליחה, להרגיע שיעול ולהקל על כאבי שרירים. מומלץ לשתות את החליטה כל שעתיים.

 

נזלת וסינוסיטיס

אז מה זה, בעצם, נזלת? כשריריות מערכת הנשימה מגורות, הן מפרישות נוזל שמצטבר והופך לצמיגי. כשמתפתחת דלקת של הרקמה שמצפה את חלל הסינוסים באזור האף והמצח, נוצר סינוסיטיס. נזלת צמיגית וסינוסיטיס יכולים להיות כרוניים, על רקע תזונתי או אלרגי, או נלווים לזיהום – למשל, התקררות או שפעת.

 

  • צמחים שיכולים להפיג גודש בדרכי הנשימה הם ג’ינג’ר, קינמון, סמבוק ועוד. למשל, חליטת ג’ינג’ר עוזרת להפחית גודש באף. ניתן לחלוט שורש ג’ינג’ר טרי מגורד ולשתות 3-6 פעמים ביום. אפשר לחזק עם כפית קינמון ודבש, שמוסיפים טעם וגם מחממים. חליטה נוספת שיכולה לעזור היא של עלי זית, עלי זוטה לבנה, עלי מנטה ופרחי סמבוק, וכדאי לשתות ממנה 3-5 כוסות ביום.
  • להקלה על תופעת הריריות המגורות במערכת הנשימה ניתן ליטול תמצית ג’ל אלוורה (המותאמת ללקיחה פנימית) או חליטה על בסיס הצמחים אלתיאה ופלנטגו.
  • לטיפול בסינוסיטיס על רקע כרוני או זיהומי מומלץ להשתמש בתמציות מרוכזות המשלבות מספר צמחי מרפא, כגון קערורית סינית, סמבוק, מרווה, קורנית מקורקפת וג’ינג’ר. לצמחים אילו השפעה אנטי-דלקתית משמעותית והם מסייעם לפתיחת הסינוסים ולחיטוי האזור ממזהמים.

שיעול

  • קיימים צמחי מרפא שיכולים להקל על שיעול, שהוא תגובת רפלקס של הגוף שמטרתה לשמור על דרכי הנשימה פתוחות. צריך להבחין בין שיעול “פרודוקטיבי”, ליחתי ו”מלא בתוכן” לבין שיעול יבש ומגורה, שיכול לנבוע גם מזיהום או מאלרגיה, ואפילו מדלקת ריאות בשלב ההתחלתי. להקלה על שיעול “פרודוקטיבי” מומלץ לשתות חליטות או לנטול תמציות מרוכזות  של צמחים עשירים בשמנים נדיפים. לשמנים אילו יש פעילות אנטיספטית, נוגדת עווית, ומפנה ליחה. דוגמא לכך הם הטימין והרוזמרין. הם מכילים רכיבים שמסייעים לחטא את דרכי הנשימה במצבים של זיהומים ודלקות, והם מרגיעים שיעול ומייבשים ליחה.
  • גם זרעי הל (קרדמון) המכילים שמן נדיף בעל פעילות מכייחת ונוגדת עווית, יכולים להקל על עוויתות במערכת הנשימה (וכן במערכת העיכול). יש בהם רכיבים אנטי-מיקרוביאליים שנחקרו מדעית, והם נמצאו יעילים גם כנגד וירוסים וחיידקים נפוצים בדרכי הנשימה. ניתן לחלוט את הזרעים או ליטול 2 מ”ל תמצית נוזלית מהולה במעט מים, 3 פעמים ביום.
  • להקלה על שיעול יבש ומגורה מומלץ מאוד לנטול תמצית ג’ל אלוורה (כאמור, זו המותאמת ללקיחה פנימית). יש בו רכיבים נוגדי דלקת, המסככים ומאחים רקמות פגועות, כפי שאף נבדק מחקרית. קיים גם צמח בשם לחך, הגדל בר בישראל, שמכיל רכיב רירי בעל פעילות מסככת ונוגדת דלקת. הלחך משמש להרגעת שיעול ולייבוש ליחה ואפילו לטיפול בנזלת אלרגית.