קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

איך אומרים “שנה טובה” בסינית?

חגיגות כניסת ראש השנה בסין משלבות טקסיות והקפדה על פרטים לצד צבעוניות רועשת. איך מזמנים את השפע, מה נהוג לעשות כדי לשמור על המזל ומה צופנת עבורנו שנת 2018, שהיא שנת הכלב על פי גלגל המזלות הסיני?

 

מאת: אפרת סימון, מטפלת ברפואה סינית Dip Ac.CH

 ראש השנה הסיני - שנת הכלב 2018

 

מכל החגים בסין, ראש השנה, המכונה גם “חג האביב” הוא החשוב ביותר, והסינים מציינים וחוגגים אותו כבר למעלה מ – 2,000 שנה. אגדה עתיקה מספרת על מפלצת מפחידה שהייתה מגיעה בלילות לכפרים וטורפת כל מה שראתה בדרכה. שמה של המפלצת היה Nian 年, זוהי מילה שפירושה הוא גם “שנה” בסינית. על פי אותה אגדה, המסופרת מדור לדור, איש זקן וחכם אמר לאיכרים שהמפלצת מפחדת מרעש, מאש ומהצבע האדום. הוא ייעץ לאיכרים להבריח את המפלצת על ידי הקשה בתופים, יריית זיקוקים ותליית קישוטי נייר אדומים על דלתות הבתים. האיכרים עשו כעצתו של האיש הזקן והמפלצת נתפסה. מאז חוגגים את יום תפיסת המפלצת ותחילת השנה החדשה בחגיגה צבעונית שכוללת מופעים, ריקודים ושירה.

 

בדומה לשנה העברית, ראש השנה הסיני נקבע על פי מחזור הירח. כהכנה לחג, הבתים עוברים ניקיון יסודי, זאת כדי לגרש מהם רוחות רעות שייתכן שהגיעו במהלך השנה. בערב החג נהוג להתקלח, להסתפר וללבוש בגדים חדשים כדי לטהר את הגוף מהלכלוך ומהמזל הרע של השנה הקודמת. פעולת הניקיון נעשית גם כדי לרצות את האבות הקדמונים, שעשויים “להגיע לביקור” במהלך החג. קישוטי נייר אדומים נתלים כדי להביא מזל טוב וברכה לבית. הקישוט הנפוץ ביותר הוא נייר אדום עליו הסימנית Fú 福 שפירושה שפע, שמחה ומזל.

 

לישון על הכסף

 

החגיגות נמשכות 15 ימים ובמהלכן מושם דגש על מסורת ומשפחתיות. המשפחות מתכנסות לסעודה אליה מגיעים כל בני המשפחה המורחבת, מקרוב ומרחוק. המנה העיקרית היא בשר, בדרך כלל עוף או חזיר שמוגש גם כמנחה לאבות הקדמונים. לכל מנה שמוגשת יש משמעות סמלית; אחת ממנות אלה היא הכרישה 蒜苗 Suàn miáo. הסימנית של כרישה נהגית כמו הסימנית 算 Suàn שפירושה “לחשב / לספור” – במשמעות של כסף, לכן המנה מסמלת עושר. הראשון שיטעם ממנה הוא בן המשפחה המבוגר ביותר, ואחריו כל השאר. מאכלים נוספים בסעודה מקבלים משמעות סמלית, כמו אורז המסמל פוריות, אטריות ארוכות המסמלות אריכות ימים, גזר המסמל מזל טוב, נבטי במבוק המסמלים התחלה חדשה, כדורי בשר המסמלים אחדות משפחתית ואוכל מטוגן, המסמל שגשוג. הקינוח בסוף הארוחה מסמל חיים מתוקים, ונהוג גם להגיש תפוזים המסמלים שמחה. על פי המסורת נהוג להגיש כמנה אחרונה דג שלם המסמל שפע, ולכן אין כוונה לאכול אותו.

 

במהלך החג נהוג לתת לילדים מעטפות אדומות ובהן “כסף מזל”; נהוג לתת סכומים זוגיים בשטרות חדשים ולפני פתיחתן, המעטפות מונחות מתחת לכרית ובני הבית ישנים עליהן במשך שבוע כדי לקבל ברכה ומזל טוב. בזמן ביקור קרובי המשפחה נהוג גם לתת מתנות: פירות, עוגות, שוקולד וסוכריות. זיקוקין די-נור נורים לאוויר כדי לגרש את הרוחות הרעות ולהביא מזל טוב בשנה החדשה. על פי המסורת, חשוב להתפלל בערב החג עבור ההורים והקשישים, כדי שיזכו לחיים ארוכים.

 

שנת הכלב: נאמנות וצדק חברתי

 

כל שנה סינית נקראת על שם חיה, כשכל אחת מהחיות מתאפיינת בתכונות שישפיעו על אופייה של אותה שנה. על פי האגדה, בודהא, שעמד למות ביקש מכל החיות להגיע אליו. רק 12 חיות הגיעו: עכברוש, שור, נמר, ארנבת, דרקון, נחש, סוס, כבשה, קוף, תרנגול, כלב וחזיר. כאות תודה להגעתן, בודהא העניק לכל חיה שנה שתהיה שלה לנצח. סדר החיות נקבע על פי סדר הופעתן בפני בודהא. מחזוריות לוח השנה הסיני היא בת 12 שנים, לפי מספר החיות כשבמקביל קיימת מחזוריות של חמשת היסודות: אש, אדמה, מתכת, מים ועץ. כל אחד מהיסודות מתפרש על פני שנתיים:  שנה יינית ושנה יאנגית. כל 60 שנה מסתיים מחזור שלם שבו כל חיה הופיעה בשילוב כל אחד מהיסודות.

 

השנה הסינית החדשה, שנת 2018 היא שנת הכלב狗 , היא מתחילה ב-16 בפברואר 2018 . הכלב הוא החיה ה-11 בגלגל המזלות הסיני. שנות הכלב הן 1922, 1934, 1946, 1958, 1970, 1982, 1994, 2006, 2018, 2030, 2042…

על פי המסורת הסינית, הכלב הוא סמל הנאמנות והכנות. אנשים שנולדו בשנת הכלב נחשבים לחברותיים, נאמנים, חכמים, אידיאליסטים ובעלי תחושת אחריות חברתית גבוהה. יש להם חוש צדק מפותח, הם אמיצים ומחויבים לעבודתם.

השנה אנחנו עוברים מאלמנט האש לאלמנט האדמה. בשנה שחלפה, שנת תרנגול האש, הדגש היה על פריצה קדימה והתחלה של פרויקטים חדשים. השנה, אלמנט האדמה מביא איתו אנרגיה של יציבות, ביטחון אישי ומקצועי. מי שהתחיל פרויקט בשנה הקודמת יוכל ליהנות השנה מהתוצאות. שנת כלב אדמה מעלה מודעות של נושאים חברתיים על הפרק, כגון: חינוך, סיוע לקשישים, ערכים של אמפתיה וצדק חברתי. שפע והצלחה יגיעו לאנשים שישקיעו בתקשורת בין אישית, נדיבות וחוסר אנוכיות.

新年快樂 Xīn nián kuài lè בברכת שנה סינית טובה ושמחה