מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

Ferritin – פריטין – בדיקות דם

מהות: 
הברזל שאנו צורכים נספג במעיים ועובר לדם. שם הוא נקשר לחלבון הנקרא טרנספרין (transferin) המעביר אותו לתאים, ובעיקר למח העצם, שם מיוצרות כדוריות הדם האדומות. עודפי ברזל נקשרים לחלבון אחר הנקרא פריטין (ferritin).  הוא חלבון בדם המאחסן בתוכו ברזל לשימוש עתידי. כמות הפריטין בדם משקפת את כמות הברזל האגור. הברזל הזמין בגוף מאוחסן ברובו כפריטין ומיעוטו כהמוסידרין. פריטין נמצא בעיקר בכבד וכמו כן במוח העצמות, בטחול ובשרירי השלד, ומעט בנוזל הדם (פלסמה). כאשר הגוף מאבד ברזל מדלדלים תחילה מאגרי הברזל ורק בטווח הארוך מופיע מחסור בברזל.

 

המטרה: 
הבדיקה נעשית עמ”נ ללמוד על יכולתו של הגוף לאגור ברזל לשימוש עתידי. לרוב בודקים את כמותה בדם במצב שישנו חשד לאנמיה עקב מחסור בברזל בעקבות ספירת דם המצביעה על רמות נמוכות של המוגלובין והמטוקריט ובמיוחד כאשר תאי הדם האדומים קטנים יותר וחיוורים יותר מן הרגיל. בדיקת פריטין ובדיקות אחרות של ברזל משמשות לאימות האבחון. בדיקת פריטין תוזמן גם אם קיים חשש לעודפי ברזל במקרים של הרעלת ברזל למשל.

 

ערכים תקינים:
גברים: 12-300 ננוגרם למיליליטר. נשים: 150- 12 ננוגרם למיליליטר.

 

משמעות ערכים גבוהים: 

  • רמת הפריטין עולה עם הגיל, ואצל נשים ידוע שהיא עולה לאחר גיל המעבר. קיימת גם רמת פריטין גבוהה יותר בקרב גברים ואצל אנשים שאינם צמחוניים/טבעונים.
  • רמות גבוהות של פריטין בדם עשויות להצביע על עודפי ברזל שנמצא ברובו בתוך תאי האברים ומיעוטו בזרם הדם. עודף ברזל בדם עשוי להיגרם כתוצאה מהרעלת ברזל, מעודף ברזל בתזונהמהמוכרומטוזיס) מחלה גנטית הגורמת לספיגה מוגברת של ברזל) ומסוגים שונים של אנמיה שגורמים להצטברות ברזל בדם (למשל תלסמיה).
  • גם כאשר נגרם נזק לאברים המכילים פריטין (כבד, טחול, מוח העצמות) עלולות רמות הפריטין בדם להיות מוגברות, גם אם הכמות הכוללת של הברזל בגוף היא תקינה. מצב כזה עלול להעלות את החשש לקיומם של דלקת אקוטית או כרונית, מחלת כבד או כליה, יתר פעילות של בלוטת התריס זיהומים כרוניים, סרטן, מחלות אוטואימוניות (כשל של המערכת החיסונית(.ואף אלכוהוליזם.

משמעות ערכים נמוכים:
רמות נמוכות של פריטין מצביעות על מחסורבברזל ומהוות מדד מדויק לכך שכן הירידה בפריטין נראית עוד לפני הופעת אנמיה. מחסור בברזל יכול להיווצר בעקבות מספר סיבות, כגון, מחסור חמור בברזל וחלבונים שעלול להתחולל בעת תת-תזונה, אנמיה על רקע היריון כאשר צורכי הגוף לברזל עולים וכן, מחלת מעיים דלקתית – IBD.

 

**יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו. משמעות התוצאות תלויה בסיבות בגינן הופנה המטופל לביצוע בדיקה זו**


קיים במוצרים

לא נמצאו מוצרים רלוונטיים