קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחים מכאן | המדור הכנעני | ארטישוק / קנרס סורי

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ ישראל נמצאו בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא והתלמוד, ולאחריה לאורך כל שנות גלותנו, עד לשימוש המסורתי שעושים בהם ערביי ישראל כיום.

 

ארטישוק / קנרס סורי | Cynara syriaca

משפחה: מורכביים.

חלק בשימוש: עלים וגבעולים.

תפוצה: ברוב חלקי מרכז וצפון הארץ.

 

זהו הזן המקומי של הארטישוק הגדל בר בישראל, הנבדל מהזן המוכר, הארטישוק התרבותי Cynara scolymus, בפרי קטן יותר (שאינו מקובל לאכילה) ובטעם מריר ומודגש יותר של העלים והגבעולים.

 

כידוע, הטעם המריר של צמחי מרפא גורם להגברה כללית של פעילות במערכת העיכול, הכוללת: עלייה בהפרשת חומצת קיבה, הגברת הפרשה של מיצי מרה מהכבד ומכיס המרה, הגברת פעולה אנזימטית בכבד ובלבלב, הגברת התנועתיות (פריסטלטיקה) לאורך כל צינור העיכול וכו’. טעמו המר המרוכז של הקנרס הסורי, מגביר באופן ספציפי את פעילות העיכול בקיבה, בשונה מעט מהזן התרבותי שאף הוא יעיל למטרה זו, אך עיקר פעילותו מתרכזת בהגברה של תהליכים פיזיולוגיים המקושרים לכבד.

 

זהו צמח עם נוכחות ותפיסת מרחב מאוד דומיננטית, הדורש התייחסות ותשומת לב מהרואים אותו. הפרחים נראים יפים ומושכים – אחד הפרחים המרשימים ביותר יחסית למשפחת המורכביים, אך מקרוב ניתן להבחין בקוצניות ובחספוס, אשר מאפיינת גם את העלים. בתנאי מחיה טובים וחשיפה מתאימה לאור השמש, הצמח יכול להצמיח עלים עד לגודל של מטר אחד. הגודל המאסיבי והמבנה הקוצני מגינים על תוכן רך ועשיר מאוד – הצמח מכיל כמות רבה של נוזלים עשירים בגבעולים ובעלים.

 

בדומה למראהו, אופי הצמח מאגד בתוכו את המרירות והקוצניות (המתבטאת בכמות רבה של גליקוזידים מרירים), המשמשת להגברה של תהליכי עיכול וספיגה וכן את המכלול העשיר הפנימי של הצמח (המתבטא בכמות נוזלים רבה ורכיבים מוצילגיים), המשמש להגברת תנועת נוזלים בגוף, לשיקום ריריות של מע’ העיכול ולמצבים של יובש ועצירות.

הקנרס הסורי עובד לשחרור מהתקיעות האופיינית לכל נדבך במשולש החיים (המוזכר בשיטות הרפואה המסורתיות השונות) – הזנה, תנועה וניקוז. בכל הקשור לאספקט הפיזיולוגי של השילוש, הקנרס מגביר את יכולת הספיגה והתזונה של בגוף, משפר תהליכים פיזיולוגיים של תנועת נוזלים ומגביר הפרשות ופינוי טוקסינים החוצה. תכונות אלו הופכות את הקנרס הסורי כצמח משקם יעיל למערכת העיכול כאשר נראה כי הוא מגביר באופן ברור תהליכי הפרשה, ספיגה ועיכול.

 

פעילות רפואית:

מריר מאוד: מגביר הפרשות: רוק, חומצת קיבה, הפרשת מרה בכבד ובכיס המרה ואנזימי לבלב.

מחזק פעילות עיכול וספיגה.

פורק חום.

אנטי פטרייתי / פרזיטי.

מאזן רמות סוכר בזרם הדם.

 

שימושים רפואיים:

אחת התכונות החשובות של הקנרס הסורי היא הגברת הפרשת רוק ואנזימי עיכול, המבצעים פירוק ראשוני של המזון בעת הלעיסה. (עמילאז). פעולה זו מקלה באופן משמעותי על הספיגה ותהליך העיכול בהמשך. הקנרס מסייע במקרים של יובש בפה וטעמים מרירים בחלל הפה, הנובעים מעיכול לא תקין של המזון. פעולה זו שומרת בנוסף על בריאות החניכיים ומניעה של התפתחות בקטריות וזיהומים בחלל הפה.

הגברת HCL בקיבה –עושה זאת בצורה מודגשת יותר. וע”י כך מסייע בהגברת תיאבון לפני ארוחות ולספיגה והטמעה של רכיבי מזון. מתאים במיוחד במצבים של ספיגת ברזל נמוכה, וכן של ויטמיני D , B12 ויסודות קורט אחרים.

מתאים במקרים של חומציות נמוכה בקיבה ולתסמינים של עיכול לא תקין הכוללים:

גזים, נפיחות לאחר ארוחה, עייפות לאחר הארוחה, כאבי בטן וכו’.

עצם הגברת חומציות הקיבה ועיבוד המזון מוסיפה לחיטוי ועיקור של רכיבי המזון השונים, בטרם כניסתם למעי הדק. מהבחינה הזו הקיבה משמשת כשער חיסוני חשוב במעלה, אשר מונע כניסה של מזהמים פוטנציאליים אל מערכת העיכול.

מסייע בהגברה של הפרשת מרה בכבד וכיס המרה – מתאים לעיכול לא תקין של שומנים וכן במצבים של כבד שומני.

מסייע במקרים של עצירות וצואה יבשה וקשה.

אופיו של הצמח גורם לשחרור של חום ורעלים מן הגוף בדרכים מגוונות:

מסייע בפריקת חום במקרים של יציאה ממחלות.

בשלשולים – מסייע בתהליך הטבעי של ההפרשה של הגוף (במינונים עדינים).

השפעה על סכרת (סוג 2) – באופן פשטני הגוף נתקל בשני מכשולים עיקריים, היוצרים רמות גבוהות של גלוקוז בזרם הדם: תנגודת לאינסולין וחוסר יכולת של פינוי החוצה של גלוקוז מזרם הדם.  בשניהם מסייע הקנרס הסורי – האלמנט המריר (החיצוני –הקוצני) מסייע בהגברת ההפרשה של אינסולין מהלבלב, בעוד שהחלק הפנימי (המרווה והעשיר) מסייע בהגברת תנועת הנוזלים בגוף – תנועה זו מפחיתה עומס על מערכות פנימיות. שני האלמנטים הללו יחד משפרים את הספיגה ואת תגובתיות הרקמות לאותו האינסולין.

מסייע כחלק מטיפול ברמות גבוהות של שומנים בדם וכולסטרול – ע”י המנגנון המטאבולי שהוזכר לעיל.

 

התוויות נגד:

עקב הטעם המריר המודגש – לא מומלץ במקרים של עודף חומציות בקיבה, במקרים של כיבי קיבה וצרבות.

 

מינונים ואופן השימוש:

ניתן להשתמש במיץ הטרי העשיר של העלים והגבעולים. ניתן לשתות טרי, בדומה למיץ עשב חיטה. כמו כן ניתן לשמר את המיץ ע”י הוספה של 30% אלכוהול.

מינונים מומלצים 2-3 כפות ליום של המיץ הטרי.

טינק’ 1:4 – 15-40 מ”ל לשבוע, כחלק מפורמולה.

לטיפול בסוכרת ושומנים בדם – 30-50 מ”ל לשבוע, כחלק מפורמולה.

להגברת עיכול וספיגה לפני ארוחות (כצמח בודד) 20-40 טיפות לפני ארוחה, עם מעט מים.

מאמרים נוספים

צמחים מכאן | המדור הכנעני | צתרה ורודה

צמחים מכאן | המדור הכנעני | צת... צמחים מכאן | המדור הכנעני | צת...

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ...
צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות...