קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחים מכאן | המדור הכנעני | צתרה ורודה

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ ישראל נמצאו בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא והתלמוד, ולאחריה לאורך כל שנות גלותנו, עד לשימוש המסורתי שעושים בהם ערביי ישראל כיום.

 

צתרה וורודה / זעתר רומי | Satureja thymbra

משפחה: שפתניים.

חלק בשימוש: פרחים, עלים וגבעולים צעירים.

תפוצה: ברוב חלקי הארץ.

 

הצתרה הוורודה היא צמח המוכר היטב, לאוכלוסייה הערבית המקומית, הקרוי בערבית זעתר רומי / חמיר. הצתרה גדלה היטב באזורי כורכר, ברכסי הכרמל וגב ההר, והיא מתפקדת במשך מאות שנים כאחד המרכיבים בתערובת הזעתר המקומית, בשילוב עם האזוב המצוי.

 

למראית העין, בתקופת הפריחה, הצמח מקרין מעט עדינות, הרבה יופי ואסתטיקה, המתבטאים בעלים מסודרים לתפארת ובפרחים סגלגלים יפהפיים, אך ריחו העז, וכן גזע השיח וענפיו התחתונים היבשים והקשים – עשויים ללמד משהו על אופיו הקשוח של הצמח ואחיזתו האיתנה בקרקע.

 

הצמח נמנה עם קבוצת הצמחים השפתניים בעלי ניחוח הזעתר האופייני. (יחד עם האזוב המצוי והקורנית המקורקפת), הצתרה הינה דומיננטית בריחה העז ובטעמה החריף, והיא מייבשת, מחממת ואף צורבת לעיתים, בדומה לקורנית המקורקפת, אך הרבה יותר בהשוואה לאזוב. לצתרה יש יכולת חיטוי גבוהה במיוחד, הודות לתכולת השמנים האתריים והיא משמשת בעיקר להמרצה כללית, לדלקות זיהומיות ולחיזוק תהליכי עיכול וספיגה. זהו צמח קלאסי לטיפול במצבים דלקתיים וזיהומיים, של קור ולחות בגוף, בעיקר במע’ הנשימה, העיכול והשתן.

 

ברמה הגבוהה יותר, הצמח מסייע במיקוד ומגביר תשומת לב לפרטים. זהו “הצמח” שרצוי לקחת לפני “קרב” או בשעת אתגר פיזיולוגי וחשיבתי.

 

פעילות רפואית:

מחטא חזק – אנטי בקטריאלי / פטרייתי / פרזיטי.

משפר תהליכי עיכול וספיגה – מגביר תנועה פריסטלטית, מגביר הפרשת חומצת קיבה, תמיכה בהפרשה וייצור מלחי מרה בכבד.

אנטי דלקתי.

מכייח ומייבש במע’ הנשימה התחתונה / שובר ליחה במע’ הנשימה העליונה.

משפר זרימת דם פריפרית.

 

שימושים רפואיים:

מע’ העיכול:

טעם חריף ועוקצני מעט, המשפר תהליכי עיכול וספיגה. הצמח גורם לגירוי קל של דופנות העיכול ומביא להגברת הפרשת HCL, ולהתעוררות של כל תהליך חילוף החומרים.

מתאים לאנשים בעלי חומציות נמוכה בקיבה, לספיגה לקויה של המזון בילדים ובקשישים – למצבים של הרגשת כבדות ונפיחות לאחר הארוחה ועוד.

שיפור תיאבון בילדים ומבוגרים, עקב קור כללי במע’ וספיגה לקויה.

חיטוי יעיל כנגד כל סוגי המזהמים של דרכי העיכול, החל מגרגור לזיהומים בחלל הפה והגרון, לזיהומי קיבה (לרבות הליקובקטר) וכנגד כל המזהמים האפשריים במעיים.

 

מע’ הנשימה:

הצתרה, אחד הצמחים היותר ארומאטיים, בדומה לקורנית המקורקפת, היא בעלת אנרגיה העולה כלפי מעלה. לכן זהו אחד הצמחים היעילים ביותר לזיהומים ודלקות של מע’ הנשימה העליונה.

 

זיהומים ודלקות של מע’ הנשימה העליונה, לרבות סינוסיטיס, דלקות אוזניים בילדים ומבוגרים, נזלות כרוניות וקדחת השחת. פעולה משולבת של חיטוי חזק, שבירת הליחה, ייבוש ריריות מודלקות ומפרישות וכן שיפור בזרימת דם מקומית המייעלת את הפעולה החיסונית. יש לציין כי בעיות אלו, נובעות לא אחת גם על רקע של ספיגה לקויה, קור ולחות יתר במע’ העיכול, אשר גם כאן יעילה הצתרה, כפי שהובא לעיל.

הצמח מסייע גם במקרים של זיהומים במע’ הנשימה התחתונה – לשיעול המלווה בליחה מרובה, כחלק מטיפול בדלקת ריאות, ברונכיטיס וזיהומים שונים.

 

מע’ נוספות:

יעיל לדלקות כרוניות ואקוטיות של דרכי השתן. מומלץ למצבים המלווים בזיהומים פטרייתיים חוזרים בנרתיק.  במידה רבה, הצמח עושה זאת בדרך של פיצוי פיזיולוגי ברור – הוא פשוט הורג! (פתוגנים).

כחלק מטיפול לשיפור ריכוז וזיכרון. משפר זרימת דם אל המוח – פעילות דומה לקורנית מקורקפת, למרווה ולרוזמרין.

התוויות נגד:

 

התוויות נגד ואזהרות:

לא לשימוש בזמן ההיריון.

יש להיזהר במקרים של דלקות קיבה, ריפלוקס ועודף חומציות.

 

מינונים ואופן השימוש:

ניתן להשתמש בהחלט בחליטת הצמח, חצי כפית לכוס מים – 3-4 פעמים ליום.

מומלץ יותר השימוש בטינק’, רצוי של הצמח הטרי הנאסף בעת הפריחה, הממצה טוב יותר את תכולת השמנים האתריים. זהו צמח חזק ודומיננטי, אין צורך במינונים גבוהים – טינק’ 2:5 – 5-30 מ”ל לשבוע, כחלק מפורמולה.

 

*לא מומלץ לתקופות ארוכות.

 

שילובים אפשריים:

האזוב ישתלב היטב עם צמחים נוספים ממשפחת השפתניים, בראש ובראשונה עם קורנית מקורקפת, אזוב מצוי ובן אזוב רפואי, הדומים לו בטעם ובניחוח האופייני, לשיפור ספיגה במע’ העיכול, להמרצה כללית ולדלקות וזיהומים במע’ הנשימה.

מאמרים נוספים

צמחים מכאן – המדור הכנעני – זוטה לבנה

צמחים מכאן – המדור הכנעני – זו... צמחים מכאן – המדור הכנעני – זו...

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ...
צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות...
שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זעתר (אזוב מצוי)

שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זע... שמנים צמחיים ייחודיים – שמן זע...

שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם הושרה הצמח בתהליך מיוחד וקפדני. במסגרת תהליך הייצור, סופח השמן את התכונות הפעילות של...
שמנים צמחיים להבדיל משמנים אתריים, הינם שמנים איכותיים מכבישה קרה בהם ...