קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

כורכומין בשביל האופניים

רכיבת אופניים יכולה לעשות נפלאות לכושר הגופני ולבריאות הנפשית, אך היא טומנת בחובה גם פציעות מאמץ שיכולות לחבל בקצב האימונים ולגרום לאי נעימות ופגיעה באיכות החיים. איך מתמודדים עם הפציעות? התשובה נמצאת בשורש הכורכום.

 

מאת: גל צחור, Epic Israel

 

כורכומין ורוכבי אופניים

(צילום: יואב לביא בתחרות הסמרתון)

 

פציעות, ובהן פציעות מנפילות אך גם דלקות שימוש יתר, הן תופעות שאופייניות לספורטאים בכלל ולרוכבי אופניים בפרט. כשרוכב אופניים מגביר את קצב האימונים ומעלה את העומס יכולות להיווצר דלקות. למעשה, הבעיה הזו יכולה להיווצר כאשר הרוכב אינו מקפיד על מתיחת שרירים או על התאוששות מספקת, דבר הנפוץ בקרב רוכבי אופניים שנמצאים לפני תחרויות. בעצם, במהלך האימון מתפזרים בגוף רעלים מטבוליים שמשפיעים על השרירים ובהם קריעה של סיבי השריר ברמות שונות ממיקרו סיבים ועד סיבים גדולים יותר. התקצרות השרירים גורמת למתח ולעומס בקצוות השרירים – בגידים, וברצועות וכתוצאה מכך נוצרות דלקות. כמו כן, במהלך האימונים יש חזרה של אותה תנועה מספר רב של פעמים שיכולה ליצור שחיקה שגורמת לסוגים שונים של פציעות, המכונות גם פציעות שימוש יתר (Overuse). חשוב לשים לב כי אם הפציעות מאובחנות בשלבים מוקדמים אפשר להתמודד איתן מבלי לפגוע בתכנית האימונים.

 

הכורכומין עוצר את הדלקת

 

אז איך מתמודדים? מחקרים הראו כי הכורכומין פועל לעיכוב גורמים מתווכי דלקת ובעצם עוצר את התגובה הדלקתית שנוצרת בתקופות של עומס. כדי להתגבר על הסיכון לדלקות מומלץ להתחיל ליטול כורכומין כשבועיים שלושה לפני תחילתה של תקופת תחרויות או תקופת אימונים מאומצת. כיצד הכורכומין עובד? כדי להבין זאת צריך להבין כיצד מתפתחים תהליכים דלקתיים בגוף. על שעתוק מולקולות ה־DNA אחראי קומפלקס חלבוני בשם NF-kappaB. הקומפלקס גורם להתפתחות מנגנונים דלקתיים בגוף האדם ובין היתר הוא מפעיל מחדש ציטוקינים מתווכי דלקת שונים ובהם הציטוקין TNF-alpha. רמות גבוהות של אותו ציטוקין בדם או ברקמות קשורות באופן ישיר להתפתחות תהליכים דלקתיים כרוניים בגוף האדם, וכן תהליכים אוטואימוניים. מחקרים הראו כי הכורכומין מעכב את פעילות הקומפלקס החלבוני NF-kappaB ובכך הוא למעשה מפחית את ייצורם של חומרים מתווכי דלקת. זו הסיבה שהכורכומין קיבל את ההכרה כרכיב אנטי-דלקתי טבעי מהידועים והנחקרים ביותר בתקופה האחרונה.

 

בשנת 2006 פורסם מאמר של המכון לרפואת כבד בבית הספר לרפואה בלונדון, המאמר התייחס ל־1,500 פרסומים מדעיים שונים אודות הכורכומין. מהמחקרים שהוצגו במאמר עולה כי הכורכומין פועל באופן מובהק לעיכוב מנגנונים מתווכי דלקת ומכאן שהוא עשוי להיות בעל ערך רב במקרים של דלקות בגוף האדם. כמו כן מתוך כל המחקרים האלו התקבלה תמונה לפיה השימוש בכורכומין הינו בטוח ולא נרשמו באף אחד מהמחקרים תופעות לוואי מיוחדות או נזקים בריאותיים בעקבות השימוש בו גם במינונים גבוהים במיוחד.

 

מכיוון שהכורכומין עוצר את התגובה הדלקתית של העומס הוא מאפשר לרוכבים להגיע לשיפור בביצועיהם. במהלך האימון כל מערכות הגוף עוברות גירוי חדש וצריך לתת לגוף את הזמן והכלים להסתגל למצב האימון, ההסתגלות הזו תביא לשיפור. ככל שנתאמן יותר כך נצליח לצמצם את הפער בין אימון אחד לשני ולצאת מחוזקים יותר מהאימונים.

 

תחזוקת הגוף תמנע את הפציעה הבאה

 

בנוסף לכורכומין שעוצר את התגובות הדלקתיות שנגרמות מהאימונים, יש עוד כמה גורמים שיכולים לסייע לרוכב האופניים להימנע מהפציעות ולהגיע להישגים. החוכמה במניעת הפציעות היא לתחזק היטב את הגוף. תחזוקת הגוף נעשית במספר רמות. תחילה רצוי לבצע את האימון ביחד עם מאמן מנוסה ולבנות את עומס האימונים באופן הדרגתי. כמו כן, לתזונה הנכונה ולשתייה מרובה יש תפקיד משמעותי בתחזוקת הגוף.  יש להקפיד על תפריט מאוזן ומגוון, דל בפחמימות פשוטות ודל שומן. הנחיות התזונה הן אינדיבידואליות ומשתנות בהתאם לנתונים הגופניים של הספורטאי ותדירות האימונים ולכן אני ממליץ לפנות לאיש מקצוע שיכין עבורכם את התפריט המותאם.  עיסוי מתאים וביצוע מתיחות כראוי ימנעו גם הם את פציעות השימוש יתר וכן שימוש בקרח מקומי ואמבטיות קרח שגם להן אפקט אנטי-דלקתי.

 

אם אתם מתאמנים והתחלתם להרגיש שהגוף שלכם מאותת לאיזו מצוקה, זה הזמן לערב פיזיותרפיסט או ספורטתרפיסט בחששות שלכם. כמו כן כדאי לגשת לבדיקות דם סדירות כדי לקבל תמונה מלאה על מצבכם. כחלק מהתפריט המאוזן, אפשר להיעזר גם בתוספים ירוקים כמו טבליות של ספירולינה, חטיפי חלבון עם כמות מספיקה לצורכי האימון ומנת כורכומין שתשמור לכם על השרירים.