קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

באבקה לשייק או בכמוסות לבליעה: הכירו את מזונות העל המופלאים

אם אתם עושים ספורט או מתאמנים באופן קבוע, אם אתם צמחונים או טבעונים, ואפילו אם אתם מתקשים להקפיד על תזונה מאוזנת בשגרת היומיום התובענית, כדאי שתכירו את הסופרפודס – מזונות העל  הגדושים ברכיבי תזונה מזינים, מכילים חלבון צמחי זמין וקל לעיכול, תורמים לתחושת אנרגיה וחיוניות ואף יכולים לסייע לירידה במשקל

 

מאת: אורי גידור – הרבליסטית קלינית (B.Sc Cl.H)

 

בראייה נטורופתית, מזונות-על (סופר-פודס) מהווים תת-קבוצה אשר מגשרת בין מזון לצמחי-מרפא. הם בעצם משולים למעין “תחנות כוח” עמוסות בנוטריינטים מזינים (חלבונים, פחמימות מורכבות, חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים) ועל כן הרפואה המשלימה מתייחסת אליהם כאל מזון מלא ושלם בו ניתן להעשיר את התזונה היומיומית בקלות וביעילות. הערך המוסף של מזונות העל טמון בתכולה גבוהה מאוד של פיטו-כימיקלים (רכיבים צמחיים ייחודיים) ונוגדי חמצון עוצמתיים (רכיבים שמגנים על תאים ורקמות מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים) – ולכן, בראייה נטורופתית, יש להם ערך מוסף גם בהקשר של אנטי-אייג’ינג וגם בהקשר הבריאותי, כמזונות שתורמים לבריאות הכללית, ושצריכתם הקבועה מקושרת להורדת הסיכון למחלות כרוניות. עושרם התזונתי הגבוה תורם לתחושת שובע, בפרט כשהם משולבים בשייקים על בסיס פירות או במיצים טבעיים, והם דלי קלוריות בפני עצמם ועל כן הם גם מסייעים לשמירה על משקל גוף תקין. נטורופתים ואנשי מקצוע מתחום הרפואה המשלימה ממליצים לצרוך אותם גם בכדי לשפר את המצב התזונתי הכללי – בין אם מדובר בצמחונים או בטבעונים ובין אם מדובר באנשים המקפידים על שגרת פעילות גופנית ומחפשים מקור טבעי לחלבון זמין, וגם  במצבים של עייפות, חוסר ויטאליות, נשירת שיער, ציפורניים שבירות, יובש בעור, קושי להתרכז על רקע חוסרים תזונתיים, לשיפור המקצב העיכולי ועוד. ישנם סוגים שונים של מזונות על הכוללים שורשים, פירות, זרעים, עלים ועשבים ירוקים וכן אצות ים ואגמים מתוקים.

 

על מנת לעשות סדר בדברים, קבלו טעימה ממספר סופרפודס שקנו לעצם מוניטין רב בשנים האחרונות – מה ההבדלים ביניהם למי הם מומלצים ולמי הם פחות מתאימים: 

אצת הספירולינה

למה היא סופר? נתחיל בעובדה שמדובר באצת מים מתוקים, שמהווה את אחת מצורות החיים הקדומות ביותר על פני כדור הארץ, והיא בעצם מעין שלב מעבר התפתחותי בין חיידק לאצה כחולה-ירוקה. מסיבה זו אין לה דופן תא קשיח כמו לאצות אחרות, ולכן היא מאוד קלה לעיכול וספיגה ולרכיבי התזונה שלה זמינות ביולוגית גבוהה. זו גם הסיבה שבניגוד לאצות אחרות (כמו הכלורלה למשל), לא נדרש תהליך עיבוד כלשהו בכדי ליהנות מיתרונותיה. ארגון הבריאות העולמי הכיר בספירולינה כמקור לבטא קרוטן (ויטמין A צמחי), לסידן ולחלבון מלא, איכותי וזמין (כ- 60% מתכולת האצה). בנוסף היא מכילה חומצות שומן חיוניות, קומפלקס מרשים של ויטמינים ומינרלים ואף נוגדי חמצון עוצמתיים. מסיבות אלו נעשה בה שימוש בפרויקטים לסיוע לילדים במצב תת-תזונה ואפילו על ידי אסטרונאוטים בחלל. בגלל ערכה התזונתי האדיר והזמינות שלה כגידול נפוץ, ארגון האומות המאוחדות כינה את הספירולינה “מזון העתיד”.

אצת ספירולינה

 

למי היא מתאימה? לא רק לאסטרונאוטים! בגלל האחוז הגבוה של חלבון, ברזל ו- B12, הספירולינה מומלצת כסופרפוד במיוחד לעוסקים בפעילות גופנית, לצמחונים ולטבעונים המבקשים להעשיר את תזונתם ברכיבי תזונה חיוניים באופן טבעי ולא ממקור סינטטי. מאחר והיא גדלה באגמי מים מתוקים היא אינה מכילה יוד ועל כן מתאימה לצריכה גם אם ברקע יש חוסר איזון של בלוטת התריס.

 

חשוב לדעת: ספירולינה מכילה את חומצת האמינו פניל-אלנין וויטמין K. לכן לאנשים החולים בפנילקטנוריה אסור לצרוך אותה. כמו כן אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם כגון קומדין – יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש.

עשב השעורה

למה הוא סופר? השעורה היא צמח מזין ממשפחת הדגניים. כשהיא נמצאת בשלב העשבוני לאחר הנביטה, היא מכילה ערכים תזונתיים גבוהים מאילו של הדגן הבוגר, וגם כמות הגלוטן שבעשב היא נמוכה ביותר. עלי עשב השעורה מכילים 16 ויטמינים, 23 מינרלים (לרבות אשלגן, סידן, מגנזיום, ברזל, נתרן, נחושת, זרחן, אבץ, מנגן), 18 חומצות אמינו, כלורופיל ונוגדי חמצון עוצמתיים, כולל האנזים SOD שמכונה “אנזים האנטי-אייג’ינג” מאחר ומדובר באנזים שמסייע לתקן דנ”א פגום. מעלי עשב השעורה הצעירים נהוג להפיק את הגרין-מגמה: זהו מיצוי המבוסס על מיץ עשב שעורה המרוכז פי 30 מהצמח עצמו. במהלך הסחיטה העדינה של עשב השעורה הוא מופרד מן הסיבים והמיץ המרוכז שמתקבל עובר ייבוש מהיר בטמפרטורה נמוכה (עד 40 מעלות) וכל זאת בתהליך שעורך מספר שניות בלבד, שזיכה את מפתחו בפרס המדע והטכנולוגיה היפני. האבקה המתקבלת היא ללא תאית ועל כן מאפשרת עיכול קל וספיגה טובה של המינרלים, הוויטמינים ושאר המרכיבים המזינים המצויים בעשב השעורה.  

 

למי הוא מתאים? לכל מי שרוצה ליהנות משלל היתרונות התזונתיים של השעורה, כדגן מזין, קל לעיכול ודל מאוד בגלוטן, שעשיר בויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו. שייק פירות עם מיץ עשב שעורה מהווה חלופה טבעית, מזינה ואנרגטית לדגני בוקר. שלל נוגדי החמצון שהעשב מכיל הופכים אותו לאידיאלי לליווי תהליכי ניקוי, ורבים מאלו שעושים בו שימוש מדווחים על עלייה ברמות האנרגיה.

 

חשוב לדעת: עשב השעורה/גרין מגמה מכילים ויטמין K. אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם כגון קומדין – יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש. מומלץ לא לקחת בסמוך לשינה בגלל ההשפעה על רמות אנרגיה.

 

עץ המורינגה

למה הוא סופר? למורינגה מוניטין רב כצמח מאכל ומרפא. הוא צוין על ידי שלושה ארגונים בין-לאומיים כרכיב טבעי מזין מאוד שאף זכה לכינוי “הצמח הנלחם בתת-תזונה” במדינות מתפתחות. בשנים האחרונות המחקר המדעי מגלה בצמח המורינגה עניין רב בהקשר של איזון רמות סוכר וכולסטרול ואפילו בהקשר של הגברת תפוקת החלב במיניקות. מקורו של העץ באזורים טרופיים באסיה ובאפריקה שם נהוג לצרוך את העלים המזינים בתזונה, ואת האבקה המרוכזת מהעלים נותנים לילדים שנמצאים בתת-תזונה. עלי המורינגה מהווים את אחד מהמקורות הצמחיים העשירים לחלבון (27 גרם ב- 100 גרם עלים מיובשים), לחומצות שומן שדומות בהרכבן לאלו שבשמן זית, לסיבים תזונתיים, לוויטמיני A, B, C, D, E, K ולמינרלים כגון סידן (2000 מ”ג ב- 100 גרם), ברזל (28 מ”ג ב- 100 גרם), ומגנזיום (370 מ”ג ב- 100 גרם), וכן התגלו בו יותר מ- 40 נוגדי-חמצון שונים. הוא מכיל את הרכיב הנחקר זיאטין – הורמון צמחי הידוע בתחום עולם היופי והקוסמטיקה כרכיב אנטי-אייג’ינג. העובדה המעניינת היא שבארצות רבות קיימים אזכורים לשימוש מסורתי בעלי המורינגה כצמח לנשים מניקות ולהזנה וחיזוק כללי של נשים לאחר לידה, וכיום מספר מחקרים הגיעו למסקנות מעניינות. כך למשל, מחקר קליני בדק מתן 1,050 מ”ג ביום עלי מורינגה לנשים לפני לידה, החל מהשבוע ה-35 להיריון ועד ליום השלישי לאחר הלידה. חלב נאסף מהאימהות מהשעה השישית לאחר הלידה כל 4 שעות, עד השעה ה-46. המחקר תיעד את: 1. תחילת ייצור החלב 2. כמות החלב שיוצרה 3. השפעת משך הנטילה על הכמות ועל תחילת הייצור. נמצא כי לעומת קבוצת הביקורת, נוטלות המורינגה הראו התחלה מהירה יותר של ייצור חלב, כמות חלב גדולה יותר וממוצע ייצור חלב יומי גבוה משמעותית ביחס לקבוצת הביקורת. כמו כן, נטילה ממושכת יותר הובילה לכמות חלב גדולה יותר ולהתחלת ייצור מהירה יותר.

 

למי מתאימים העלים? לכל מי שרוצה להעשיר את תזונתו בעלים ירוקים, ואלו המתקשים לצרוך ירקות, פירות, חלבון וסיבים תזונתיים ברמה מספקת. עושר הרכיבים התזונתיים מעניק למורינגה השפעה מעלה ויטאליות בפרט במצבים של ירידה באנרגיה על רקע של תזונה לא נאותה. לעלי המורינגה ערך מוסף עבור אילו הרוצים לשמור על רמות סוכר וכולסטרול מאוזנות (כחלק מתפריט מותאם) ולשמירה על מקצב עיכול תקין. נשים בהיריון (סוף טרימסטר 3 בלבד) ואימהות מיניקות הרוצות להגביר את תפוקת החלב – מומלץ להתייעץ עם רופא לפני תחילת השימוש.

 

חשוב לדעת: עלי המורינגה מכילים ויטמין K. אנשים הנוטלים תרופות לדילול הדם כגון קומדין – יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש. מומלץ לא לקחת בסמוך לשינה בגלל ההשפעה על רמות אנרגיה. יש להתייעץ עם רופא בנטילת הצמח במקביל לנטילת תרופות להורדת רמות סוכר.

שורש מאקה

למה הוא סופר? מדובר בצמח מאכל ומרפא ממשפחת המצליבים, שגדל במרומי האנדים הפרואניים בגובה של 4000 מטרים מעל פני הים. הוא מצליח לשרוד בגובה כזה ובתנאי אקלים קיצוניים על ידי אגירת רכיבי תזונה ורכיבים אורגניים ייחודיים שנמצאים בקרקע הסלעית. השורש מכיל ריכוזים גבוהים של מינרלים, ויטמינים, חומצות אמינו, פחמימות מורכבות וסיבים תזונתיים, בעלי ערך תזונתי גבוה. השילוב הייחודי של מרכיביו נחשב כמקנה השפעה שמזינה את מאגרי האנרגיה. במשך אלפי שנים שימשה המאקה את בני האינקה לא רק כמרכיב תזונתי אלא כבעלת סגולות לטיפול בחולשה ובחוסר ויטאליות, להעלאת רמות האנרגיה, לאיזון הורמונלי ולשיפור הפוריות אצל נשים וגברים, כאפרודיזיאק המעלה את הליבידו ועוד. כיום, סגולותיה של המאקה, ובפרט נושא העצמת האנרגיה הפכו אותה לנכס היצוא החקלאי החשוב ביותר של פרו, וגם המדע מגלה בה עניין רב והמחקר על השורש מתפתח לכיוונים מעניינים. כך, במחקר נבדקה השפעת המאקה על רמות האנרגיה של קבוצת אתלטים שנטלו אבקת מאקה למשך 14 יום, בהשוואה לקבוצת אתלטים שנטלו פלסבו. שתי הקבוצות יצאו לרכיבת אופניים של 40 ק”מ. תוצאות המחקר הראו כי קבוצת האתלטים שנטלה את אבקת המאקה שיפרה את הישגיה הקודמים, לעומת קבוצת הפלסבו.

 

למי מתאים השורש? לכל מי שמנהל חיים אנרגטיים ומקיים שגרה של פעילות גופנית, ושמירה על תזונה ואורח חיים בריאים חשובים לו. המאקה בהחלט יכולה להוות תוספת טבעית להזנת הגוף ברכיבים מזינים ולהטענתו באנרגיה זמינה, וזה כולל  גם את האנרגיה המינית, כפי שאף הדגימו מספר מחקרים בתחום. גם מסורת רפואת הצמחים וגם מספר מחקרים מצביעים על ערך מוסף עבור נשים בגיל המעבר.  

 

חשוב לדעת: המאקה מכילה למעלה מ- 10%חלבון ועשויה להכיל את חומצת האמינו פניל-אלנין שאסורה לחולי פנילקטנוריה. 

 

 

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.