קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

צמחים מכאן – המדור הכנעני – כלמינתה אפורה

צמחי מרפא מקומיים המצויים בסביבתו הטבעית של המטופל הם הבסיס לכל רפואות הצמחים המסורתיות והם ההעדפה הראשונה בד”כ של הרבליסטים רבים. צמחי מרפא של ארץ ישראל נמצאו בשימוש רפואי עוד בתקופת המקרא והתלמוד, ולאחריה לאורך כל שנות גלותנו, עד לשימוש המסורתי שעושים בהם ערביי ישראל כיום.

 

כלמינתה אפורה  Calamintha incana

משפחה: שפתניים

חלק בשימוש: כל החלק העלי של הצמח.

תפוצה: ברוב חלקי הארץ.

 

הכלמינתה היא צמח הנפוץ בארץ אשר כמעט ואינו מוכר למטפלים בישראל, למעט האוכ’ הערבית המקומית. הצמח נפוץ גם בארצות המזה”ת, לרבות טורקיה וארצות מערב אסיה (ירדן ועד פקיסטן) – כאשר באזורים אלו נפוץ גם השימוש בשמן האתרי של הצמח. למראית עין, הכלמינתה עושה רושם של צמח עדין ונדמית אפילו “ביישנית” במקצת, אך למעשה מדובר בצמח קשוח מבחינה הישרדותית, המתפשט במהירות (בתנאים שנוחים לו) ויכול לשרוד גם בתנאי שטח קיצוניים.

לכלמינתה מראה המזכיר את האזוב המצוי (אומנם בגרסה מעודנת ו”נשית” יותר), וריחה מזכיר שילוב של ריח האזוב עם ריח מנטה אופייני. כך הוא אופייה הייחודי של הכלמינתה, דינאמית ומעוררת עדינה מחד, אך גם מרגיעה ומשככת.

 

פעילות רפואית:

מרומם מצב רוח.

אנטי עוויתי.

מרגיע עדין.

מכייח

מחטא.

 

באופן כללי הצמח מרגיע ומשכך דאגות, האנרגיה הייחודית של הצמח מקנה תחושה של “נוחות כללית”, ש”ניתן לקחת את הזמן” – והוא יעיל מאוד לאנשים הסובלים ממתח ולחץ כללי. הצמח מתאים לאנשים בעלי נטייה לכעס והתפרצות, ע”י הרגעה אופיינית, ועיכוב התגובה המתפרצת. יחד עם הורדת העומס והמתח, לצמח אופי מחייה ומחזק. כך, הוא גורם לאנשים להרגיש את עצמם בצורה מודגשת יותר, ומביא את האדם לנק’ נוחה מבחינה פיזיולוגית ונפשית. זוהי למעשה הפעולה הייחודית של הצמח, כאשר הוא מביא לתחושה של נוכחות מוגברת יותר בנק’ ההווה.

 

שימושים רפואיים:

הצמח מתאים לאנשים המגיעים בקלות להצפה נפשית ורגשית בשל לחץ מתמשך. לאנשים אלו, הצמח מעלה יכולת הסתגלות למצבי לחץ לא פרופורציונאלי ולשינויים סביבתיים.

יעיל לבעיות קשב וריכוז. עוזר במיקוד דרך הפעולה המקררת והמרגיעה – יעיל לילדים ומבוגרים הקופצים מנושא לנושא, בנוסף, ע”י תחושת ה”עיכוב” האופיינית והפעולה המעוררת, הוא מגביר את יכולת הריכוז הטבעית.

מסייע במקרים של גוף לחוץ ומתוח באופן כללי, המוביל לבעיות שינה, כאבי ראש ומיגרנות, שרירים תפוסים (שכמות וצוואר) וכו’.

במע’ העיכול – ע”י פעולה אנטי עוויתית ישירה וכן פעולה דרך מע’ העצבים, הצמח מרגיע ומשכך כאבי בטן, גזים, קיבה עצבנית וכו’.

במע’ הנשימה – איכות מעוררת ומייבשת המובילה לכיוח, יחד עם פעולה אנטי עוויתית, היעילה במצבים של שיעול מתמשך (בעיקר שיעול רטוב). מסייע גם במקרים של אסטמה, בעיקר על רקע נפשי.

 

לצמח טעם מצוין, ושתייה או גרגור של חליטת הצמח אף משפרת תחושה של טעם רע בפה. זהו צמח עדין ובטוח וניתן להשתמש בו גם לתקופות ארוכות.

 

התוויות נגד ואזהרות:

לא לשימוש בזמן הריון!

 

מינונים ואופן השימוש:

 

נחשב לצמח בטוח, ללא תופעות לוואי משמעותיות.

ניתן בהחלט להשתמש בחליטה של הצמח, מהעלים היבשים או הטריים.

טינק’ מומלצת יותר, בשל המיצוי הרחב יותר של מכלול השמנים האתריים. מומלץ להשתמש בטינק’ מהצמח הטרי, המשמרת בצורה טובה יותר את החומרים הפיטוכימיים העדינים הנפגעים בתהליך הייבוש.

טינק’ מצמח טרי 2:5 – 15-50 סמ”ק לשבוע. כחלק מפורמולה.

ניתן להשתמש בטינק’ גם כצמח בודד במינונים אנרגטיים (מצמח טרי בלבד) – 5-15 טיפות, מספר פעמים ביום, או לפי הצורך.

הצמח אינו מאושר לשימוש כתוסף תזונה בישראל.