קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

כל שיטות הטיפול ברפואה המשלימה שאתם חייבים להכיר

בעשור האחרון תחום הרפואה המשלימה זוכה לשגשוג וגם מוסדות בריאות קונבנציונליים מכירים בחשיבותו ומציעים טיפולים במגוון שיטות שונות. חשבתם שאתם מכירים את עולם הרפואה המשלימה ואפילו התנסיתם בטיפולים השונים, אך עדיין אינכם מבדילים בין צמחי מרפא לפרחי באך ובין הומאופתיה לנטורופתיה? המאמר הזה יעשה לכם סדר:

 

 

עולם הרפואה המשלימה התפתח מאוד בעשור האחרון, והוא זוכה למודעות ולהכרה מדעית וממסדית שהולכת ומתבססת משנה לשנה, כאשר במדינת ישראל לבדה, אשר הפכה למעצמה של ממש בתחום הטיפול ההוליסטי, כשליש מהאוכלוסייה פונה לטיפול משלים.

הרפואה המשלימה יכולה לסייע בטיפול במגוון רחב של בעיות בריאותיות, כאשר כאב, דלקות בגוף, בעיות עיכול, קשיי קשב וריכוז, אלרגיות, סטרס, בעיות שינה, מצב רוח ירוד וחולשה חיסונית, הן רק חלק מהן. אך לא פחות חשוב מהטיפול, ואולי חשוב אף יותר – הרפואה המשלימה היא גישה מקדמת בריאות ששמה את הדגש על רווחת האדם ומניעת התפתחות חולי

שיטות שונות, ערכים משותפים

רפואה משלימה היא רפואה הוליסטית ויש לה מספר ערכי ליבה:

  • הגוף שלנו תמיד שואף להגיע לאיזון ולבריאות וטמונים בו כוחות ריפוי
  • בריאות כללית טובה היא שילוב של בריאות פיזית, רגשית, מנטאלית, רוחנית וחברתית – כי כל אילו הם רבדים הנוגעים ישירות ברווחת האדם
  • תמיכה, חיזוק ומניעה תחילה
  • בגוף הפיזי קיימים מסלולים ומרכזים אנרגטיים וכאשר נוצרת תקיעות בזרימת האנרגיה בגוף, היא תתבטא בחוסר איזון שעשוי להתבטא בבעיה בריאותית
  • הגוף והנפש מהווים מכלול אחד ומחלה היא ביטוי של חוסר איזון שנוצר בגוף – ולא בעיה רק באיבר מסוים.
  • הטיפול ההוליסטי שואף לווסת את מכלול הגורמים שיצאו מאיזון – ברמה הפיזית והאנרגטית – כדי שהגוף יחזור לתפקוד אופטימלי ויתאפשר ריפוי
  • המטרה האולטימטיבית היא לטפל בגורם שמלכתחילה יצר את המחלה ולא רק להקל על הסימפטומים
  • המטופל לוקח חלק בתהליך הריפוי של עצמו ולקשר שנוצר בין המטפל למטופל (הברית הטיפולית) יש השפעה על הצלחת הטיפול

מה מיוחד בכל שיטת טיפול? ובמה היא שונה מהאחרות?

רפואת צמחים – אם כל הרפואות

רפואת הצמחים, “אם כל הרפואות”, נחשבת לרפואה העתיקה ביותר על פני כדה”א, המלווה את האנושות משחר העולם ורותמת את כוחות הריפוי המצויים בצמחים. היא מתבססת על ידע מסורתי וניסיון קליני מתועד של אלפי שנות היסטוריה לצד מחקר מדעי מודרני, ועד היום כ- 80% מאוכלוסיית העולם משתמשת באופן כמעט בלעדי בצמחי מרפא לטיפול במחלות.

עולם צמחי המרפא מונה אלפי סוגי צמחים הגדלים במקומות שונים בעולם, כאשר כל צמח מהווה מעין מפעל כימי לייצור של אין ספור חומרי טבע הנקראים פיטו-כימיקלים, בעלי השפעה ביואקטיבית בגוף האדם. גם תרופות רבות פותחו מצמחי מרפא, כגון תרופה לטיפול במלריה המופקת מצמח הקינצ’ונה, התרופה האנטי-סרטנית וינקריסטין המופקת מצמח הוינקה ממדגסקר, התרופה נוגדת הדיכאון רמוטיב המבוססת על רכיב מצמח ההיפריקום, וכך גם לגבי התרופות אטרופין, אספירין, דיגוקסין, אפדרין וכמובן הקנביס הרפואי.

 

 

הטיפול ברפואת צמחים נפתח באבחון הוליסטי מקיף, במהלכו אוסף ההרבליסט הקליני (מטפל בצמחי מרפא) מידע מפורט על מצבו הבריאותי של המטופל, כולל ההיסטוריה הרפואית האישית והמשפחתית, הרגלי התזונה, אורח החיים, רמות הסטרס, המצב הרגשי ובדיקות אבחוניות משלימות. לאחר מכן, ההרבליסט ירקח למטופל פורמולת (תערובת) צמחי מרפא בהתאמה אישית – עם שילוב צמחים מדויק התואם את האבחון. את הפורמולה ניתן לקבל בתמצית נוזלית, קפסולות, טבליות, חליטות כו’. הטיפול בצמחי מרפא מתאים למצבים בריאותיים מגוונים, פשוטים ומורכבים כאחד, לאנשים במעגלי החיים השונים.

בישראל פעילים היום מאות הרבליסטים קליניים המטפלים במגוון רחב של בעיות ואי סדרים רפואיים.

נטורופתיה – תזונת ההיגיינה הטבעית

הנטורופתיה היא שיטת ריפוי טבעית שמקורה במערב. היא מבוססת על פילוסופיות וגישות טיפול מסורתיות, בשילוב עם כלי אבחון מודרניים (כגון בדיקות מעבדה, בדיקות גופניות ותשאול מעמיק) ועתיקי יומין כאחד (כגון אבחון עפ”י גלגל העין והציפורניים). תכנית הטיפול מבוססת על מגוון רחב מאוד של אמצעים טבעיים הכוללים גישות תזונתיות נטורופתיות כמו ‘תזונת ההיגיינה הטבעית’ הדוגלת באכילת מזון שאינו מתועש ומעובד, וכן שימוש  בצמחי מרפא, תוספי תזונה ושמנים אתריים (ארומתרפיה), טכניקות להפחתת סטרס, טכניקות מגע (כגון רפלקסולוגיה ועיסויים), הידרותרפיה ועוד, שמטרתם לעודד מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף תוך אימוץ דרך חיים בריאה יותר. הנטורופתים עוברים מסלול של הכשרה מקצועית בן 4 שנים, הכולל בתוכו, מלבד גישות טיפוליות טבעיות, גם תחומים מדעיים, כגון כימיה, ביוכימיה, פרמקולוגיה, פתופיזיולוגיה ועוד.

הומאופתיה קלאסית – דומה בדומה ירפא

ההומיאופתיה מבוססת על מערכת טיפולית שלמה, המאגדת בתוכה תיאוריה רפואית ושיטות של אבחון וטיפול. המייסד שלה, הרופא הגרמני ד”ר סמואל האנמאן, ביסס את השיטה על ההנחה, כי התרופה ההומאופתית המדויקת עבור כל מטופל, תייצר את אותם הסימפטומים מהם הוא סובל בקרב אנשים בריאים שייטלו אותה. את עיקרון מפתח זה הוא כינה “דומה בדומה ירפא”. בתהליך ההתאמה של התרופה ההומאופטית נלקחים בחשבון אין ספור מאפיינים ייחודיים למטופל, החל ממצבו הפיזי והרגשי ועד להעדפת הטעמים שלו,  הרגישויות, הפחדים, החלומות שלו ועוד. הרעיון הוא כי לכל מטופל מתאימה רק תרופה אחת ויחידה והיא זו שתגרום לריפוי, והעבודה של ההומאופת היא למצוא את אותה תרופה, לאחר תהליך של אבחון מדוקדק. כיום מרבית ההומאופתיים מסתייעים בתוכנת מחשב שפותחה לשם כך. התרופות ההומאופתיות מבוססות על חומרי טבע שונים כגון יסודות וצמחים וכן רכיבים מהחי, אך הן עוברות דילול ומהילה במים פעמים רבות עד כי לא נשאר בהן חומר פעיל. הטענה היא כי למים יש “זיכרון” של המבנה המולקולרי של החומר שהוטמע בהם, והם נושאים בתוכם את יכולת הריפוי של הרכיב המקורי אשר אף הופך לפוטנטי ככל שהוא מדולל יותר.

פרחי באך – איזון אנרגטי

ד”ר אדוארד באך שהיה רופא והומיאופת ייסד את שיטת הטיפול בתמציות פרחים. מדובר 38 תמציות אשר כל אחת מהן משמשת לטיפול במצב מסוים של חוסר איזון רגשי. אך בשונה מתמציות צמחי מרפא אשר מכילות את הרכיבים הפעילים של הצמחים, הטיפול בתמציות פרחי באך מבוסס על מיצוי של אנרגיית הפרחים והוא אינו מכיל רכיבים פעילים. הרעיון בבסיס השיטה הוא כי כל תמצית עובדת על תדר אנרגטי / רגשי והוא זהה לתדר שמהדהד רגש מסוים מיוצגים בפרח. כאשר שותים מים שבאו במגע עם ריכוזים נמוכים של הפרח המתאים לרגש, מהדהד הפרח בתדר המאוזן, וכך, לאט לאט, הוא מחזיר את הרגש לאיזון. התמציות נוצרות מהשריה של פרחים בקערה המכילה מי מעיין אותה מניחים בשמש.

רפואה סינית מסורתית – 3000 שנות ניסיון קליני

זוהי גישה טיפולית המצויה בשימוש מזה אלפי שנים, אשר ראשיתה במסורות טיפול עממיות, אשר התפתחו במהלך למעלה מ-3,000 שנים של ניסיון קליני. מקורה בדרום אסיה אך כיום היא מיושמת במרבית מדינות העולם. אחד מהרעיונות המרכזיים ברפואה הסינית המסורתית מבוסס על כך שאנרגיית החיים (הנקראת צ’י) זורמת בערוצי האנרגיה (המרידיאנים) הפזורים לאורך הגוף כולו, אשר מקשרים בין איברים ומשפיעים על תפקודים בגוף. אם הזרימה של אנרגיית הצ’י נחלשת, או אם היא נמצאת בעודף או שהיא חסומה, סביר להניח כי האדם יפתח בעיות בריאותיות, בין אם פיזיות, נפשיות או רגשיות. לכן שאיפת הרפואה הסינית היא להחזיר את הזרימה התקינה של אנרגיית הצ’י באמצעי כלי הטיפול המסורתיים. האבחון סיני המסורתי כולל אבחנה על פי הלשון והדופק וסימנים קליניים המעניקים מידע על תפקוד האיברים הפנימיים, במטרה לגלות את הבסיס לחוסר האיזון הפיזי והאנרגטי אצל המטופל ולהתאים לו טיפול הוליסטי מאזן. כלי הטיפול הם מגוונים מאוד, להלן העיקריים שבהם:

דיקור סיני (אקופונקטורה) בו מוחדרות מחטים דקיקות לנקודות ספציפיות בעור הפזורות לאורך המרידיאנים, במטרה לנתב מחדש ולשפר את זרימת אנרגיית הצ’י בגוף, לאזן את היין והיאנג ועוד.

 

 

צמחי מרפא סיניים בהם נעשה שימוש אלפי שנים והידע הטיפולי עליהם אוגד לכדי ספרות מקצועית הנקראת ‘מטריה מדיקה’.

כוסות רוח – זהו טיפול  עתיק יומין ויעיל מאוד בו מצמידים כוסות מיוחדות לאזורים שונים בגוף כדי להגביר את זרימת הדם ולפתוח חסימות מקומיות.

מוקסה – זהו שימוש חיצוני בצמחי מרפא על ידי שריפה שלהם באופן איטי, תוך ניתוב החום והרכיבים הנדיפים הנפלטים מהם לנקודות דיקור לצרכי ריפוי.

רפואה הודית מסורתית – לאריכות ימים והרמוניה פנימית

רפואה הודית נקראת איורוודה -משמעות המילה היא “ידע החיים” או “מדע אריכות החיים”. זוהי שיטת טיפול הודית עתיקת יומין ומקיפה, השמה את הדגש באופן שווה על הגוף, המיינד והרוח והיא שואפת להשיב את ההרמוניה הפנימית המולדת של האדם. בבסיס האיור-וֵדה קיימת ההנחה כי כל תופעה באדם היא שילוב בין חמש איכויות:  אש, מים אדמה אוויר וחלל אשר משתלבות דרך שלושה אלמנטים אנרגטיים הנקראים ‘דושות’ (ואטה, פיטה וקאפה). המטפלים האיורוודים מאמינים כי בעיות בריאותיות נגרמות כתוצאה מחוסר איזון של הדושות, והטיפול מתמקד בהחזרתן לאיזון באמצעות צמחי מרפא, תזונה בהתאמה אנרגטית לכל דושה, יוגה, מדיטציה, עיסוי איורוודי עם שמנים ושינויים באורח החיים – והכל במטרה להגיע להרמוניה פנימית.

מאמרים נוספים

איך אומרים “לבריאות” בסינית?

איך אומרים “לבריאות” בסינית?... איך אומרים “לבריאות” בסינית?...

אמנם עדיין לא ברור אם החורף הישראלי כאן כדי להישאר או שמדובר באפיזודה חולפת של טפטופי גשם ורוח, אבל בעיות החורף הנפוצות כבר פורחות בגנים,...
אמנם עדיין לא ברור אם החורף הישראלי כאן כדי להישאר או שמדובר באפיזודה ...
טעימה על קצה המזלג: למה, במה ואיך מטפלים בתזונה סינית

טעימה על קצה המזלג: למה, במה ו... טעימה על קצה המזלג: למה, במה ו...

הסינים מתייחסים אחרת למזונות שאנו צורכים. במקום לספור קלוריות, שומנים ופחמימות – מציעה הרפואה הסינית להסתכל על צבעים, ריחות, טעמים ואיברים. למה, ובמה ניתן לטפל...
הסינים מתייחסים אחרת למזונות שאנו צורכים. במקום לספור קלוריות, שומנים ...