קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב היא תופעה שכיחה מאוד בעולם המודרני ומעריכים כי היא קיימת בקרב כ- 5%-10%  מהילדים בגילאי הגן. מקובל לראות את ההפרעה במשפחות גרעיניות, כאשר הסיכוי להפרעה גדל כאשר קרוב משפחה מהדרגה הראשונה סובל מההפרעה. בישראל מאובחנים כ-5% מהילדים בגילאי הגן עם הפרעות קשב וריכוז וכ-4% מהמבוגרים. מתאפיינות בחוסר תשומת לב, ריכוז ודבקות במשימות לאורך זמן. בד”כ החלוקה היא לשני סוגים עיקריים, אולם בקרב קהילות רפואיות רבות מקובל כיום להתייחס לשתי ההפרעות ביחד.

 

ADD | Attention deficit disorder: מתבטא בעיקר בהפרעות למידה וכן עשוי להתבטא גם בהפרעות קוגניטיביות והתנהגותיות שונות.

 

ADHD | Attention deficit and hyperactivity disorder: מערב תופעות של אימפולסיביות ותנועתיות יתר. סוג זה של הפרעת קשב וריכוז נפוץ פי 10 בבנים מאשר אצל בנות.

 

סימפטומים של הפרעות ריכוז (שישה ומעלה מתוך הרשימה, הנמשכים מעל שישה חודשים):

חוסר יכולת תשומת לב לפרטים.

קושי לסיים מטלות והוראות.

חוסר הקשבה כאשר מדברים אליהם.

קושי עם מטלות הדורשות יכולת מנטאלית.

איבוד דברים חיוניים בקלות.

תשומת לב מופרעת בקלות.

 

סימפטומים של הפרעות קשב (שישה ומעלה מתוך הרשימה, הנמשכים מעל שישה חודשים):

תזזיתיות של הידיים והרגליים.

חוסר שקט בישיבה.

ריצה וטיפוס על חפצים שונים.

דיבור נרחב.

עונה מבלי להקשיב לשאלות.

קושי לעמוד בתורים.

התפרצות לדברי האחר.

 

התנהגויות כאלו בילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז נחשבות ללא הולמות לגיל הילד, וכן נחשבות לגורם מפריע בחיי היומיום. 70% מהילדים המאובחנים עם התסמונת, ימשיכו לסבול מהסימפטומים גם בבגרותם. התסמונת מקושרת גם לשימוש בחומרים ממכרים, עיכובים בהתפתחות חברתית ורגשית ובהצלחה אקדמית.

 

הסיבות לבעיה
התיאוריות הרווחות סוברות כי ADHD הינה תסמונת בעלת שילוב של מספר גורמים: שילוב של מרכיב ביולוגי כלשהו, יחד עם השפעה חברתית וסביבתית. מחקרים אחרונים שנערכו בנושא מרמזים על כך שההפרעה נובעת מחוסר איזון במתווכים עצביים – חומרים המעבירים אימפולסים עצביים בתוך המוח. המחקר כיום מתמקד בשני מתווכים עצביים – דופאמין ונוראדרנלין.

 

השפעות גנטיות
אין עדות מבוססת על שינויים במטען הגנטי המשפיעים על התסמונת, אולם מחקרים רבים מצביעים על קשר תורשתי ברור. הסיכוי לתסמונת בין אחים הוא 32%, בעוד אם אחד ההורים מאובחן כ-ADHD, הסיכוי עולה ל-57%.

 

קשר לתזונה

ישנם מחקרים העוסקים בקשר בין התסמונת לחוסר יכולת עיבוד תקין של חומצות שומן. עדיין אין הוכחות משמעותיות, אולם כן הוכח שטיפול בחומצות שומן בלתי רוויות הוא בעל יעילות.

 

טיפול תרופתי

80-90% מהילדים עם ADHD מטופלים בטיפול תרופתי, כאשר תרופות הבחירה הם ממריצים, הנמצאים בשימוש מאז 1937, וריטלין, על נגזרותיו השונות, הנמצא בשימוש מאז 1957. הריטלין יעיל בכ-75% מהמקרים המאובחנים עם התסמונת. במקרים מסוימים, משתמשים גם בתרופות נוגדות דכאון.

 

צמחי מרפא ובעיות קשב וריכוז

בעבר, אבחון הפרעות קשב וריכוז לא היה דבר נפוץ, וכתוצאה מכך ילדים ומבוגרים רבים לא אובחנו כלל. כיום, לעומת זאת, תעשיית האבחון הינה תעשייה פורחת ורווחית מאוד, עד כדי כך שישנם מקרים של אבחון יתר. כתוצאה מהמודעות ההולכת וגדלה להפרעות קשב וריכוז, ישנן שיטות רבות המטפלות בבעיה. בין השיטות – שיטת אלבאום, הומיאופתיה, דיקור, פרחי באך, שיטות מגע שונות ועוד. לרפואת הצמחים יש יתרון מאוד גדול בכך שהיא יכולה להשתלב בכל שיטה נוספת (מעבר להיות שיטת ריפוי בפני עצמה). רפואת הצמחים מסתכלת על המטופל באופן שלם והטיפול אינו מתמקד רק בהפרעת הקשב אלא במספר מערכות רלוונטיות למטופל. כתוצאה מכך, הטיפול מחזק ותומך בטיפולים הנוספים שמקבל המטופל. לרוב, מקובל לחזק ולתמוך במערכת החיסון, בכבד ובחילוף החומרים בגוף. הצמחים עוזרים גם עם ההתמודדות הנפשית כתוצאה מהקשיים שחווה המטופל.

התאמת הטיפול הצמחי לכל מטופל עוזרת לצמצום תקופת ההסתגלות לצמחים, ומרבית המטופלים מסתגלים לטיפול במהירות וללא תופעות לוואי. אורך הטיפול הממוצע הינו משתנה ותלוי באדם, גילו וחומרת ההפרעה. לרוב, יש לטפל באופן רציף לאורך מספר חודשים, ובמקרים רבים ניתן אחר כך להוריד מינונים ולטפל באופן נקודתי לפני ימי לימודים או אירועים אחרים הדורשים ריכוז. (למשל תקופת מבחנים).

 

על מנת להתאים קטגוריות טיפוליות מתאימות, יש להפריד בין ADD ל- ADHD. הטיפול ב-ADD דורש דגש על חיזוק והמרצה. הטיפול ב-ADHD לעומת זאת, יתמקד בהרגעת פעילות היתר.

 

ויתניה משכרת

הויתניה, הנקראת גם “הג’ינסנג ההודי”, נחשבת למן החשובים מבין צמחי המרפא ברפואת הצמחים המודרנית. היא מהווה שילוב ייחודי של צמח בעל פעילות תומכת ומזינה מחד, עם אלמנט מחזק וממריץ מאידך – אשר תורם להגברת יכולת הגוף להתמודד עם קשיי קשב וריכוז המשלבים אלמנטים של ערפול מחשבתי, נטייה לחולמנות, פיזור והיסח הדעת. כבר בשנות התשעים פורסם מחקר שמצא כי הויתניה מביאה לשיפור בתהליכים קוגניטיביים. מחקר קליני עדכני הראה שיפור במהירות המחשבה וביכולות הפסיכומוטוריות לעומת פלסבו. מחקרים נוספים הראו שיפור בתחושת הערנות ומהירות תגובה, הפחתת עייפות ואף הגברה של סיבולת גופנית. הויתניה גם פועלת כנוגדת סטרס וחרדה העלולים לנבוע כתוצאה מהתמודדות עם דרישות ומטלות לימודיות. הצמח ניתן לשימוש לאורך זמן, ונמצא כבעל פרופיל בטיחותי גבוה וללא תופעות לוואי כלשהן.

 

גינקו בילובה

במהלך שלושים השנים האחרונות נערכו יותר מ-400 מחקרים מדעיים שבחנו את פעילותו הרפואית של הגינקו בילובה. הוא נמצא כנוגד חמצון עוצמתי, והוא משמש בעיקר לטיפול במצבים כגון קשיי זיכרון וריכוז, מוסחות הדעת, בלבול, חוסר אנרגיה ועייפות, חרדות, מצב רוח ירוד ועוד. ממחקר שבדק את השפעות הגינקו על משתתפים צעירים בריאים הסיקו החוקרים כי לצמח השפעה אקוטית על מהירות התגובה ותשומת הלב לפרטים הנראית זמן קצר לאחר נטילה. מחקרים אף הדגימו השפעה אשר הביאה לשיפור משמעותי של הזיכרון לטווח קצר ולהגנה על תאי עצב מפני פגיעה וכן  יעילות בהפחתה של חרדות.

 

פשטה שרועה (בקופה)
הבקופה הינו צמח מרפא מהרפואה ההודית המסורתית, שמהווה צמח התומך במערכת העצבים ותורם לשיפור בתהליכי חשיבה ותפקודים מנטליים. משתמשים בו לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, בייחוד כאשר מעורבים אלמנטים של תחושת פיזור והיסח הדעת, חוסר מיקוד, “ערפול מחשבתי” ואף דיכאון. שני מחקרים קליניים אקראיים וכפולי-סמיות חקרו את השפעת הבקופה על אנשים בריאים בגילאי 18 עד 60. הצמח הביא לשיפור המיקוד, תהליכי החשיבה ואיכות הזיכרון במבחנים שונים. מטא אנליזה עדכנית כללה את תוצאותיהם של תשעה מחקרים קליניים שבחנו מעל 400 משתתפים בגילאים שונים. ממסקנות הסקירה עולה כי שימוש בבקופה תורם לשיפור תפקודים קוגניטיביים בדגש על הגברת יכולת הריכוז. מחקרים נוספים אשר בדקו גורמים כגון: קשב וריכוז, יכולת התעלמות מפרטים לא רלוונטיים, זיכרון ולמידה ואף רמות חרדה ודיכאון, הראו יעילות משמעותית לעומת פלסבו, ונצפתה ירידה משמעותית ברמות החרדה וחוסר השקט בקבוצת הבקופה. ערכו המוסף של הבקופה מתבטא ביכולתו לשפר תהליכי עיכול וספיגה, והוא מתאים לשימוש במצבים בהם חסרים תזונתיים על רקע עיכול לקוי מתבטאים בהפרעות קשב וריכוז.

 

רוזמרין רפואי

ברפואת הצמחים המודרנית נחשב הרוזמרין לצמח פופולרי בשימוש, בין היתר לחיזוק כללי ולשיפור פעילות קוגניטיבית לרבות ריכוז ומיקוד, למידה וחידוד המחשבה. משוער כי הצמח פועל להגברה של זרימת הדם ההיקפית בגוף ובפרט אל המוח, וכפועל יוצא משפר את היכולות המנטליות של האדם. מחקרים קליניים אשר בחנו את ההשפעה של השמנים הנדיפים בצמח על תפקודים מנטליים במתנדבים בריאים, הדגימו ירידה בתחושת המתח והחרדה ושיפור הערנות, מצב הרוח הכללי ותפקודים קוגניטיביים שונים. ברפואה המסורתית נודע הרוזמרין כ”צמח הזיכרון”, המשפר יכולות ריכוז ולמידה.

 

מרווה משולשת

המרווה המשולשת היא אחד מצמחי המרפא והתבלין המקומיים המוכרים והשימושיים ביותר מזה אלפי שנים. היא משמשת לטיפול במצבים המצריכים פעילות משקמת, ממריצה ומחזקת, בפרט במצבי חולשה והיסח הדעת. מספר מחקרים קליניים הדגימו יעילות כחלק מהטיפול בהפרעות בקשב וריכוז, במיוחד כאשר מעורב אלמנט של מתח גופני ונפשי. באחד המחקרים, המרווה הביאה לשיפור בקוגניציה, במצב הרוח, ברמת ערנות וביכולת הזיכרון. תוצאותיו של מחקר קליני שבחן את השפעת המרווה על חולי אלצהיימר הראו שיפור בתפקוד המנטלי בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הפלסבו. בתקופת הפריחה הקצרה של המרווה המשולשת, מלוא האנרגיה והוויטאליות שבצמח עוברים אל הפרחים, והם ידועים ביכולתם להעניק מעין תחושת הגנה ודחיפה עדינה לקראת תהליכים של התחדשות ושינוי. פעילות זו משתמרת בעיקר במיצוי של הפרחים הטריים.

 

לבנדר

הלבנדר משמש לטיפול במצבים רבים אשר מקורם ב”חולשת מערכת העצבים”, כגון אי-שקט, חרדות, כאבי ראש על רקע מתח, נדודי שינה וכו’. במחקר קליני נבחנו קבוצת גברים ונשים בגילאי 18 עד 30 שנחשפו לניחוח לבנדר, רוזמרין או פלסבו ולאחר מכן לגורם מעורר חרדה. משתתפי קבוצת הלבנדר דיווחו על שיפור במצב רוחם, בתחושת הוויטליות וביכולת הגופנית-נפשית בעת ביצוע משימות שונות. ממסקנות מחקר דומה עולה כי לשמנים הנדיפים בצמח יכולת השפעה על התפקודים הקוגניטיביים והמנטליים באנשים בריאים.