קנה ב 250 ₪ שלם 200 ₪ על כל מוצרי האתר קנה ב 400 ₪ שלם 300 ₪ על כל מוצרי האתר עולם הפטריות של ברא צמחים

אלרגיות עור – טיפול ומניעה

כולם חוו לפחות פעם אחת פריחה בעור. הגרד הלא נעים הזה, שתוקף תינוקות, ילדים, מבוגרים, נשים וגברים. מה שלא כולם יודעים הוא, שבמקרים רבים הפריחה נובעת למעשה מחוסר איזון של מערכת החיסון, או במילים אחרות – מאלרגיה. האלרגיה היא תגובה לא מותאמת של הגוף לחומרים שאינם אמורים ליצור כל איום. כלומר, למרות שהם לא אמורים לאיים עליו – הגוף מגיב אליהם שלא כרגיל.

הבעיה היא שרוב החומרים שגורמים לאלרגיה נמצאים בשימוש יומיומי או בסביבה הקרובה שלנו. ניתן למצוא ביניהם מזונות מסוימים (חלב, חיטה, צבעי מאכל ועוד), דשא, אבקת פרחים, דטרגנטים שונים (שנמצאים באבקות הכביסה, סבונים, חומרי ניקוי ועוד), עובש, אבק, נשורת מעור ופרוות בעלי חיים, נוצות, ארס של דבורים ועוד.

מה שעוד מעניין באלרגיות, הוא שהגורם העיקרי לאלרגיה עצמה איננו דווקא החומר עצמו, כי אם מגוון של גורמים החל מתורשה, דרך ליקויים בתהליכי העיכול וביכולתו של הגוף והכבד להתנקות מרעלים, וכלה במתח נפשי. כל אלו גורמים לפעילותה השגרתית של מערכת החיסון להיפגע – ולזהות חומרים שאינם מזיקים כמהווים איום.

 

מה קורה בגוף?

מערכת החיסון מגיבה לחומרים מעוררי האלרגיה, בין היתר, על ידי שחרור המתווך העצבי היסטמין ורכיבים מעוררי דלקת, והם אילו שיוצרים את הסימפטומים שנתאר בהמשך. הגוף חוזר למצבו הטבעי כאשר נמנעים משימוש בחומרים שגורמים לתגובה האלרגית מלכתחילה (אלרגנים). במידה והאלרגן לא מסולק, מערכת החיסון תמשיך לפעול בצורה מוגברת לאורך זמן וכתוצאה מכך משך הסימפטומים יתארך ויכולה להיות החמרה בהם שעשויה לגרום לסיבוכים רפואיים ולנזק לרקמות ולאיברים נוספים.

הסימפטומים העיקריים שקשורים לתגובה האלרגית כוללים צורות ביטוי פנימיות (גודש באף, צפצופים בדרכי הנשימה, גרד ודמע בעיניים, התנפחות הלשון והגרון – תגובה המחייבת פנייה מיידית לרופא ועוד) וצורות ביטוי חיצוניות (פריחה, גרד, שלפוחיות ודלקות בעור).

 

אלרגיות עוריות נפוצות

אקזמה / אטופיק דרמטיטיס – מחלת עור הפוגעת בכ- 15% מהאוכלוסייה כולה. היא מתבטאות בעור אדום, יבש, צורב ומגרד ובשלפוחיות שעלולות להפוך לדלקתיות ואף להזדהם. במצב כרוני העור עלול להתקשות, להפוך למחוספס (כמו קשקשים) ולשנות את צבעו. מדובר במחלה תורשתית, שעלולה להתפרץ בינקות בעיקר באזור הפנים, הראש, המפשעה ובקיפולי המרפק והברך. גורמים נוספים לתופעות כוללים רגישויות למזון, סטרס, חוסרים תזונתיים (בעיקר באומגה 3), בעיות עיכול וספיגה וחוסר יכולת של הגוף והכבד להתנקות מרעלים. למרות שהאקזמה והאטופיק דרמטיטיס הן שתי בעיות עור שונות, הרופאים נוטים להתייחס אליהן בצורה דומה ולתת את אותן משחות ותרופות.

סרפדת/חרלת/אורטיקריה – מדובר בנגעים עוריים בצורת גבשושיות בהירות (משטחים מוגבהים על פני העור), צורבות ומעקצצות. הפריחה יכולה להיעלם במהירות או להימשך מספר שבועות והיא עלולה להופיע בכל מקום בגוף, תוך “נדידה” ממקום למקום על פני העור. הגורם העיקרי לסרפדת הוא תגובה אלרגית כגון למזון, לתרופות (למשל לאנטיביוטיקה או לאספירין), לצמחים או לבעלי חיים. במקרים נדירים היא סימפטום למחלה רצינית יותר.

 

הטיפול התזונתי

מה מומלץ לאכול כדי לסייע לגוף להתמודד עם אלרגיות?

  • מזון עשיר בסיבים תזונתיים – סיבים מצאים בדגנים מלאים, בפירות ובירקות טריים, בקטניות ועוד. הסיבים תורמים לתהליך הניקוי על ידי כך שבמעי, הם נקשרים לרכיבים מעוררי אלרגיה מהמזון ובכך תורמים להפרשתם בצואה מבלי שהם יחדרו למחזור הדם ויעוררו תהליכים אלרגיים. סיבים אף תורמים לשגשוג של חיידקי מעיים ידידותיים שמסייעים לעיכול מלא של רכיבי מזון ועל ידי כך עוזרים להפחית את התגובה האלרגית. כיום יש מחקרים שתומכים בקשר שבין שמירה על פלורת חיידקי מעיים ידידותיים לבין מניעת מחלות אלרגיות.
  • אומגה 3 – זוהי חומצת שומן חיונית שנמצאת בזרעי פשתן, באגוזי מלך ובדגי ים צפוני (סלמון, מקרל, בקלה). חומצת השומן החיונית הזו ידועה כמפחיתה תהליכים דלקתיים בגוף ויש לה חשיבות רבה לבריאות העור ושמירה עליו מפני פגיעה.
  • ויטמינים ומינרלים החשובים לפעילות חיסונית תקינה – אבץ (גרעיני דלעת), ויטמין C (פירות הדר, עגבניות, פלפל), ויטמיני B (  דגנים מלאים), מגנזיום (עלים ירוקים, אגוזים) ועוד.
  • ויטמין A ובטא-קרוטן – מצויים בירקות עליים, ירקות ופירות צהובים וכתומים ומוצרים מהחי. מדובר בנוגדי חמצון שחיוניים לשמירה על בריאות העור.
  • מים – שתיית מים מרובה תורמת להפרשת הרעלים מהגוף בעיקר דרך הכליות

ממה להימנע?

  • מזונות אלרגניים – חלב ומוצריו, ביצים, חיטה ומוצריה (כל מקרה לגופו), פירות הדר, סויה, בוטנים, עגבניות ושאר ירקות ממשפחת הסולניים, ועוד.
  • מזונות שמעמיסים על מערכת העיכול והכבד ומזונות מעוררי דלקת – כמו בשר בכמות גדולה,  גבינות שמנות, מזון מעובד ו/או מטוגן, שומן רווי, שומן מוקשה ומוקשה חלקית (טרנס), אלכוהול, מזונות משומרים/מכילי צבעי מאכל/הורמונים/אנטיביוטיקה   ועוד.

במקרה של חשד לאלרגיה למזון, ניתן להימנע מהמזונות האלרגניים לשבועיים-שלושה ולאחר מכן להחזיר אותם, כל אחד בתורו, לתזונה הרגילה. בצורה זו, ניתן יהיה לגלות אילו מזונות גורמים לתגובות האלרגיות ו/או מחמירים אותן ולהימנע מהם בעתיד.

 

הטיפול בצמחי מרפא

הטיפול בצמחי מרפא באלרגיות המתבטאות בעור משלב צמחים שפועלים במנגנונים משולבים כגון:

  • פעילות נוגדת אלרגיה–  צמחים שעובדים במנגנונים משולבים לעיכוב התהליך האלרגי והדלקתי, כגון עיכוב הפרשת המתווך העצבי היסטמין.
  • תמיכה בכבד – הכבד מהווה “פילטר” טבעי של הגוף שתפקידו לטהר את הדם מרעלים. כאשר אנו נחשפים לריבוי של רעלים בחיי היומיום, נוצר עומס על הכבד כפילטר, והוא מתקשה לנטרלם ולסלקם. הדבר מביא לאגירה של רעלים (ברקמות השומן בגוף), דבר שלאורך זמן עלול להתבטא בתגובות אלרגיות שונות
  • תמיכה במערכת העיכול – לשיפור תהליכי העיכול והספיגה (עיכול לא מלא עלול לגרום לתהליכי דלקת ולהחלשת מערכת החיסון).
  • שיקום מערכת החיסון ובכך שיפור יכולתה להתמודד עם אלרגנים.
  • תמיכה במערכת העצבים – הרגעת מערכת העצבים כסיוע בהתמודדות עם עומס ולחצים.
  • צמחים שתומכים בתהליכי הדיטוקס הטבעיים של הגוף.
  • טיפול ישיר בעור – מניעת גרד, טיפול ומניעה של צלקות, הרגעת הגירוי ומניעת דלקות.

צמחים לדוגמה:

קערורית סינית – Scutellaria baicalensis – צמח מרפואת הצמחים הסינית שמשמש  (בלקיחה פנימית) לטיפול ולמניעה של אלרגיות המתבטאות במערכת הנשימה ובעור. הצמח בעל פעילות נוגדת דלקת, נוגדת אלרגיה ונוגדת חמצון. הוא מווסת בעדינות את מערכת החיסון ומשמש גם להרגעה של מערכת העצבים במצבי מתח נפשי.

 

סרפד – Urtica dioica –צמח שנמצא בשימוש רפואת הצמחים המסורתית כ-“מטהר דם” מזה שנים רבות. בשנים האחרונות הוא נבדק מחקרית ונמצא כבעל פעילות  אנטי-דלקתית ואנטי-אלרגית וכן כבעל פעילות משתנת עדינה (ובכך הוא תורם להפרשת טוקסינים תקינה דרך השתן).

 

קלנדולה – Calendula officinalis – בשימוש פנימי זהו צמח נוגד דלקת, שממריץ את הזרימה הלימפטית ותומך בכבד. בשימוש חיצוני הקלנדולה הינו אנטי דלקתי, מאחה פצעים, שריטות וחתכים, עוצר דימומים חיצוניים ומשפר את יכולת ההחלמה של רקמות העור.

 

לפה גדולה – Arctium lappa – זהו אחד מצמחי המרפא העיקריים ברפואת הצמחים המסורתית לתמיכה בכבד בתהליכי הניקוי מרעלים. בנוסף יש לו פעילות אנטי דלקתית, נוגדת חמצון ומשתנת עדינה והוא פועל לשיפור תהליכי העיכול והספיגה.