מוצרי קוסמטיקה טבעית ושמנים אתרים ב-20% הנחה בקניית שלושה מוצרים מקטגוריות הסופר פוד קבלו אבקת לוקומה במתנה מוצרי חורף - הסדרה הסינית, פנדה וברא מגן ב-20% הנחה עולם הפטריות של ברא צמחים

הכינו גופכם לחורף: משקאות ומזונות לחימום וחיזוק הגוף

מצוננים, משתעלים או סתם קופאים מקור? הטבע מספק מגוון אפשרויות לחיזוק ולחימום הגוף – קינמון, ג’ינג’ר, שום, קליפות הדר, קטניות וצמחי מרפא שניתן להוסיף למשקאות ולתבשילים, או לצרוך באופן ישיר. שיהיה לנו חורף חמים ונעים.

 

מאת: שרון קוצר, הרבליסט קליני Dip. Phyt, מו”פ ברא צמחים

 

משקאות חורף

 

החורף מגיע. הימים מתקצרים ומתקררים, ונדמה כאילו בכל שנה החורף נעשה קר יותר. באופן טבעי, התזונה שלנו משתנה יחד עם מזג האוויר; אכילת מרק חם בקיץ מקשה על הגוף הזקוק לקירור, ואכילת מזונות קרים בחורף דורשת מגופנו לעבוד ביתר שאת לצורך חימום המערכת, ומחלישה אותו. 

 

הדרך הפשוטה והשכיחה ביותר להתחמם בזמנים קרים היא לשתות משקאות חמים ולאכול תבשילים מהבילים, אך דווקא תוספת קטנה מעולם הצומח למזונות ולמשקאות תסייע לנו לשמור על חום הגוף ולספק הגנה מפני מחלות שונות.

 

שותים, מתחממים, מתחזקים

 

חליטות שונות מצמחים מחממים יכולות לסייע בשמירה על חום הגוף לאורך זמן. הקינמון, ובמיוחד קליפת הגזע של עץ הקינמון בצורתה הטבעית מסייעת לחמם את מרכז הגוף. גם אם אתם חשים קור בעיקר בקצות אצבעותיכם ובכפות רגליכם, ענפי עץ הקינמון יכולים להניע את החום עד לקצוות של הגוף.

 

בין משקאות החורף המכילים קינמון ניתן למצוא סיידר חם, תה צ’אי הודי העשיר גם בציפורן, הל, פלפל שחור וג’ינג’ר – כולם תבלינים ארומטיים, טעימים ומחממים, וקיימים גם מקומות בהם שותים בימי החורף יין חם המתובל בקינמון וציפורן. כדאי לאמץ.

 

חמים וטעים

 

ברפואה הסינית וההודית, לכל מזון יש אנרגיה והשפעה מחממת, מקררת או נייטרלית. בחורף רצוי להמעיט בתזונה קרה כמו גלידות, מזון קר מהמקרר וכדומה. כדאי לאכול ירקות מוקפצים או מבושלים בישול קצר, המעניק להם אנרגיה חמימה יותר ומקל על העיכול. ירקות נפלאים לעונה זו הם הירקות הכתומים: בטטה, גזר דלעת, וכן שלל השורשים.

 

שיבולת שועל – קוואקר – היא צמח עשב ממשפחת הדגניים. היא מתאימה לטיפול בדיכאון, בעייפות, בחולשה פיזית ונפשית, בהפרעות שינה, בדיכאון בגיל המעבר, בכאבי ראש, בבעיות עיכול ובאולקוס. היא גם ידועה כמשפרת את ייצור החלב אצל נשים מניקות. דייסת קוואקר היא דרך טעימה במיוחד לפתוח את היום; הדייסה תחמם, תחזק אותנו ותעניק לנו התחלה חמימה ומשביעה.

 

קטניות כמו עדשים, שעועית וכדומה, הן תוספת בריאה וטעימה לתבשילי קדירה ולמרקים. הם מעניקים תחושת חמימות טובה שמלווה אותנו לאורך זמן. כדאי ורצוי לצרף אל הקטניות דגנים מלאים כמו גריסים, אורז מלא, כוסמת וכדומה, להעשרת הערך התזונתי.  

 

כורכום, המחמם והמחזק האנטי דלקתי הידוע, מומלץ כתבלין לתבשילים או לצריכה ישירה. שורש הכורכום הוא אחד מצמחי המרפא החשובים ביותר ברפואה ההודית. הוא מסייע לטיפול במחלות עיכול, נשימה, לב וכלי דם, בעיות שלד, מפרקים, עור, שתן ועוד. הכורכומין התגלה כרכיב הפעיל העיקרי בצמח הכורכום, אך כדי להפיק תועלת מרבית ממנו רצוי ליטול אותו כשהוא קשור לרכיבים פוספוליפידים שונים, המגבירים באופן דרמטי את יכולת הספיגה והזמינות הביולוגית שלו. כך נוכל להפיק ממנו את שלל יתרונותיו.

 

שום הוא תרופת סבתא הידועה גם כ”אנטיביוטיקה של הטבע” – כך אומרות הסבתות. השום ידוע כמסייע בחימום הגוף וכנוגד דלקת, והוא צמח מרפא עתיק ויעיל ביותר. יש לו השפעות מחזקות על מערכות מרכזיות בגוף: מערכת העיכול, מערכת החיסון, הלב, כלי הדם והנשימה. מומלץ לצרוך אותו בצורתו המרוכזת: בתמצית נוזלית או בטבליות, במיוחד עבור מי שרגיש לריח ולטעם החזקים שלו.  

 

תבלינים נוספים שיוסיפו טעם וריח לתבשילים ויחממו את הגוף: זרעי חרדל, הל, צ’ילי, פלפל שחור, טימין ואורגנו.

 

שחקני חיזוק

 

  • ג’ינג’ר – ידוע לפי הרפואה המסורתית כמחזק את מערכת החיסון, מקל על השיעול והצינון, תורם להורדת חום גבוה ומסייע לגוף להתמודד עם מחלות החורף.
  • אכינצאה – צמח שמוצאו מצפון אמריקה המשמש מזה דורות ברפואה האינדיאנית המסורתית. כתבים מהמאה ה-18 מתארים את השימושים האפשריים שלו ותכונותיו העיקריות. טרום עידן האנטיביוטיקה האכינצאה שימשה כצמח עיקרי לחיזוק מערכת החיסון ולסיוע במקרי הצטננות, שפעות, דלקות וזיהומים במערכת הנשימה ועוד. כיום מופיע הצמח במגוון פורמולות צמחיות לחיזוק מערכת החיסון ולהגנה מפני מחלות חורף.
  • סמבוק שחור – זהו צמח שפרחיו ופירותיו משמשים זה שנים לחיזוק מערכת החיסון במצבים של הצטננויות ושפעות על רקע ויראלי. באנגליה היה נהוג להכין מהפירות יין רפואי משובח לחיזוק ולהגנה מהצטננויות, אך הדרך הטעימה ביותר לצרוך את פירות הסמבוק היא על ידי הפיכתם לסירופ מתוק. בשנים האחרונות יעילות הסמבוק אף נחקרה במחקרים מדעיים, כולל בישראל.
  • אסטרגלוס – זהו אחד מהצמחים המוכרים והחשובים ברפואה הסינית המסורתית. הוא ידוע כמסייע בחיזוק מערכת החיסון והוא יעיל במיוחד בעונות המעבר – לחיזוק ולמניעה. בסין נהוג לבשל את שורש הצמח במרק, יחד עם עוף וירקות – מרק עוף סיני. התבשיל ידוע כמחזק את הגוף ומטפל במצבי חולשה ובשפעת. האסטרגלוס נפוץ במיוחד בפורמולות שנועדו להגן על הגוף מפני מחלות החורף, כמו למשל הפורמולה הסינית Jade Screen.  
  • קליפת פרי הדר, ובמיוחד מנדרינה – היא תוספת מומלצת לחליטת צמחים , שמעניקה טעם, ארומה ואנרגיה של חימום, ולשמנים הנדיפים שבה יש איכות מחטאת. קליפת המנדרינה הכתומה מומלצת במיוחד, אבל האפקט יתקבל גם עם פירות הדר אחרים. אם כואב לכם הגרון, מומלץ לחלוט לימון, ג’ינג’ר ודבש ולקבל חיזוק טבעי, מחמם ומתקתק.

פעילות גופנית

 

למרות הקור, רצוי ללבוש בגדים חמים ולצאת לפעילות גופנית נמרצת. הליכה מהירה או אפילו ריצה תמריץ את מחזור הדם, תעלה את האנדורפינים המסייעים לשיפור מצב הרוח ותחמם היטב את הגוף.